1 135 441 läst · 11 023 svar
1135k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Det kanske har nämnts i tråden tidigare men jag kom att tänka på när jag såg en gammal film på tv häromdagen. Vad glad jag är att fjärrkontrollen som satt fast med en sladd i tvn blev så kortvarig som den blev. Enda fördelen med de gamla sladd-fjärrkontrollerna var väl att det inte satt något batteri i dom, som kunde ta slut.
Andra fördelen var att man kunde hitta fjärrkontrollen 🙂Öland4ever skrev:Det kanske har nämnts i tråden tidigare men jag kom att tänka på när jag såg en gammal film på tv häromdagen. Vad glad jag är att fjärrkontrollen som satt fast med en sladd i tvn blev så kortvarig som den blev. Enda fördelen med de gamla sladd-fjärrkontrollerna var väl att det inte satt något batteri i dom, som kunde ta slut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
En tredje att man slapp gå fram till tv:n för att byta kanal…
All revolution är egentligen evolution.
All revolution är egentligen evolution.
För många år sedan hörde jag om en omröstning för att kora världens mest onödiga uppfinning. Vinnare blev fjärrkontrollen till billåset. Man måste ju fortfarande gå fram till bilen och öppna dörren manuellt!
Det var då, sen dess har ju människan utvecklats (invecklats?)
Det var då, sen dess har ju människan utvecklats (invecklats?)
Det enda stället där jag ser någon nytta med en fjärrkontroll där finns det ingen. På manöverrepet till skogsvinschen. Då skulle inte sambon behöva stå där och frysa och dra i repet i timtal medan jag drar ut vajern och kopplar fast stockar och vedträn.
Förresten tycker jag att många av de där uppvisningssporterna där man skall demonstrera styrka och smidighet är löjliga. Dra ut 80 meter 8mm stålvajer i knädjup snö över ett stenhålster klädd i sågskyddsstövlar.... då krävs det styrka och vighet.
Förresten tycker jag att många av de där uppvisningssporterna där man skall demonstrera styrka och smidighet är löjliga. Dra ut 80 meter 8mm stålvajer i knädjup snö över ett stenhålster klädd i sågskyddsstövlar.... då krävs det styrka och vighet.
Jag har fjärrkontroll på min winsch. En liten fjärr som lätt går ner i bröstfickan.H heimlaga skrev:Det enda stället där jag ser någon nytta med en fjärrkontroll där finns det ingen. På manöverrepet till skogsvinschen. Då skulle inte sambon behöva stå där och frysa och dra i repet i timtal medan jag drar ut vajern och kopplar fast stockar och vedträn.
Den är till enormt stor hjälp,m samt ökar säkerheten mycket när t.ex. släpar fram timmer eller vedklabbar.
Ja många skulle kunna spara in dyra abonnrmang på gym om de i stället rörde på sig naturligt. Dvs inte vara så förtvivlat rädda att behöva gå några extra meter istället för att parkera avguden (bilen) så nära som det nånsin går - helst intill ingången. Eller åka elcykel istf att trampa.H heimlaga skrev:Det enda stället där jag ser någon nytta med en fjärrkontroll där finns det ingen. På manöverrepet till skogsvinschen. Då skulle inte sambon behöva stå där och frysa och dra i repet i timtal medan jag drar ut vajern och kopplar fast stockar och vedträn.
Vardagsmotion utan konstgjorda maskiner har många verkligen glömt - det ska bara åkas.
Vem ror sin eka idag? Nä då måste det vara elmotor & batteri.. Akta sig för motion..
De som röstade har nog aldrig försökt få in nyckeln i ett lås fullt med is...ÅkeSun skrev: