Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Men, apropå saker vi glömt bort - hur många kommer ihåg julgranar med levande ljus?
Jag gör det, från några jular fram till ca 1975, och var jag inte ett nervöst barn tidigare så kan jag lova att det var riktigt läskigt att sitta vid ett stort middagssällskap och det enda jag tänkte på var om farbror Ragnar skulle ta eld när han ställde sig upp för att servera skinka.
Eller att alla julgranskulor, tomtar och annat inklusive stjärnan i toppen var av skört glas som blev små vassa skärvor när de for i golvet?
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Eller att man skulle ha långa girlanger med små pappersflaggor på. Oftast svenska. Men inte alltid.

Min salig mormor hade sådana girlanger förr, berättas det, med internationellt tema. Problemet var bara att dessa var från senaste världskrigets tid. Med de flaggor som var aktuella då. Vilket var helt naturligt. På den tiden.

Så jag hade en mormor som haft hakkors i julgranen. Även fast hon var garanterat antinazist.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
tensiden och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Eller att alla julgranskulor, tomtar och annat inklusive stjärnan i toppen var av skört glas som blev små vassa skärvor när de for i golvet?
Det var också läskigt! Och var de inte av glas så var det halm eller annat brännbart, som också kunde förvandla en vacker gran till ett brinnande inferno.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
C
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Eller att alla julgranskulor, tomtar och annat inklusive stjärnan i toppen var av skört glas som blev små vassa skärvor när de for i golvet?
Vaddå "var"? Det "är" de väl fortfarande? Åtminstone våra julgranssaker. Inget plastskit.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Eller att alla julgranskulor, tomtar och annat inklusive stjärnan i toppen var av skört glas som blev små vassa skärvor när de for i golvet?
Jojo, men de hade lite klass. Moderna "julgransprydnader", mestadels av plast, ser ju bara billiga och sunkiga ut.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Jojo, men de hade lite klass. Moderna "julgransprydnader", mestadels av plast, ser ju bara billiga och sunkiga ut.
Och förresten så var väl toppstjärnan vanligtvis av metall (mässing).
 
F
ricebridge ricebridge skrev:
Eller att man skulle ha långa girlanger med små pappersflaggor på. Oftast svenska. Men inte alltid.

Min salig mormor hade sådana girlanger förr, berättas det, med internationellt tema. Problemet var bara att dessa var från senaste världskrigets tid. Med de flaggor som var aktuella då. Vilket var helt naturligt. På den tiden.

Så jag hade en mormor som haft hakkors i julgranen. Även fast hon var garanterat antinazist.
Eller allt "glitter" tillverkat i strängar och i elektriskt ledande metalliserad plast. Skulle ett enda "spröt" leta sig ner i en ljushållare kunde hela glittersträngen bli spänningssatt.
 
F
Maria T Maria T skrev:
Julbelysning = från första advent till tjugondedag Knut. Utom den där stjärnan som är en adventsstjärna men inte riktigt ser ut som en...så den har hängt där sisådär 18 år vid det här laget.

Utomhusbelysning som inte är tomtar och renar får gärna vara kvar för att lätta upp mörka kvällar, men kanske kan stängas av under juni och juli.

Tycker jag.

Men, apropå saker vi glömt bort - hur många kommer ihåg julgranar med levande ljus?
Jag gör det, från några jular fram till ca 1975, och var jag inte ett nervöst barn tidigare så kan jag lova att det var riktigt läskigt att sitta vid ett stort middagssällskap och det enda jag tänkte på var om farbror Ragnar skulle ta eld när han ställde sig upp för att servera skinka.
Utomhusbelysningar i form av sk "skrytbelysningar" dvs de billiga kvastformade väggbelysningar som säljs i parti och minut som en del har på sina ytterväggar tycker jag är fantasilösa och löjliga. Har mest till uppgift att visa upp sitt "fiiiiina" hus. Tycker jag.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
F
H hhallen skrev:
Jojo, men de hade lite klass. Moderna "julgransprydnader", mestadels av plast, ser ju bara billiga och sunkiga ut.
Instämmer, då skulle jag hellre vara utan.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
hsd
H hhallen skrev:
Och förresten så var väl toppstjärnan vanligtvis av metall (mässing).
Spira i tunnt glas, färger sitter på insidan
 
Keiller Keiller skrev:
Om man 1952 hade löst in den sedeln mot ett guldmynt, undrar hur mycket det guldmyntet varit värt idag?
De svenska femkronorna hade enligt Wikipedia en vikt om 2,24 g med en guldhalt på 90 % vilket borde innebära omkring 1480 kr. Rätten att lösa in sedlar i guld drogs dock in redan omkring 1930 officiellt tillfäligt men rätten återkom aldrig och texten fanns kvar tills det kom nya sedeltyper någon gång på 60-talet. Det lär också ha funnits någon rätt att lämna in guld för myntning (troligen lämnade man in rent guld och skulle få tillbaks 90% med 10 % för att täcka kostnader och vinst för staten). I samband med myntreformen 72 eller 73 försökte någon mynthandlare utnyttja den regeln men blev nekad på oklara grunder.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Studentjävlar är inte riktiga människor. 😉
Fult och dumt påhopp.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Mikael_L
F FGLIN skrev:
De svenska femkronorna hade enligt Wikipedia en vikt om 2,24 g med en guldhalt på 90 % vilket borde innebära omkring 1480 kr. Rätten att lösa in sedlar i guld drogs dock in redan omkring 1930 officiellt tillfäligt men rätten återkom aldrig och texten fanns kvar tills det kom nya sedeltyper någon gång på 60-talet. Det lär också ha funnits någon rätt att lämna in guld för myntning (troligen lämnade man in rent guld och skulle få tillbaks 90% med 10 % för att täcka kostnader och vinst för staten). I samband med myntreformen 72 eller 73 försökte någon mynthandlare utnyttja den regeln men blev nekad på oklara grunder.
Och 5kr 1952 är ca 90 kr idag med typ konsumentprisindex som beräkningsgrund.
Arbetstiden som i snitt gav 5kr 1952 1952 ger idag ca 335kr.

Så det hade varit en bra affär att byta till guldmynt då, även när man tar hänsyn till inflation.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jonas Persson
trähandtag trähandtag skrev:
noterar att en sak som många numera verkar ha glömt bort och det är....

...
ta ner julbelysningen.
Mall of Scandinavia 26 mars 2024... Barnens tågattraktion och julgranar med ljusdekorationer i ett köpcenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.