715 693 läst · 11 066 svar
716k läst
11,1k svar
Allt om bilen
Jag tycker mina 400hk är för lite varje gång man är ute och åker, men SSen lär vara livligare på vägenDan_Johansson skrev:Tja, 280 hästar räckte för att elda upp bakdäcken, eller rasta M5-or från 50-200 kmh på motorvägen... Tror inte man haft roligare med 500 faktiskt..
Men å andra sidan ser det ju ut som en förgasare och alutoppar därunder, och ska man ändå kosta på det hamnar man väl på de effekterna i vilket fall som helst....
Jag har köpt 2-k epoxiprimer på Biltema för att använda som grund när jag fixar ytrost, men nu när den blivit ett par år så har härdaren blivit seg som värsta sirapen Kan man köpa och använda annan härdare? Känns ju väldigt oekonomiskt kasta färgburken då minst 3/4 är kvar.
Jag hade aldrig blandat fabrikat, det finns väl 2k på sprayburk om du inte behöver så mycket.K Kurtivan skrev:
Jag har köpt några burkar VHT epoxyfärg, såg en som sprutat det på ett chassie och det såg ut som pulverlackat. Har inte hunnit prova själv ännu
https://bjprace.se/en/paint-and-oil...yenV6fg-mHHvlB6Tr26Smuk0ozlTG1g-VlB8QWi9PX6sM
Hagmans härdare har jag använt till PP och det har gått bra fast det är olika fabrikat, men tänkte att någon kanske redan provat annan härdare till Biltemafärgen och hade erfarenhetTokslut skrev:
Såna blinkers var det på den man hade och har för mej att det låg nåt häfte från K&W i handsfacket. 8 foots flak är ju bra men extended cab vore nog lagom + 6,5 flaket. Tyckte inte det var nåt problem med 2wd på vanlig väg men är ju fint att ha 4wd om man behöver.Tokslut skrev:
Det handlar väl inte om att reagera snabbare utan att systemen överreagerar ibland. Alternativ till tvärnit för att bilen framför stannar upp är t ex att titta på bilarna längre fram och anpassa hastigheten med högerfoten tidigare innan bilen direkt framför slår på autobromsen.A AndersS skrev:
Att människans reaktionsförmåga inte kan mäta sig med ett datoriserat system som jobbar med flera hundra Hz är nog alla överens om när det gäller hinder som magiskt dyker upp framför bilen.
Människans ögon ser allt annat framåt bakåt och åt sidan och har mycket bättre kapacitet att göra en helhetsbedömning så länge man kan slita sitt fokus från alla fyrkantiga skärmar vi envisas att fastna i.
Äldre manliga förare blir såklart kränkta av att bilen är bättre på att köra bil...
Samma sak när ABS och antisladd kom. Systemen var bara irriterande och man skulle stänga av dom eftersom man minsann var mycket bättre själv på att pumpbromsa och reda ut en sladd.
Samma sak när ABS och antisladd kom. Systemen var bara irriterande och man skulle stänga av dom eftersom man minsann var mycket bättre själv på att pumpbromsa och reda ut en sladd.
Antisladd är intressant. Jag noterar att även den lilla enkla bilen vi har (en polo) har funktioner i antisladdsystemet för att ta mig runt en kurva som jag inte kan replikera själv. Svänger jag kraftigt runt en 90 graders böj där det är halt, så bromsar bilen automatiskt individuella hjul för att få bilen att svänga, något jag förstås inte själv kan göra med bara en bromspedal. Och visst, kanske kan jag teoretiskt ta mig runt kurvan snabbare mha handbroms och gas, men ni pratar vi om vardagskörning där bilen nu istället för att understyra rakt fram faktiskt svänger.useless skrev:
Finns ingen som helst anledning att tro att dessa system inte hjälper.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Bara när man själv kör aktivt "rally" som det är bättre utan. Vid normal skillnad är det alltid bättre med system. Speciellt ABSMathiasS skrev:Antisladd är intressant. Jag noterar att även den lilla enkla bilen vi har (en polo) har funktioner i antisladdsystemet för att ta mig runt en kurva som jag inte kan replikera själv. Svänger jag kraftigt runt en 90 graders böj där det är halt, så bromsar bilen automatiskt individuella hjul för att få bilen att svänga, något jag förstås inte själv kan göra med bara en bromspedal. Och visst, kanske kan jag teoretiskt ta mig runt kurvan snabbare mha handbroms och gas, men ni pratar vi om vardagskörning där bilen nu istället för att understyra rakt fram faktiskt svänger.
Finns ingen som helst anledning att tro att dessa system inte hjälper.
Det kan också vara då att vissa fjuniga med färskt körkort har svårt att acceptera att man inte hela tiden MÅSTE ligga och pressa med ett körsätt som KRÄVER stöd (dvs hjälp) av diverse antihit- och antidit-system. Dvs att köra med ansvar och inte fibbla med displayer och mobiler. Dessutom att man inte ALLTID måste köra så fort (eller helst fortare) än tillåtet. Men det anses kanske inte lika manligt...galento skrev:
Det gäller kanske att känna att säkerhetssystemen hela tiden får jobba så man känner att man fått valuta för pengarna.. - och inte "köra som en kärring"??
Då är man ju en "riktig karl"...😆
useless skrev: