15 298 läst · 207 svar
15k läst
207 svar
Bråk om rymdsten på privat mark
Det skulle upphittarna också.
Markägarna glömmer ju bort det faktum att de med dagens system slipper all form av markskatt. De bör därmed inte skrika sig hesa på barriärerna om äganderätt hit och dit.
Ska de ha absolut äganderätt så ska de även börja betala markskatt. Allt annat är orimligt. Mer John Locke åt folket!
Ska de ha absolut äganderätt så ska de även börja betala markskatt. Allt annat är orimligt. Mer John Locke åt folket!
Tror absolut att det går till HD efter som läget nog ändå är juridiskt oklart men framförallt att rättegångskostnaderna för båda parter redan blivit så höga att nuvarande förlorare nog hoppas på att slippa dem om de vinner i HD.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Varför det?A Alexander HB skrev:
Sen är det väl ingen som förespråkar någon absolut äganderätt. Det är två medelålders jeppar från Stockholm med en rymdstenshobby som har åkt ut i spenaten och plockat meteoriten från annans mark.
Kunde de inte bara ha agerat som folk, haft äventyret att hitta stenen, njutit av allemansrätten och tagit en selfie på den in situ och postat på sitt nördforum/vad de nu använder? Kanske kontaktat markägaren.
Det är uppenbarligen inte självklart att saker som trillar ner till hör den som råkar äga det fen landar på. Så beteendet är inte på något vis orimligt.
Du kanske tycker det. Men uppenbarligen har andra en helt annan uppfattning.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Tror de är rätt få. Men det är klart, vi har ju haft en del diskussioner här på forumet där vi har fått reda upp alla möjliga missförstånd av allemansrätten så det kanske är mer utbrett i dag?
Tro det du.
Det faktum att domarna är olika och att domarna inte var överens är ett tydligt tecken på att det här inte är självklart. Det borde även du inse, domen har inte vunnit laga kraft.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Jag läser gärna domarna så jag får se argumenten från de som känner att man kan åka ut på annans mark och hävda äganderätt över nedfallna stenar. Om man driver den linjen på allvar, tänker man sig då också att vi borde justera jordabalken så att annan materia som spontant blir en del av jorden, t ex regnvatten, växter, kalciumkarbonat som precipiterar ut från luften också ska tillfalla den som hittar dem först enligt en ny sorts allemansrätt?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Ja men då får man tänka på varför det är så. Det beror på att samhället vill ge stadsbefolkningen möjlighet att komma ut i naturen till sin och samhällets nytta.A Alexander HB skrev:
Och då har man plockat upp en äldre sedvänja att vi i vårt glesbefolkade land har rört oss fritt över ägogränser och kombinerat detta med det nya fritidssyftet till dagens allemansrätt. Just svampplockning och ätande som helt saknar äldre tradition i vår kultur drevs i början av förra sekelskiftet av en akademisk elit (i Lund har jag för mig) och växte en stor folklig fritidshobby till mitten av 1900-talet. Av detta skäl har vi som samhälle kommit överens om att plocka bär, svamp och nån torr pinne är helt OK för att gynna friluftslivet. Men redan vid stenar har man dragit gränsen.
Det är därför jag undrar vilka argument någon skulle ha att meteoriter skulle falla under allemansrätten. Hur skulle det gynna friluftslivet brett? Hur skulle man finna stöd i sedvänja när de är så få?
Vad är det för argument man vann över tingsrätten med?