152 098 läst · 363 svar
152k läst
363 svar
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester
Jag förstår varför din granne ville bygga ett staket mot dig. 🤷
Haha måste vara det dummaste jag har läst på länge! Är på hans tomt och det kan kanppast skada dig? Att du inte kan "underhålla" ditt garage som står för nära tomtgränsen är inte heller hans fel, uppenbarligen bjuder han på 20cm av hans tomt. Man förstår varför han byggde ett staket.P Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Nä, jag tycker inte att TS ska överklaga. Det är bättre att han låter det bero nu. Om han lyckas få bort grannens staketplank så får han ju säkerligen problem med sitt hämndplank.E eemeliie skrev:Om de bestämt att bygglov inte krävs måste ändå din tillsynsanmälan avslutas med ett beslut att inte ingripa och har du inte anmält anonymt ska du få det beslutet skickat till dig så du kan överklaga. Vilket jag tycker du ska göra. Det där är inget staket. Även om det är luftigt upptill ska konstruktionen bedömas som en helhet, inte bara den delen som är högre än 1,10 m. Finns rättsfall där folk satt staket uppepå murar och tyckt att det är 50% luft i den delen, men domstolarna har sagt att även muren ska räknas in i vad som är material och vad som är luft. Samma princip bör gälla här.
Varför ville du ha insyn till grannen? Det utan hål ser ju snyggt ut och ni hade också fått lite privacy, så att säga. Nu ser det ju inte klokt ut, men som man bäddar får man ligga. Du är dessutom en nagel i ögat på grannen nu. Grattis.P Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Varför vill du se in till grannen? Du skulle ha varit tacksam för staket, vilken tönt som anmäler, hade gett dig en fet smäll du hade fått anmäla till polisen istället. 🙌P Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Personligen tycker jag att det var riktigt snyggt! Har man grannar som har såpass sinne för estetik får man nog vara nöjd.
Med sån granne som dig så hade jag oxå byggt ett plank , vad är det för jävla sätt stt ränna till kommunen o anmäla 😡P Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?