C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan brukar folk haja till när man kommer med $2 sedel eftersom de inte är så vanliga. Jag har haft en helt ny och ocirkulerad en gång, men den har tyvärr kommit bort.
Du vet att det är en grej att man får ocirkulerade $2-sedlar i växel i entrén på strippklubbar, va? 😂
(Ärligt alltså - fråga mig inte hur jag vet 😉)

Angående storyn låter det inte osannolikt att det är en variant på samma story med samma huvudperson 🙂
Vill minnas att storyn gällande tillslaget gick nåt i linje med att det blev nedlagt så fort polisen fått tag på någon sakkunnig och blivit utskrattade efter att ha redogjort för den i deras tycke mycket misstänkta omständigheten att sedlarnas serienummer var i rak följd. 🙂
 
Redigerat:
Z ZipLock skrev:
De flesta freds- och nedrustningsrörelserna i Västeuropa finansierades i hemlighet av Sovjetunionen. Gissar att de fick ekonomiska problem efter 1989.

Kanske dags att starta upp igen ... med hemlig finansiering från öst.
Det har väl aldrig varit en formell gruppering, utan medlemmar i olika organisationer företog diverse aktioner under plogbills-beteckningen. Flanarna som höll på med sådant finns kvar. Eller åtminstone deras avkomlingar. De finns nu bland annat i "Svenska freds- och skiljedomsföreningen", "Svenska läkare mot kärnvapen", "Greenpeace", "Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet" samt "Kristna fredsrörelsen".

De nämnda organisationerna hade den 9/3 en debattartikel i Svenska Dagbladet där de ville att Sverige inte bara skulle förbjuda placering av kärnvapen på svensk mark, utan även förbjuda vår försvarsmakt att delta i planering för och övningar med kärnvapen.

När de nu förlorat striden mot NATO-medlemskap försöker de allt vad de förmår att sabotera försvarsalliansens förmåga att upprätthålla den krigsavhållande potentialen.

Man kan notera att de i debattartikeln inte kan föra fram ett enda sakskäl för sina förslag. Detta trots att de använder ca 410 spaltmillimeter, eller ungefär 850 ord. Det enda som ens liknar ett argument i denna svada är att några andra NATO-länder (Norge, Finland, Spanien och Litauen) har förbud mot kärnvapen på sitt territorium. Som om andras misstag skulle vara något för oss att ta efter.

Alla är säkert överens om att kärnvapen är mycket farliga, och att världen vore bättre utan dem. Men så länge det inte går att få Ryssland, Kina, Nordkorea, Indien och Pakistan att göra sig av med dem så är det nog bäst att NATO också behåller dem. Och så länge de finns som en väsentlig beståndsdel i den militära avskräckningen, så måste det givetvis planeras och övas - inte minst för att så långt möjligt undvika olyckor och strategiska och taktiska misstag om det någon gång skulle komma till ett skarpt läge. Och givetvis bör man inte ge sin potentiella motståndare fördelen av att i förväg veta att vissa områden är fria från kärnvapen.

Jag skulle vilja uppmana alla vettiga människor att höra av sig till de ovannämnda organisationerna och kraftigt protestera mot deras krav. Man får hoppas att de formulerat dessa krav utifrån dumhet och envishet och att de därmed är Putins "nyttiga idioter" snarare än hans påverkansagenter.
 
  • Gilla
engs och 2 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
För att inte glömma Leisure Suit Larry på dos maskin och boota från speldisketten.
Lärarna var inte helt glada när vi på gymnasiet körde Leisure Suit Larry på deras 286/ AT ( gick El- telerep 2 år 88/89)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fury Fury skrev:
Lite kul att ingen vill minnas Windows vista…
Hädelse!!!
Brinn på bål!

Vista, lika traumatiskt som Staffan Westerberg. Inte ens MS vill minnas den...
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Hädelse!!!
Brinn på bål!

Vista, lika traumatiskt som Staffan Westerberg. Inte ens MS vill minnas den...
Jag var en tid (för nu nästan 15 år sedan) konsult på Ericsson i Göteborg. Medan jag arbetade där "uppgraderade" man från Windows 2000 till Vista. Vilka stollar! De lyckades träffa Microsofts sämsta varianter, och hoppade över den mellanliggande XP som ändå var hyfsat OK.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Jag var en tid (för nu nästan 15 år sedan) konsult på Ericsson i Göteborg. Medan jag arbetade där "uppgraderade" man från Windows 2000 till Vista. Vilka stollar! De lyckades träffa Microsofts sämsta varianter, och hoppade över den mellanliggande XP som ändå var hyfsat OK.
Var det någon som var på konferensen i Barcelona när Vista skulle demonstreras?

Har för mig systemarkitekturerna på den firma jag jobbade då sa att skiten hängde sig/ kraschade så demo sessionen fick fortsätta på XP....
 
Mikael_L
När Win 98's funktion att själv installera USB-enhet skulle visas upp på en mässa (San Fransisco?) så hände ju detta. Gates själv står bredvid och bara småskrattar, typ.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Som sparare hos Nordea eller rättare sagt Posten eller Postbanken (tidigt 70-tal) använde man ett form av hålkort som man hade en bunt av hemma när man skulle ta ut kontanter från sitt konto. Det var förstansat men man fyllde i summan själv. Inget idiotsäkert system.
Påminner mig om Nordeas inloggning till internetbanken. Engångskoder som fick skrapas fram på en plastbit i kreditkortsformat.
Det fanns även en standardkod med begränsad åtkomst inne i banken.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Lärarna var inte helt glada när vi på gymnasiet körde Leisure Suit Larry på deras 286/ AT ( gick El- telerep 2 år 88/89)
Jag gick telerep några år senare, känns som om det inte var nån som gjorde något skolrelaterat på två år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
När Win 98's funktion att själv installera USB-enhet skulle visas upp på en mässa (San Fransisco?) så hände ju detta. Gates själv står bredvid och bara småskrattar, typ.
[media]
Jobs var lite bättre på produktlanseringar kan man säga...
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Sveriges Radios stereotest:


OK, kanske inte en sak då, utan ett ljud. Fick det nu i huvudet helt från det blå 😅
 
  • Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Jag gick telerep några år senare, känns som om det inte var nån som gjorde något skolrelaterat på två år.
Den XT vi hade fri tillgång till som " elevdator" var för långsam att köra något annat än " centiped" ( och enbart EGA/ Hercules grafik, lärarnas AT hade VGA för det mer grafiska Leisure Suit Larry😁😁😁 )
 
F fikonstina skrev:
Sveriges Radios stereotest:

[media]
OK, kanske inte en sak då, utan ett ljud. Fick det nu i huvudet helt från det blå 😅
Ja du måste glömma saker fort.
Det var ju i lördags du länkade till samma ljud.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du vet att det är en grej att man får ocirkulerade $2-sedlar i växel i entrén på strippklubbar, va? 😂
(Ärligt alltså - fråga mig inte hur jag vet 😉)
Jag måste erkänna att även fast jag borde vetat det, så gjorde jag det inte. ;) Och vi får nöja oss med att gissa hur du kommit över denna information. ;)

Jag fick den på Forex Landvetter för många år sedan och undrade faktiskt hur de fått en oanvänd $2-sedel. Men nu går det ju att gissa var den kom ifrån... Inte lika skämmigt att växla tillbaka den när man kommit hem till Sverige kan man anta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hörde att de var en stor grej i Vegas för den bar lycka med sig eller vad det nu va om $2
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.