P
Fasadskåp är vanligast för att man då slipper ha en stolpe som med tiden ruttnar bort
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Du har uppfattat installation av skåp m.m. korrekt. Regelverket kring elsäkerhet och installationer har nog ändrats väsentligt sedan denna elinstallation gjordes för över 50 år sedan av Vattenfall. Nyinstallationen uppfyllde uppenbarligen då gällande krav. Vattenfall har inte ens antytt att skåpet inte får sitta kvar på deras gamla stolpe. Att kunders mätarskåp sitter placerade på Vattenfalls stolpar är inget ovanligt vid äldre anslutningar. Men inget de tillåter i dagsläget vid nyinstallation.

Men det kan mycket väl bli så att jag i framtiden får åläggande om att skåpet skall flyttas och inte sitta kvar på Vattenfalls gamla stolpe. Dock kan jag inte på Vattenfalls infosidor utläsa att det är KRAV på att mätarskåp skall vara placerad på fasad av byggnation.

Nu hör det till saken att Eltel Networks på uppdrag av Vattenfall så sent som i går bytte elmätaren i skåpet till en nyare modell. Eftersom jag hade fått meddelande om att mätarbyte skulle ske, så frågade jag om de samtidigt kunde be teknikern vrida/flytta skåpet. Svaret blev: ”Mätarskåpet är kundens ansvar och vi ansvarar endast för elmätaren. Vänligen kontakta en elektriker som hjälper er med att vrida mätarskåpet.”
Detta svar tolkar jag som att de tillåter att mätarskåpet sitter kvar på deras stolpe, och jag har t.o.m. tillåtelse att låta en elektriker flytta den en aning.
Personalen som utför bytet av elmätare gör oftast bara det jobbet och är oftast inte fullt utbildade elektriker.. Det är lagligt pga företagets egenkontroll program och dom är bara "utbildade" att byta elmätare på egen hand..

Frågan är om det är värt pengarna att få skåpet vridet på samma ruttna stolpe när det är du själv som betalar för jobbet. och vad händer när stolpen är så rutten att skåpet ramlar ner? den dagen är det åter ditt ansvar att betala åtgärden. och sen är det såklart frågetecken på om det går att vrida skåpet eller om ledningarna längd och placering förhindrar nån större vridning

Den smarta frågan är väl att be om lov i mail eller brev att få montera skåpet på deras ny stolpe och hoppas dom av misstag svara ja och sen få betala för att få den överflytten gjord men den kan kosta en slant den med beroende på hur det ser ut med kabel längder. eller så triggar det dom och du får ett föreläggande om åtgärd ihop med "Nej" dom vill inte ha kunders skåp på sina stolpar

Den här tråden är väl ett rätt tydligt bevis på varför nätägare inte vill ha några kunders elskåp på sina stolpar ( och ja jag vet också att det gjordes så ofta förr men det betyder inte att det är varken rätt eller lämpligt idag)

elverkets stolpe och mätare och kabel fram till första förgreningspunkt
sen kundens kabel och skåp
 
A
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Du har uppfattat installation av skåp m.m. korrekt. Regelverket kring elsäkerhet och installationer har nog ändrats väsentligt sedan denna elinstallation gjordes för över 50 år sedan av Vattenfall. Nyinstallationen uppfyllde uppenbarligen då gällande krav. Vattenfall har inte ens antytt att skåpet inte får sitta kvar på deras gamla stolpe. Att kunders mätarskåp sitter placerade på Vattenfalls stolpar är inget ovanligt vid äldre anslutningar. Men inget de tillåter i dagsläget vid nyinstallation.

Men det kan mycket väl bli så att jag i framtiden får åläggande om att skåpet skall flyttas och inte sitta kvar på Vattenfalls gamla stolpe. Dock kan jag inte på Vattenfalls infosidor utläsa att det är KRAV på att mätarskåp skall vara placerad på fasad av byggnation.

Nu hör det till saken att Eltel Networks på uppdrag av Vattenfall så sent som i går bytte elmätaren i skåpet till en nyare modell. Eftersom jag hade fått meddelande om att mätarbyte skulle ske, så frågade jag om de samtidigt kunde be teknikern vrida/flytta skåpet. Svaret blev: ”Mätarskåpet är kundens ansvar och vi ansvarar endast för elmätaren. Vänligen kontakta en elektriker som hjälper er med att vrida mätarskåpet.”
Detta svar tolkar jag som att de tillåter att mätarskåpet sitter kvar på deras stolpe, och jag har t.o.m. tillåtelse att låta en elektriker flytta den en aning.
Dom har rätt i att skåpet är innehavarens ansvar, utöver det vad dom säger är orelevant då dom är en UE till vattenfall och bara gör vad som åligger dom i detta fallet.
Problemet här är att tekniskt sett så äger vattenfall stolpen till dess att dom tar bort den, dom är skydliga att besiktiga och ta hand om dom stolpar som dom har ledningar i, dom får ersätta gammla stoplar men dom får inte sätta upp "nya" med andra ord dom får inte dra nya elledningar i nya stolpar längre.
Den troliga orsaken till att dom gjort som hos dig är att vrider dom den så ser det ut som att dom måste stå i diket, och blir höjden 2m eller mer krävs ställning, stege får inte nyttjas om höjden är över 2 meter.
sen kan dom se det som är arbets risk om den vrids och dom behöver göra något pga. placeringen.
Eltel skulle kunna lova dig månen och det spelar ingen roll i detta fallet, då dom inte har befogenheter att göra eller lova något som inte står i derass avtal med vattenfall.
Dom får betalt baserat på antal mätare dom byter och det är så långt derass ansvar och åtligganden går.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag kan ledigt föreställa mig att den gamla stolpen som skåpet nu sitter på har övergått i din ägo. De har i fortsättningen bara koll på den nya stolpen som sitter där. Du gör alltså precis som du vill med skåpets placering.
Skulle säga att det högst troligt är fel.
Tror inte någon elnätsägare/telenätsägare säljer/skänker gamla trästolpar.
Anledningen är att gamla trästolpar betraktas som miljöfarligt avfall.

https://malungselnat.se/gamla-stolpar/

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2017/vattenfall-fasar-ut-kreosotstolpar

https://www.arbetarbladet.se/2013-08-08/kemiexperten-ar-starkt-kritisk
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Tror inte någon elnätsägare/telenätsägare säljer/skänker gamla trästolpar.
Anledningen är att gamla trästolpar betraktas som miljöfarligt avfall.
Så är det men samtidigt finns det inget förbud i lag att sälja gamla kreosotimpregnerade stolpar till privatpersoner.
Kemikalieinspektionen säger detta: "Idag får kreosot bara användas av yrkesfolk med specialutbildning och endast för att impregnera el- och telefonstolpar eller järnvägssliprar. För att kreosotimpregnerat trä ska få saluföras på andrahandsmarknaden och återanvändas av privatpersoner krävs att träet har blivit impregnerat före den 31 december 2002."
Många av stolparna som nu fasas ut är mycket äldre än så, speciellt på landsbygden. Så elnätsbolagen får sälja/överlåta stolparna till en privatperson, sedan kan det vara att de inte vill ändå.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Den yngs


Detta är ju ofta ett bra diskussionsforum. Tyvärr övergår inläggen ofta i en massa käbbel medlemar emellan. Jag ställde en fråga då jag hade problem, och många har varit hjälpsamma. Tycka olika är ok, men klantiga nedsättande kommentarer är ovärdigt och visar bara att de lider av besserwisserfasoner.
Nu föreslog jag att man kan be en granne att byta huvudsäkring när det behövs och det kan inte vara ofta för isåfall ligger felet snarare i huset
 
P
E elmont skrev:
Alternativet i det här fallet hade varit att Vattenfal krävt flyttning av skåpet så att dom kunde demontera deras utdömda stolpe. Nu får dom skit för att dom i all välmening lämnar en bit av stolpen.
Men varför kunde de inte låta skåpet sitta kvar också?
E elmont skrev:
Om kunden är en äldre tant eller en yngling kan ju inte spela någon roll för man kan ju inte behandla kunder olika pga ålder.
Så kan monopolföretags och statliga myndigheter göra. Konkurrensutsatta företag behöver vara lite mer alerta.
 
P
E elmont skrev:
Det är INGEN rättighet att ha sina mätarskåp på nätägarens stolpar.
Ha, ha, vårt elskåp sitter på nätägarens stolpe som står på grannens fastighet. Stolpen är den sista stolpen för luftledningen som försörjer vår fastighet med el.
 
P
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
[…] jag haft omfattande mailkontakt med Vattenfall sedan i augusti 2023 i detta ärende.
Det kanske skulle bli lättare att komma vidare i ärendet genom att prata med någon på Vattenfall.
Gör som HEM2121 föreslår: om den du pratar inte kan hjälpa dig så be att få prata med dennes chef. Etc.
 
H
P pmd skrev:
Det kanske skulle bli lättare att komma vidare i ärendet genom att prata med någon på Vattenfall.
Gör som HEM2121 föreslår: om den du pratar inte kan hjälpa dig så be att få prata med dennes chef. Etc.
Problemet är att de inte vill koppla fram till en chef därför får man luska fram ett namn och fråga specifikt efter den chefens namn. Får man tag i en chefs namn och denne skulle vara fel så kan man genom den chefen få fram rätt namn på den chefen som är ansvarig.
 
P
Jag ville reda ut ledningsdragningen här och ställde en fråga till Vattenfall Eldistribution AB på deras webbsidas frågeformulär. Det slutade med att jag blev uppringd av en jurist på Vattenfall som snällt och vänligt svarade på mina frågor och redde ut frågan.
 
  • Gilla
Irmeli1
  • Laddar…
P pmd skrev:
Så kan monopolföretags och statliga myndigheter göra. Konkurrensutsatta företag behöver vara lite mer alerta.
Tyvärr har ju nätägaren monopol och kan skita i om kunderna är nöjda eller inte.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Skulle säga att det högst troligt är fel.
Tror inte någon elnätsägare/telenätsägare säljer/skänker gamla trästolpar.
Anledningen är att gamla trästolpar betraktas som miljöfarligt avfall.

[länk]

[länk]

[länk]
ok, om vi struntar i vem som "äger" stolpen så har de satt upp en ny stolpe på platsen. Det är den de bryr sig om och underhåller i framtiden. Jag tror inte ts kan ringa och säga att stolpen som elmätaren är skruvad i har ruttnat sönder och mätarskåpet ligger på backen och kom och byt er stolpe........
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ok, om vi struntar i vem som "äger" stolpen så har de satt upp en ny stolpe på platsen. Det är den de bryr sig om och underhåller i framtiden. Jag tror inte ts kan ringa och säga att stolpen som elmätaren är skruvad i har ruttnat sönder och mätarskåpet ligger på backen och kom och byt er stolpe........
Nej, men TS kan istället ringa och säga att "er stolpe har ruttnat sönder och behöver tas om hand om som det miljöfarliga avfall det är".
 
Vill man lägga ner tid och kraft på det så varsågod.........
 
S Stefan1972 skrev:
ok, om vi struntar i vem som "äger" stolpen så har de satt upp en ny stolpe på platsen. Det är den de bryr sig om och underhåller i framtiden. Jag tror inte ts kan ringa och säga att stolpen som elmätaren är skruvad i har ruttnat sönder och mätarskåpet ligger på backen och kom och byt er stolpe........
Du slåss mot alla olika väderkvarnar i tråden. Oavsett om man skriver korrekta seriöst menade inlägg eller mer höftskott kommer det aldrig gå fram.

Principen här är ju enkel och TS har fått lite av särbehandling byråkratiskt sett och får vara i stort nöjd med den pragmatiska lösningen trots alla miljöfaror och misshamdel av "monopolen". Det lite tragikomiska är när alla helt utan insikt eller förståelse i branschen fortsätter göra inlägg som med tiden och trådlängden blir rena fånerier.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.