Lägg en spång i diket som du drar upp och lägger över diket vid behov.

Tack för stort engegemang och många bra åsikter! Jag tar till mig era synpunkter. MEN DET RÄCKER NU MED NYA INLÄGG!

Läs gärna Byggahus forums användarvillkor! Ett litet utdrag:
§ 5.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.

• Haha
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Min fråga är om Vattenfall har rätt att göra dylika förändringar?
Det har de.

E elmont skrev:
Det kan ju även vara så att den som flyttade skåpet inte såg nått problem med den nya placeringen.
Och som jag ser det kan man lätt komma till skåpet på den sida om diket som skåpet sitter på, man behöver ju inte ner i diket.
Men man får väl inte flytta annans egendom på dess fastighet?

//

Jo, nätägaren får flytta på mätarskåp som sitter på deras stolpar vid underhåll.
Ps
Försök att sortera ut dom som har insikt och skilj dom som bara gissar och tycker. Så ser du vad som gäller.

Bästa svaret

Jag har jobbat i många år mot vf eldistribution i en annan del av landet. Det normala är som tidigare sagts att man försöker flytta bort abbonentskåp ur stolparna vid ombyggnationer/reparationer för att förenkla fortsatt underhåll. Vad som dock har ändrat sig sista åren är dock att man i denna del av landet iaf inte längre gör som i trådskaparens fall att man kapar bef. Stolpe och överlåter den till kunden som stolpknekt till kundens mätarskåp. som det tidigare nämnts klassas kreosotstolpar (som detta är) som farligt avfall och får ej överlåtas till kund. Min erfarenhet av den här typen av jobb är att man rycker upp den gamla stolpen och sätter en ny stolpknekt i plast eller komposit och monterar kundens mätarskåp. Personligen tycker jag placeringen är ok men om du ser det som ett problem så kontakta vattenfall igen och fråga om det är korrekt att dom överlåter miljöfarligt avfall till kunden på detta vis. Vet inte om det är lagstadgat men mina erfarenheter är att vattenfall inte överlåter gamla raserade stolpar till bönder och dylikt just pga miljöaspekten. Förhoppningsvis kommer dom ut och byter ut stolpknekten till en i annat mtrl, och ber du montören på plats om att du önskar skåpet i en annan vinkel så tror jag säkert det ordnar sig så länge det inte blir i vägen för åtkomst av vattenfalls säkringslåda…

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Absolut dom bästa tips som jag fått på min fråga. Bra att få lite vettiga synpunkter och inte bara s.k. killgissningar.

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Mitt tips är av den enklare sorten. Släpp hela stolpproblematiken. OM du mot förmodan måste ut till stolpen och byta säkring någon gång, så ser du till att ha dragit ihop två brädor till en tillfällig spång att lägga ut. Det är så sällan man måste vara och peta i huvudsäkringarna om man har vettigt elsystem i övrigt, så ingen anledning att lägga massa energi och pengar på en egentligen "bättre" lösning.

Absolut inget ont menat, men man måste försöka lägga sin energi på rätt saker.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Har en fritidsfastighet där elstolpe finns placerad vid utkanten av tomtens ena hörn. Elmätarskåpet har sedan 1960-talet varit monterad på denna stolpe utan problem.

När Vattenfall för några år sedan bytte till ny stolpe sågade de delvis ned den gamla stolpen och flyttade skåpet riktad mot diket i stället för mot tomtsidan. Vilket gör att man får stora problem att komma åt att låsa upp/öppna skåpet då marken lutar brant ned mot diket.

Jag har bett Vattenfall återställa mätarskåpets placering till ursprungligt läge. Men får till svar att deras tekniker har bedömt att det skall gå att komma åt att öppna med den nya placeringen. När jag inte nöjer mig med detta svar utan vill att de återställer placeringen av skåpet, så svarar de att ”Mätarskåpet är kundens ansvar och vi ansvarar endast för elmätaren. Vänligen kontakta en elektriker som hjälper er med att vrida mätarskåpet.”

Kostar säkert ett antal 1000:- att få hit en elektriker. Mycket pengar när man som 80-åring har en låg pension.

Min fråga är om Vattenfall har rätt att göra dylika förändringar? Var på plats när de bytte till ny stolpe. Det enda de frågade om var om det var ok att montera ett stag med vajer i min häck, vilket jag tyvärr godkände. (skadegörelse som ej återställdes) På den första bilden syns mitt elmätarskåp. Den andra bilden visar även Vattenfalls lite mindre skåp, riktad mot min tomt. Fastighet belägen i Haninge kommun
Hej,
Du kan lägga ner detta med vattenfall, jag har ett likadant problem. Min stolpe blev avsågad en entreprenör till vattenfall. När jag pratade med vattenfall om detta så fick jag till svar att stolpen är deras så länge den inte sågas av för då är det kundens, detta tycker jag är konstigt. Vattenfall skiter i hur du än klagar tyvärr. Du ska bara betalar räkningen och vara glad. jag hade mycket strömavbrott för 4år sedan så fort det kom lite snö eller började blåsa lite så gick strömmen. Jag ringde vid vare tillfälle och jagade om om att det var strömavbrott igen, både jag och granarna menade att dessa kablar var gamla och behövdes bytas ut. detta avfärdade Vattenfall gång på gång. Sedan för 2år kom det en lapp i postlådan att det skulle vara underhåll på elnätet så man var tvungen att stänga av strömmen under 8 timmar. Vid detta tillfället var jag hemma. När jag såg maskiner så gick jag ut och frågade om dom viste hur gamla ledningar skulle kunna vara. Fick då till svar att dom var ifrån 1973. Ja vattenfall hade då inte fel, så gamla var dom inte eller....

R
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Tack för alla goda råd och tyckanden!
Att jag skriver i detta forum om problemet är för att jag haft omfattande mailkontakt med Vattenfall sedan i augusti 2023 i detta ärende. Dom har självklart fått erforderlig dokumentation och foton av problematiken.
Har fått så många olika svar från deras sida, exempelvis: beställ flytt av skåpet, gör en offertförfrågan om detta, gör skadeanmälan på ärendet o.s.v. Inget visar sig vara tillämpligt i detta fall.
Det finns information på deras hemsida om vad som gäller i dagsläget om nyplacering av mätarskåp. När indragning av el gjordes på 60-talet till fastigheten så var det Vattenfall själva som utförde hela installationen inklusive uppsättning av skåp med mätare invändigt. Många grannar har samma placering av sina skåp, men inte lika djupa diken att balansera vid.
Det är helt enkelt omöjligt för mig att stå och balansera på ett ben och samtidigt låsa upp/fälla ned luckan på skåpet. Det är stor nivåskillnad på marken.
Nödlösningen är att inte låsa hänglåset, för att snabbt kunna öppna utan hjälp av en elitgymnast om en säkring löses ut.
Att lägga ut en spång över diket permanent har vägsamfälligheten synpunkter om, så det fungerar ej här.
Lös problemet när det uppkommer.
Säkringen kanske inte går under din livstid.
Jag har inte bytt en säkring på 40 år😝

R Ryzen skrev:
Lös problemet när det uppkommer.
Säkringen kanske inte går under din livstid.
Jag har inte bytt en säkring på 40 år😝
Då kanske du betalar onödigt mycket pengar till Ellevio. Du kan troligen säkra ner ett snäpp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.