fubar fubar skrev:
Påminner mig om Nordeas inloggning till internetbanken. Engångskoder som fick skrapas fram på en plastbit i kreditkortsformat.
Det fanns även en standardkod med begränsad åtkomst inne i banken.
Morsan hade ett sådant kort. Usel kvalitet, så hela "skrapskiktet" lossnade, dvs alla koder syntes. Hon fick använda en spritpenna och stryka över de koder hon använt.
 
possum77 possum77 skrev:
Morsan hade ett sådant kort. Usel kvalitet, så hela "skrapskiktet" lossnade, dvs alla koder syntes. Hon fick använda en spritpenna och stryka över de koder hon använt.
Min mamma använde liknande engångskoder för inte ens 10 år sedan, fast på Skandia-banken. (Fast utan skrap, koderna var synliga från början.)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]

[länk]
Det enda orcherna i Mordor gjort rätt när skylten plockades ner för första gången i historien och en etablering misslyckades ( senare har de återvänt som gräshoppor men det är ändå lokala som är kungar, Max & Frasses & ev Sibylla mojjar)
 
S Sona2012 skrev:
Det enda orcherna i Mordor gjort rätt när skylten plockades ner för första gången i historien och en etablering misslyckades ( senare har de återvänt som gräshoppor men det är ändå lokala som är kungar, Max & Frasses & ev Sibylla mojjar)
Uh?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Uh?
Min gissning är att inledningen betyder något i stil med:
"Det enda Luleåborna gjort rätt i, var när dom ratade McDonalds till den milda grad att kedjan för första gången lämnade en stad de etablerat sig i."
Jag tror att Luleåborna själva kallar stålverket och dess omgivning för Mordor, helt enkelt för att det ser ut som filmens Mordor (Sagan om Ringen, etc). Och då gissar jag vidare att folk i orter i Luleås närhet kallar hela Luleå för Mordor och innevånarna följdaktligen orcher.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Min gissning är att inledningen betyder något i stil med:
"Det enda Luleåborna gjort rätt i, var när dom ratade McDonalds till den milda grad att kedjan för första gången lämnade en stad de etablerat sig i."
Jag tror att Luleåborna själva kallar stålverket och dess omgivning för Mordor, helt enkelt för att det ser ut som filmens Mordor (Sagan om Ringen, etc). Och då gissar jag vidare att folk i orter i Luleås närhet kallar hela Luleå för Mordor och innevånarna följdaktligen orcher.
Det är en quiz om tech-företag och deras slogans
 
S Skopan skrev:
Min gissning är att inledningen betyder något i stil med:
"Det enda Luleåborna gjort rätt i, var när dom ratade McDonalds till den milda grad att kedjan för första gången lämnade en stad de etablerat sig i."
Jag tror att Luleåborna själva kallar stålverket och dess omgivning för Mordor, helt enkelt för att det ser ut som filmens Mordor (Sagan om Ringen, etc). Och då gissar jag vidare att folk i orter i Luleås närhet kallar hela Luleå för Mordor och innevånarna följdaktligen orcher.
Precis! Luleå är ett Mordor som förpestar och förslavar omgivningen. Men en sak har de gjort bra att McD fick stänga första gången de öppnade för att folk ratade koloniterroristernas skit och höll sig till norrländsk snabbmat. Chocken lär varit stor när de för första gången tvingades stänga ett ställe utan att lyckas etablera sig på orten! Det skedde helt fredligt genom att det opassliga skräpet ratades. Då försökte de mer handgripligt drygt 30 mil söderut i veganernas huvudstad, men trots ilskna demonstrationer öppnades och etablerades McD
 
S Sona2012 skrev:
Då försökte de mer handgripligt drygt 30 mil söderut i veganernas huvudstad, men trots ilskna demonstrationer öppnades och etablerades McD
....och lades ner även där.
 
S Skopan skrev:
Min gissning är att inledningen betyder något i stil med:
"Det enda Luleåborna gjort rätt i, var när dom ratade McDonalds till den milda grad att kedjan för första gången lämnade en stad de etablerat sig i."
Jag tror att Luleåborna själva kallar stålverket och dess omgivning för Mordor, helt enkelt för att det ser ut som filmens Mordor (Sagan om Ringen, etc). Och då gissar jag vidare att folk i orter i Luleås närhet kallar hela Luleå för Mordor och innevånarna följdaktligen orcher.
Som född (och sedan länge utflyttad) Luleåbo så måste jag påpeka att Mordor är Skellefteå och Skellefteå-borna följaktligen Orcher 🙂

För övrigt återlanserades McDonalds i Luleå så småningom och finns fortfarande kvar där. De använde sig av en modifierad variant av ”I’m loving it”, “Ja tyck om ’ä” 🙂
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är en quiz om tech-företag och deras slogans
Jag blir osäker på om har har glömt bort att donken varit ett tech-företag eller missat att de blivit det... 🤔😉
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Jag blir osäker på om har har glömt bort att donken varit ett tech-företag eller missat att de blivit det... 🤔😉
Donken är inte öht en del av quizen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har faktiskt för inte så många år sen fått hotellnycklar utformade som hålkort. Det skulle inte förvåna mig om de fortfarande används på vissa hotell?
Japp. Jag hade en i handen så sent som igår, om än i Frankrike.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Donken är inte öht en del av quizen.
Humor är svårt, men det är ju Sweclockers som klantat sig och valt en bild som inte hör ihop med ämnet...
 
Kommunalmackan!
När man bjöds på konferens på 80-90-talet i Sverige serverades oftast ett sladdrigt bröd format som en småfranska, belagt antingen med ostskiva och ring av röd paprika, eller leverpastej belagd med gurka. Äckligt men billigt. I vår familj fick skapelsen namnet kommunalmacka.
Jag vet inte hur det är idag för jag bjuds inte längre!
 
  • Gilla
Sundlof81 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.