AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De borde ju kicka ut NT Kerneln precis som Apple gjorde när de skrev om macOS från grunden. Men MS är ju sjukt rädda för att bryta bakåtkompabilitet.
Fast med tanke på att Wine redan kan köra en stor del av alla Windows program, så bör Microsoft som har tillgång till faktiska källkoden kunna få det att funka riktigt bra. Dvs, köra Windows api:er ovanpå en Linux kärna.
 
A ajn82 skrev:
Fast med tanke på att Wine redan kan köra en stor del av alla Windows program, så bör Microsoft som har tillgång till faktiska källkoden kunna få det att funka riktigt bra. Dvs, köra Windows api:er ovanpå en Linux kärna.
Fast det blir ju en performance hit tyvärr. Eftersom man ska emulera Windows men när vara minimal, mest spel och sådant där det är kritiskt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, NTFS släpptes med Windows NT 3
Jag sa allmäna... Ingen normal människa körde NT på hemmadatorn innan 2k 😛
 
L Lucif3r skrev:
Jag sa allmäna... Ingen normal människa körde NT på hemmadatorn innan 2k 😛
W2k var iof mitt första NT system men det beror på att jag är så pass ung. Äldre programmerare osv körde ju givetvis 3.1 och NT 4
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
L Lucif3r skrev:
Jag sa allmäna... Ingen normal människa körde NT på hemmadatorn innan 2k 😛
Min datorhistoria är
(Nu hoppar jag lite ABC80 osv, även Nord 500, som jag programmerade Pascal på)

Jag börjar istället med:
UR-PC (en XT egentligen) 2 floppy, ingen HD, Dos ... någon version, kanske 2-3 nåt.
Användes knappt till något vettigt, jag körde endast ett högtalarberäkningsprogram på den.

IBM PS/2 (ni vet den där med MCA-bussen) 286'a (som senare uppgraderades till 386'a med hjälp av ett moderkort på MCA-bussen. På MCA-bussen kunde ett kort vara busmaster, så nu blev det moderkort, och alla prylar på det gamla moderkortet kördes från bussen. 1MB RAM och 15 MB HD, uppgraderades till 2MB ram, och plötsligt tog det inte 5 minuter att starta EX 5.0
DOS 6.0 (kanske 6.2) och Windows 3.0
Här gjorde jag lite av varje, framförallt lärde mig det mesta om DOS. Jag spelade kanske också DOOM med denna - och ramlade av stolen för att det var så spännande och läskigt.

Hembyggd 486'a, DOS 6.2 + win 3.11 fwg, och .. tja ...

Nu vidtog en sådan lång cirkus med uppgraderingar och databyten att det inte är lönt att räkna upp hårdvara, dessutom hade jag nog flera datorer för det mesta, än till idag.
Men i en 486 75MHz strax därefter så började jag köra NT4, och stabilare OS har jag aldrig haft.
Provade lite med OS/2- typ bara installerade och gav upp sen.

Jag satt stenhårt fast med NT 4.0 i flera år, blev tvungen att byta till W2000 när stöd för USB och allt möjligt annat aldrig kom.
Jag installerade Linux (slackware-distro, där allt var tvunget att hackas manuellt, t.o.m frekvens på bildskärmen, kom aldrig igång med Linux ändå)
Jag körde någon dator med W95, för att ha till några spel som inte funkade på NT-kärnan.
Jag provade förvisso W98, men jag och W98 har aldrig varit kompatibla, det OS'et kraschar alltid inom 5 minuter efter att jag satt mig bakom t-bordet, även när jag rattade kompisars datorer.

Efter W2000 så körde jag faktiskt (med stor misstänksamhet) Win XP, och började faktiskt tycka om det lite, Windows ME hoppade jag, hade det ett pyttelitet tag på en dator som jag tog över med den skiten på.
Vista fick jag med i en dator jag köpte ny, jäkla skit-OS, den datorn har nu Ubuntu installerat, och finns egentligen bara till för att kunna läsa HD's oavsett filsystem, typ.
En bärbar dator/platta hade Win8, men den uppgraderade jag till W10 när man fick det gratis.
Alla datorer jag kör nu har väl W10, förutom den där med Ubuntu, och det kanske finns någon jag inte startat på något år nu, med XP.
Win 7 måste jag ju också ha haft, men jag har glömt den perioden.

Jag gillade NT4, men MS övergav ju det, inte jag.
(Som svar till Lucif3r)

Linux skulle jag verkligen vilja lära mig, men jag får aldrig tillräckligt med tid.


(edit: Jag hoppas att jag nämnde något här som ni glömt att det funnits, så jag blev aningen ONtopic i alla fall)
 
Vista! Hade jag nästan glömt, bra att bli påmind :) Men det krånglade väl också en hel del.
 
Var tog den med namnet Longhorn vägen som MS talade länge om, blev det W10 av den eller skrotades den helt.
 
Jag körde enbart Vista för att kunna spela Crysis med DirectX 10 😂

Dual boot med Windows XP
 
Mikael_L
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vista! Hade jag nästan glömt, bra att bli påmind :) Men det krånglade väl också en hel del.
ME och Vista skulle jag vilja påstå är de värsta bottennappen från MS.
Win 8 hålls ju också för ett misslyckat OS:
Man brukar säga att MS släpper ett bra OS följt av ett dåligt, följt av ett bra ... osv.

W98 och W2K går det lite delade meningar om, jag har bara haft krångel med mina (små) försök med W98 men WIN2000 tyckte jag om. Det finns många som tycker tvärtom.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mot slutet var ju w95 bättre än 98, det var väl först när SE kom som 98 var någorlunda användbart?
 
För att återgå till tråden.. Windows hade jag glömt bort att det existerar.. kört Linux än början av årtusendet, och Windows maskiner ser man aldrig på jobbet heller, är ju osx som gäller. För 5 år sedan satt väl PowerPoint nissar fortfarande på Windows, men nu är det ju ändå Google slides och dylikt som gäller.
Finns Windows ens kvar? De stackars hemanvändarna har väl ändå bara surfplatta istället, vem köper en Windows-dator 2024?
 
A ajn82 skrev:
För att återgå till tråden.. Windows hade jag glömt bort att det existerar.. kört Linux än början av årtusendet, och Windows maskiner ser man aldrig på jobbet heller, är ju osx som gäller. För 5 år sedan satt väl PowerPoint nissar fortfarande på Windows, men nu är det ju ändå Google slides och dylikt som gäller.
Finns Windows ens kvar? De stackars hemanvändarna har väl ändå bara surfplatta istället, vem köper en Windows-dator 2024?
?? På mitt jobb har vi enbart Windowsdatorer, Win 10 eller 11.
 
Samma här.. runt 10000 användare... 😄
 
Jonas Persson
Under en tid fanns även NT 5.0. Men lanseringen blev försenad och namnet anpassades inför millennieskiftet till Windows 2000.

Skärmbild av Microsoft Windows NT 5.0 Workstation startskärm med logotyp och laddningsindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Windows NT Workstation 5.0 Beta 1, med äldre Windows-logotyp och beteckningen "Evaluation Copy".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.