712 353 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag har inte provat Diesel i blomspruta så kan inte jämföra med den. Men liqui molly (eller hur dom nu stavas) har en rostlösare som är väldigt bra. Jag får i mitt jobb ganska ofta bråka med bakrutetorkare som ärgat fast. Brukar ösa på med vad för rostlösare jag har för tillfället har inte märkt någon större skillnad. Men så var jag till en ny bildelsbutik som hade verkstad också. Försäljaren sa att köp den här från liqui molly den är bäst. Ja ja tänkte jag försäljninssnack men köpte den. Någon tid senare så kom det förstås en bil där baktorkaren satt fast ordentligt. Jag plockade lös hela motorn och tänkte jag bråkar med den sen. Smörjde förstås med rostlösaren och lämnade det att ligga en stund. Sedan kom en arbetskamrat och frågade varför jag tagit loss allt. Jag sa att den sitter fast ordentligt. Han hade lite tid över så han tänkte börja bråka med den. Han tog loss muttern ryckte några gånger i torkarn och den kom lös. Hade flera liknande upplevelser med den rostlösaren. Jag har inte hittat någon butik som säljer den på länge tyvärr. Fast det skulle säkert gå att beställa på nätet.useless skrev:Inte för att det svarar på din fråga, men...
Jag har slutat helt med olika specialmedel för rostlösning och gått över till en vanlig blomspruta med diesel. Enligt min upplevelse är det inte ett dugg sämre än andra medel - Snarare tvärtom. Men det finns kanske något mirakelmedel jag har missat som verkligen funkar?
Har en vän som hade bilverkstad. Där använde dom motorolja i oljekanna som rostlösare. Dom sa att det fungera minst lika bra.
Det var meningen att jag skulle få leka med en sådanhär fin bil idag
Men nya vindrutan var trasig vid leverans. 2 mån väntetid på en ny.😒
Det här stod på instrumentbrädan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nya vindrutan var trasig vid leverans. 2 mån väntetid på en ny.😒
Det här stod på instrumentbrädan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Vad är det med försäkringsbolag egentligen nuförtiden? Varje gång bilförsäkringen ska förnyas drar de en rövare och sätter något rövarpris.
Jag fick en prova på försäkring billigt ett halvår när jag köpte min Swift. Nu när den skulle förlängas fick jag erbjudande om 6500:- om året! För en billig pluttbil. Två samtal senare till ett par andra bolag och vips betalar jag nu 3625:- för helförsäkring/ år istället.
Det är rätt tröttsamt att hålla på och mekka med detta men man blir ju förbannad…
Jag fick en prova på försäkring billigt ett halvår när jag köpte min Swift. Nu när den skulle förlängas fick jag erbjudande om 6500:- om året! För en billig pluttbil. Två samtal senare till ett par andra bolag och vips betalar jag nu 3625:- för helförsäkring/ år istället.
Det är rätt tröttsamt att hålla på och mekka med detta men man blir ju förbannad…
Med en dåres envishet har jag återigen servat V70:n, eller "babytransportern" som vi kallar den.
Svärandes, suckandes och med en känsla av hopplöshet rullade jag runt i leran och bytte olja, oljefilter, luftfilter och vem i hela friden har konstruerat kupéfiltrets placering?! Tänker man varenda gång.
Men rackarns vad nöjd man är när det är gjort.
Svärandes, suckandes och med en känsla av hopplöshet rullade jag runt i leran och bytte olja, oljefilter, luftfilter och vem i hela friden har konstruerat kupéfiltrets placering?! Tänker man varenda gång.
Men rackarns vad nöjd man är när det är gjort.
Har köpt ny drivknut och ny kulled till höger framhjul. Börjar med att plocka bort bromsoket. Kniper av bromsslangen och tejpar för enligt VHB.
Bromsoken kom av ganska lätt, och bromsskivan likaså.
Mellan den bilden och nästa hade det gått ganska länge, fick slåss ganska hårt mot bultarna i den övre armen. Jag vill ha bort hela navet så jag lossar båda kullederna.
En sak jag inte hittar är hur jag får bort bromsskölden. Jag ser några bultar man kan skruva bort men det ser ut som navet måste komma isär för att få av det, jag tror kanske lagret måste plockas ut.
Här är också den nya kulleden, den gamla är kass det känns hur glapp den är. Den övre känns ganska bra faktiskt.
Bromsoken då, pinnarna glider lätt och damaskerna är hela och känns flexibla och friska, jag tror inte de behöver bytas.
Nu glömde jag ta en bild på kolvens anläggningsyta men den såg ganska "gnarly" ut så ny kolv kanske behövs men kanske den kan räddas... Jag har plockat ut bromsoket för jag tänkte jag ska köra alla delarna i ett elektrolysbad.
Jag vill göra samma med bromsskölden och försöka förlänga livet på den. Kanske navet också kunde må bra av elektrolys fast då ska lagret ut. Lagren känns bra tycker jag.
Bromsoken kom av ganska lätt, och bromsskivan likaså.
Mellan den bilden och nästa hade det gått ganska länge, fick slåss ganska hårt mot bultarna i den övre armen. Jag vill ha bort hela navet så jag lossar båda kullederna.
En sak jag inte hittar är hur jag får bort bromsskölden. Jag ser några bultar man kan skruva bort men det ser ut som navet måste komma isär för att få av det, jag tror kanske lagret måste plockas ut.
Här är också den nya kulleden, den gamla är kass det känns hur glapp den är. Den övre känns ganska bra faktiskt.
Bromsoken då, pinnarna glider lätt och damaskerna är hela och känns flexibla och friska, jag tror inte de behöver bytas.
Nu glömde jag ta en bild på kolvens anläggningsyta men den såg ganska "gnarly" ut så ny kolv kanske behövs men kanske den kan räddas... Jag har plockat ut bromsoket för jag tänkte jag ska köra alla delarna i ett elektrolysbad.
Jag vill göra samma med bromsskölden och försöka förlänga livet på den. Kanske navet också kunde må bra av elektrolys fast då ska lagret ut. Lagren känns bra tycker jag.
DennisCa:s inlägg plus car wizard "avsnitt" på youtube fick mig till att minnas att det fanns en ihoppsättningsfabrik i Nystad som jag gjorde lite jobb hos, Valmet Automotive har jag för mig de hette. Först konstruerade vi lite svetsfixturer till någon Lada modell och nått år senare eller så så var det svetsfixturer till en Porsche Boxster. Var en viss skillnad på de plåtar som de fick från de olika märkena. Lada plåtarna slogs ner med slägga i fixturerna och Porsche plåtarna passade perfekt. Man blev lite förvånad då man hade i princip likadana toleranser på fixturerna, men,men. Väldigt fin fabrik som körde ett flertal märken i samma lina. Tror de körde Saab, Opel och Porsche i samma lina, Lada tror jag hade en egen..
Inte så mycket om bilfix, men lite bilbyggarmemoribilia.
Mvh mindis
Inte så mycket om bilfix, men lite bilbyggarmemoribilia.
Mvh mindis
SAABarna från Nystad stod mot rosten bättre än de från Trollhättan.M mindis skrev:DennisCa:s inlägg plus car wizard "avsnitt" på youtube fick mig till att minnas att det fanns en ihoppsättningsfabrik i Nystad som jag gjorde lite jobb hos, Valmet Automotive har jag för mig de hette. Först konstruerade vi lite svetsfixturer till någon Lada modell och nått år senare eller så så var det svetsfixturer till en Porsche Boxster. Var en viss skillnad på de plåtar som de fick från de olika märkena. Lada plåtarna slogs ner med slägga i fixturerna och Porsche plåtarna passade perfekt. Man blev lite förvånad då man hade i princip likadana toleranser på fixturerna, men,men. Väldigt fin fabrik som körde ett flertal märken i samma lina. Tror de körde Saab, Opel och Porsche i samma lina, Lada tror jag hade en egen..
Inte så mycket om bilfix, men lite bilbyggarmemoribilia.
Mvh mindis
Valmet finns kvar. Sensate bil jag hört att dom byggt är Mb B:klassM mindis skrev:DennisCa:s inlägg plus car wizard "avsnitt" på youtube fick mig till att minnas att det fanns en ihoppsättningsfabrik i Nystad som jag gjorde lite jobb hos, Valmet Automotive har jag för mig de hette. Först konstruerade vi lite svetsfixturer till någon Lada modell och nått år senare eller så så var det svetsfixturer till en Porsche Boxster. Var en viss skillnad på de plåtar som de fick från de olika märkena. Lada plåtarna slogs ner med slägga i fixturerna och Porsche plåtarna passade perfekt. Man blev lite förvånad då man hade i princip likadana toleranser på fixturerna, men,men. Väldigt fin fabrik som körde ett flertal märken i samma lina. Tror de körde Saab, Opel och Porsche i samma lina, Lada tror jag hade en egen..
Inte så mycket om bilfix, men lite bilbyggarmemoribilia.
Mvh mindis
Har för mig jag har hört det med.
Gjorde de inte bara cabbar där? Kommer fasen inte ihåg, har något svagt minne av att cabbarna sprack i torpedväggen.
De gjorde någon Opel också, kommer inte ihåg vilken modell,men den såg rätt trevlig ut. Kan den ha rostat mindre också 😂😂
Gjorde de inte bara cabbar där? Kommer fasen inte ihåg, har något svagt minne av att cabbarna sprack i torpedväggen.
De gjorde någon Opel också, kommer inte ihåg vilken modell,men den såg rätt trevlig ut. Kan den ha rostat mindre också 😂😂
Tidigare gjorde de vanliga 99 och 900OG. Opel Calibra tillverkades där.M mindis skrev: