D djac skrev:
Det vore intressant att veta mer om de som är missnöjda, jag är nöjd och mina, de ger ungefär vad som förespeglats, förra året lite mer och denna våren lite mindre. Att omsätta det till penningvärde är ju nästa steg och där finns det individuella variationer, hur ser ens förbrukning ut och hur värdesätter man det som åstadkoms.

Jag har precis bytt värmepump och det är liknande överväganden, om man ska räkna som en del här gör med solpaneler så är dess livslängd 12år, då slutar försäkringar etc gälla, den kostade 150', dvs ganska exakt 12' om året. Med de stadiga monsteravkastningar som förespeglas här så är det knappt affär, bättre att investera pengarna och köra direktverkande.
De som är missnöjda är missnöjda för att återbetalningstiden blir längre än förespeglat. De som skaffade solpaneler innan Putin gick in i Ukraina är mer nöjda än de som fått sina efteråt. De med stora tak (enplansvillor) verkar vara mer nöjda än de i suterräng/tvåplansvillor (vilket antagligen beror på att man kan slänga på några paneler extra om man har ett stort tak, med ett mindre tak är man beroende av hur mycket man får plats med).

Mest nöjd är kollegan som skaffade panelerna innan det fanns timavläsning och som därför fått månadspris på elen fram till nu. Tur att han tjänade bra på detta tidigare, med den ersättning han får idag så hade inte ett köp gått ihop.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Booli har visat att solpaneler inte ökar värdet på huset mer än de kostar. Dessutom minskar de i värde över tiden, precis som alla tekniska installationer.

Säljarna av solpaneler verkar ha gjort ett riktigt bra jobb.

Du måste ju förstå att olika investeringar ger olika bra avkastning, och i solpanelernas fall så är ju investeringen meningslös om man inte får tillbaka pengarna + inflation inom en rimlig tid.
Jag vet inte riktigt var du fått den informationen från, bifoga gärna länk. När jag går in på Boolis hemsida och värderar mitt hus och lägger in information kring solpanelerna och sänker mina driftskostnaderna som panelerna ger får jag en högre värdering på 280 000:- och mina kostnader för panelerna var 118 000:-. Jag vet inte var jag sagt att jag inte förstår att en investering som man inte får igen på många år är en bra investering? Länka gärna det också.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
De som är missnöjda är missnöjda för att återbetalningstiden blir längre än förespeglat. De som skaffade solpaneler innan Putin gick in i Ukraina är mer nöjda än de som fått sina efteråt. De med stora tak (enplansvillor) verkar vara mer nöjda än de i suterräng/tvåplansvillor (vilket antagligen beror på att man kan slänga på några paneler extra om man har ett stort tak, med ett mindre tak är man beroende av hur mycket man får plats med).

Mest nöjd är kollegan som skaffade panelerna innan det fanns timavläsning och som därför fått månadspris på elen fram till nu. Tur att ha tjänade bra på detta tidigare, med den ersättning han får idag så hade inte ett köp gått ihop.
Återbetalningstiden vet man egentligen inte, man vet bara det som varit och det är inte helt enkelt att ens beräkna avkastningen för det. Själv kör vi mer bil på sommaren och då laddar jag ofta bilen vid lågt elpris och är nöjd med det.

Jag tillhör kategorin med stort enplanstak, nackdelen i mitt fall är att jag får alla paneler åt samma håll, hade varit trevlig att bättre fånga morgon och kvällssolen, det hade minskat köpt el ytterligare. Paneler är ju så billigt idag, så om man ändå gör operationen så kan man lika bra sätta några extra.
 
D djac skrev:
Återbetalningstiden vet man egentligen inte, man vet bara det som varit och det är inte helt enkelt att ens beräkna avkastningen för det. Själv kör vi mer bil på sommaren och då laddar jag ofta bilen vid lågt elpris och är nöjd med det.

Jag tillhör kategorin med stort enplanstak, nackdelen i mitt fall är att jag får alla paneler åt samma håll, hade varit trevlig att bättre fånga morgon och kvällssolen, det hade minskat köpt el ytterligare. Paneler är ju så billigt idag, så om man ändå gör operationen så kan man lika bra sätta några extra.
Men jag kan inte få in tillräckligt med paneler för att producera min årsförbrukning av el ens, om jag nu inte vill placera hälften mot norr förstås.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Men jag kan inte få in tillräckligt med paneler för att producera min årsförbrukning av el ens, om jag nu inte vill placera hälften mot norr förstås.
Jag installerade effekt ungefär som min årsförbrukning, detta verkar vara någon tumregel och kanske det är det optimala men jag ser flera i trådar här som talar sig varma för små installationer, har inte brytt mig om att titta på det men det kanske är ännu bättre, vad vet jag.

Det är nog omöjligt för en installatör att träffa rätt i just avkastningsfrågan, som sträcker sig över många år med sannolikt förändrade omständigheter på flera fronter.

Solceller är ingen jättefråga för de flesta, passar det inte in i var man är i livet, hur man är (är man kulturkrigare ska man tex inte ha), så ska man nog stå över medan det för andra är en självklarhet.
 
Nissens Nissens skrev:
Du får ju hålla isär kostnader man måste ha i hushållet, som kök, badrum, värmesystem etc.
från solceller som är en frivillig investering.

Antingen hamnar den på nöjeskontot, eller så hamnar sen som en investering man vill få tillbaka och så småningom göra vinst på.

Allt för många motiverar solcellerna med att de ”tjänar” pengar på dem. Det är mycket sällan fallet. Hur det blir i framtiden är högst osäkert.
Badrum är inget man måste ha. Man får räkna på kostnaden för latrintömning av dasstunnorna vs slamtömning av tanken. Då kan man se om man kan räkna hem toalett inomhus.

Vatten inomhus är också en frivillig investering. En bra handpump att sätta på brunnen får man för under 20000. Den kan man nog räkna hem på att inte behöva åka och hämta vatten.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
G
Vad är en kulturkrigare? Vad jag förstår har de flesta svenskar som bor i brf eller egen fastighet lån i någon form, oftast belånad bostad men ibland något annat, som tex bil. Sverige är kännt för att befolkningen är högt belånad. Antar att ni som skriver att "med solpaneler minskar kostnaderna och ekonomisk risk" inte har några lån?
 
Nissens Nissens skrev:
Fossilgas är ju verkligen att gå fel väg.
Och säkerheten är viktig. Det är skälet till att jag inte har gas i båten.
Jag har gas i båten och har aldrig haft problem med säkerheten, man får ju sköta sin anläggning.
 
D djac skrev:
Jag installerade effekt ungefär som min årsförbrukning, detta verkar vara någon tumregel och kanske det är det optimala men jag ser flera i trådar här som talar sig varma för små installationer, har inte brytt mig om att titta på det men det kanske är ännu bättre, vad vet jag.

Det är nog omöjligt för en installatör att träffa rätt i just avkastningsfrågan, som sträcker sig över många år med sannolikt förändrade omständigheter på flera fronter.

Solceller är ingen jättefråga för de flesta, passar det inte in i var man är i livet, hur man är (är man kulturkrigare ska man tex inte ha), så ska man nog stå över medan det för andra är en självklarhet.
Att man har årsförbrukningen som mål är ju för att man får 60-öringen upp till denna, går man däröver så får man dåligt betalt för den överskjutande elen som man måste sälja. Det kan ju löna sig ändå att installera mer, men det blir definitivt svårare att motivera.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Att man har årsförbrukningen som mål är ju för att man får 60-öringen upp till denna, går man däröver så får man dåligt betalt för den överskjutande elen som man måste sälja. Det kan ju löna sig ändå att installera mer, men det blir definitivt svårare att motivera.
Jag hade kunnat haft lite mer paneler innan jag slår i det taket men som sagt så beror det ju på ens förbrukningsmönster, jag kan ganska enkelt tajma billadning med lämpliga dagar.
 
D
G OMathson skrev:
Vad är en kulturkrigare? Vad jag förstår har de flesta svenskar som bor i brf eller egen fastighet lån i någon form, oftast belånad bostad men ibland något annat, som tex bil. Sverige är kännt för att befolkningen är högt belånad. Antar att ni som skriver att "med solpaneler minskar kostnaderna och ekonomisk risk" inte har några lån?
Hur man väljer att balansera lån, buffert, kapital, osv har ju inslag av smak och riskbenägenhet men rent generellt så är bra lån bra, dvs billiga lån mot fastigheten som säkerhet är oftast lönsamma medan de andra oftast inte är det.

Mitt personliga val är att inte ta separat lån och köpa solceller för pengarna, det är min åsikt i frågan.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur man väljer att balansera lån, buffert, kapital, osv har ju inslag av smak och riskbenägenhet men rent generellt så är bra lån bra, dvs billiga lån mot fastigheten som säkerhet är oftast lönsamma medan de andra oftast inte är det.

Mitt personliga val är att inte ta separat lån och köpa solceller för pengarna, det är min åsikt i frågan.
Det är nog inte vanligt med solcellslån. De flesta har ett huslån.
 
G
D djac skrev:
Hur man väljer att balansera lån, buffert, kapital, osv har ju inslag av smak och riskbenägenhet men rent generellt så är bra lån bra, dvs billiga lån mot fastigheten som säkerhet är oftast lönsamma medan de andra oftast inte är det.

Mitt personliga val är att inte ta separat lån och köpa solceller för pengarna, det är min åsikt i frågan.
Men du skrev ju detta: "Genom låga fasta kostnader så kan man vara mer aggressiv i sina andra investeringar, man bör ju ha en buffert för att ta sig igenom tider med kanske större negativ utveckling på investeringarna, om man har inkomst så kan den försvinna, samtidigt kanske man behöver reparera eller förbättra något på huset. I svåra tider brukar man också kunna göra en del fynd på olika områden, om man har likviditeten."

Blir ungefär samma som "att vara rik är lättare, särskilt om man har solceller"

Då de flesta med solceller alltså har lån på bostaden så har man till viss del ökat risken, solcellerna kostar alltså varje månad, då har man ju inte "låga fasta kostnader" de månader de inte genererar inkomster/lägre kostnader.
 
D
G OMathson skrev:
Men du skrev ju detta: "Genom låga fasta kostnader så kan man vara mer aggressiv i sina andra investeringar, man bör ju ha en buffert för att ta sig igenom tider med kanske större negativ utveckling på investeringarna, om man har inkomst så kan den försvinna, samtidigt kanske man behöver reparera eller förbättra något på huset. I svåra tider brukar man också kunna göra en del fynd på olika områden, om man har likviditeten."

Blir ungefär samma som "att vara rik är lättare, särskilt om man har solceller"

Då de flesta med solceller alltså har lån på bostaden så har man till viss del ökat risken, solcellerna kostar alltså varje månad, då har man ju inte "låga fasta kostnader" de månader de inte genererar inkomster/lägre kostnader.
Man kan både ha lån och investeringskapital, och/eller pengar på banken, jag tror det är ganska vanligt men att summorna och proportionerna varierar.

Den mix jag tycker passar för mig behöver inte du föredra, det är många faktorer som avgör.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.