149 512 läst · 363 svar
150k läst
363 svar
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester
Jag skulle gärna veta hur hålen kom till. Använde han motorsåg? Fascinerande att man bygger ett vad jag kan bedömma helt ok plank och sen bara köttar upp hålen i vad man kan misstänka någon sorts ursinne eller vredesmod. Såg du när han sågade upp? Har ni pratat med varandra efter att du kom hem och anmälde hans bygge?
Han gjorde ett stillrent plank, trådis anmälde till kommunen och grannen sågade, borrade då ur för att tillgodose kommunens riktlinjer. Grannen blev då irri och sket fullkomligt i att trådis nu, ist för ett stilrent plank, får kolla på ett riktigt hafsverk och jag förstår honom till 110%.P patrik.hermansson50 skrev:Jag skulle gärna veta hur hålen kom till. Använde han motorsåg? Fascinerande att man bygger ett vad jag kan bedömma helt ok plank och sen bara köttar upp hålen i vad man kan misstänka någon sorts ursinne eller vredesmod. Såg du när han sågade upp? Har ni pratat med varandra efter att du kom hem och anmälde hans bygge?
Många kanske inte förstår att detta är en vardag för många, många grannar. Man blir som en familj när man bor så nära inpå. Grannen klipper aldrig gräset. Grannen visar sig aldrig. Grannen visar sig för mycket. Grannen städar aldrig upp efter sig. Grannens jävla katt.
Med det sagt skulle jag nog ändå ta TS parti i denna fråga. Vem fan är han att sätta upp ett plank där TS garage kan få skador om underhåll ej går att utföra. Vad jag kan skönja av bilderna verkar det också vara en ganska fin utsikt ner över gatan, vilket gör det än mer trist. Jobbigt att köra ut när man inte ser 100%. Snön smälter först långt in på våren kring staketet.
Om det var min egen granne skulle jag utan tvekan trycka skallen hans genom ett av de där hålen och fråga ifall han var nöjd med slipningen. Man kan inte tolka det där resultatet på något annat sätt än en aggression. Hur man som medlem på BH kan välja att ta parti för en person som lämnat en sådan krigshandling tycker jag är förjävligt. Varför sträcker inte grannen ut en hand och försöka lösa de problem som finns? Gömma sig bakom en järnridå är inte konstruktivt. Och detta beteende står ni bakom? Skäms ni inte alls?
Med det sagt skulle jag nog ändå ta TS parti i denna fråga. Vem fan är han att sätta upp ett plank där TS garage kan få skador om underhåll ej går att utföra. Vad jag kan skönja av bilderna verkar det också vara en ganska fin utsikt ner över gatan, vilket gör det än mer trist. Jobbigt att köra ut när man inte ser 100%. Snön smälter först långt in på våren kring staketet.
Om det var min egen granne skulle jag utan tvekan trycka skallen hans genom ett av de där hålen och fråga ifall han var nöjd med slipningen. Man kan inte tolka det där resultatet på något annat sätt än en aggression. Hur man som medlem på BH kan välja att ta parti för en person som lämnat en sådan krigshandling tycker jag är förjävligt. Varför sträcker inte grannen ut en hand och försöka lösa de problem som finns? Gömma sig bakom en järnridå är inte konstruktivt. Och detta beteende står ni bakom? Skäms ni inte alls?
Utan att veta bakgrund och hur byggnaderna ligger i förhållande till varandra så kunde en lösning varit att grannen satt fäst sitt staket i TS garage (som vekar stå vid fastighetsgräns) både vid garageuppfarten och bakom garaget. Detta med överenskommelse att TS får beträda grannens tomt för att underhålla sitt garage och omvänt, grannen får underhålla sitt plankstek från TS tomt. Men det tåget har nu gått nu.
Oturligt att grannen inte sökte bygglov, då hade all kommunikation gått via kommunen på ett formellt sätt och grannarna hade haft möjlighet att få till något bra.
Jag som jobbar på en samhällsbyggnadsförvaltning kan säga att vi är måttligt roade av dessa tillsyn/anmälningärenden. De tar tid och det uppstår ofta tjafs. Många klagar på att handläggarna lägger sig i och kollar vad fastighetsägaren gör på sin tomt. Jag bedömer att 90% av anmälda ärenden är initierade av missnöjda grannar (eller andra i omgivningen) Handläggare åker inte runt och letar fel, det finns det inte tid till. Däremot är förvaltningen skyldiga enl PBL ta tag i dessa tillsynsärenen.
Oturligt att grannen inte sökte bygglov, då hade all kommunikation gått via kommunen på ett formellt sätt och grannarna hade haft möjlighet att få till något bra.
Jag som jobbar på en samhällsbyggnadsförvaltning kan säga att vi är måttligt roade av dessa tillsyn/anmälningärenden. De tar tid och det uppstår ofta tjafs. Många klagar på att handläggarna lägger sig i och kollar vad fastighetsägaren gör på sin tomt. Jag bedömer att 90% av anmälda ärenden är initierade av missnöjda grannar (eller andra i omgivningen) Handläggare åker inte runt och letar fel, det finns det inte tid till. Däremot är förvaltningen skyldiga enl PBL ta tag i dessa tillsynsärenen.
Han är upptagen med att bygga ett hämd-plank, för att slippa se grannen.A Alexn72 skrev:
Grannen med sitt skadeskjutna staket blir givetvis kränkt av detta, anmäler TS, som då får såga sönder även sitt.
Kvar i slutändan blir två sorgliga skapelser, två arga grannar och en otippat farlig kant av kortenstål i mitten. 🤷♂️
Och jag ogillar starkt att du utryckte dig så här: "Vem fan är han att sätta upp ett plank" i inlägg #187.
Lite bättre hyfs och stil tycker jag att vi ska hålla i detta forum.
Vi kan nog utgå från att det här staketplanket inte är första orsaken till irritation mellan de båda grannarna, men grundregeln är faktiskt att man inte behöver fråga en granne om lov när man gör något på sin tomt. (Modulo störande ljus och ljud eller liknande, förstås).
Det är givetvis bra, och visar på god uppfostran, om man pratar med sin granne för att höra om ens planer på något sätt kommer att störa grannen. Sen tar man hänsyn till det, eller inte, beroende svarets art och hur viktiga ens planer är.
Lite bättre hyfs och stil tycker jag att vi ska hålla i detta forum.
Vi kan nog utgå från att det här staketplanket inte är första orsaken till irritation mellan de båda grannarna, men grundregeln är faktiskt att man inte behöver fråga en granne om lov när man gör något på sin tomt. (Modulo störande ljus och ljud eller liknande, förstås).
Det är givetvis bra, och visar på god uppfostran, om man pratar med sin granne för att höra om ens planer på något sätt kommer att störa grannen. Sen tar man hänsyn till det, eller inte, beroende svarets art och hur viktiga ens planer är.
Du verkar vara en sådan som alltid ska ha åsikter om sånt som du egentligen inte har med att göra.J Jontha skrev:
Underhållet av TS garage är enbart TS problem.
Alla vet att man inte bygger i tomtgräns eftersom man då inte kan underhålla sin byggnad utan grannens medgivande.
Gör man sig då dessutom till fiende med grannen som TS gjort får man därför stå sitt kast.
TS ska vara glad att han fick 20 cm extra av grannens mark att öppna bildörren på, grannen hade lika gärna kunnat bygga i tomtgräns utan att TS hade kunnat säga något.
Planket ser ut att sitta öst/väst med TS på sydsidan så det påverkar ingen snösmältning heller.
TS förtjänar att titta på det fula planket han tvingat fram.
Grannen kan göra det snyggt på sin sida, lite segelduk så blir det ogenomskinligt och snyggt, TS kan inte göra något med planket alls 🤓
Vilken rätt anser du dig ha att vara på grannens mark för att underhålla ditt garage?P Plank el staket skrev:
Det finns tidigare kommentarer med länk till Boverkets sammanställning över regelverket för bygglov för staket och plank. Börja med att gå in där och läs.
Problemet är väl från början att garaget står för nära tomtgränsen? Varför ska TS kunna använda grannens mark för underhållet? Det verkar ju inte som att TS har bett om lov direkt att kunna gå in på marken för att underhålla garagetJ Jontha skrev:Många kanske inte förstår att detta är en vardag för många, många grannar. Man blir som en familj när man bor så nära inpå. Grannen klipper aldrig gräset. Grannen visar sig aldrig. Grannen visar sig för mycket. Grannen städar aldrig upp efter sig. Grannens jävla katt.