Min erfarenhet av Bmw är att man tänkt igenom hur man bygger en bil. Sedan tänkte man en gång till att hur täcker vi in allt med en massa plast. Sedan en tredje gång hur gör vi det så krångligt och extra dyrt som möjligt.

Det vad jag gjort med lite nyare Mb är lättare och mer logiskt än med Bmw. Men jag är inte mekaniker.
 
Jag tror om jag skulle köpt en fransk bil hade det blivit en 2CV skåpbil.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag har köpt 2-k epoxiprimer på Biltema för att använda som grund när jag fixar ytrost, men nu när den blivit ett par år så har härdaren blivit seg som värsta sirapen :( Kan man köpa och använda annan härdare? Känns ju väldigt oekonomiskt kasta färgburken då minst 3/4 är kvar.
Samma problem här och det blir nog så jag köper inte biltemas igen då dom inte säljer härdaren separat. Väldigt dumt system av biltema, ur kund- och miljösynpunkt.
 
pjgb pjgb skrev:
VW har jag förstått att de låser handbromsen på något vis, så det är krångel att byta bromsbelägg/skivor. Är det samma på övriga tüskar?
Det du pratar om handlar om bilar med elektrisk parkeringsbroms. På övriga bilar är allt ”som vanligt”. Med elektrisk pbroms har du tre alternativ. Koppla batteri till elmotorn som då drar tillbaka kolven, skruva tillbaka kolven manuellt, använd diagnosutrustning av rätt sort och styr detta via dator (billigt till vw).

Inte ett stort problem med andra ord.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Samma problem här och det blir nog så jag köper inte biltemas igen då dom inte säljer härdaren separat. Väldigt dumt system av biltema, ur kund- och miljösynpunkt.
Jag ska i alla fall prova med annan härdare och se vad som händer.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag backar elektrisk handbroms med 9v batteri jag... Men det finns säkert bilar där man får felkod för det med...
Man väntar till bilen går i viloläge innan man drar bort kontakten från oket, då sätts ingen felkod.
 
K Kurtivan skrev:
Jag ska i alla fall prova med annan härdare och se vad som händer.
Läs innehållsförteckningen så brukar man se att konkurrerande produkter innehåller ungefär samma saker. Ibland är dom uppbyggda lite olika för att vara bättre på vissa egenskaper men brukar inte vara problem att hitta någon som är väldigt lik.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Till bmw så finns ista att hämta från nätet, samma program som bmw själva använder.
Man får upp felsöknings gång, bilder osv
Kanske lite knöligt innan man förstår hur det är uppbyggt men bra.

Hade en 520dx, skönare bil har jag aldrig varken åkt eller ägt, morsan som är väldigt åkrädd och tycker 80-90 är max reagerade inte förens hon såg att det gick 150 då börja hon gnälla 😄

Tyvärr så var det knas med AdBlue tanken så köpet gick tillbaka, den tanke kostade runt 30' så vissa delar/fel är dyrt

Kika på 535 eller 550
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Aldrig ägt en bil där motorn varvar så lite, nästan så man tror att det skulle sitta en stor diesel där framme, på sträckan jag åker här i Stockholm, 4,8 mil är 80 högsta hastighet. Följer man trafikrytmen är varvräknaren aldrig över 1.500 v/min, och den petar i 6ans växel även i 50.
BMWn jag hade senast, som hade större o starkare motor, petade i 6an när man kom över 85 km/h och la i 5an igen om man kom under 75.
Visst är det härligt med stor motor ;) Jag har dock lite problem vid krypande kökörning, över tomgångskörning blir det alltid för mycket acc (för mycket vrid från start) att jag behöver bromsa efter varje gång jag bara duttar på gaspedalen 😚 (får skylla på för låg etta och programmeringen :p )
 
Isakare Isakare skrev:
Fördelen med BMW är att det är bilintresserat folk som äger de, och allt finns på nätet, inget annat bilmärke går att få reda på så mycket.
Prova åk amerikanskt, allt finns på nätet, och antalet bilar/ägare kryllar det av
 
Tokslut Tokslut skrev:
Visst är det härligt med stor motor ;) Jag har dock lite problem vid krypande kökörning, över tomgångskörning blir det alltid för mycket acc (för mycket vrid från start) att jag behöver bromsa efter varje gång jag bara duttar på gaspedalen 😚 (får skylla på för låg etta och programmeringen :p )
Det märkliga i mitt fall är att motorn inte är stor, bara en 2,5 liters V6a på måttliga 204 hk, och jag tror inte den är nått monster i vridmoment.
Men den tar sig fram strax över tomgång utan att knorra.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
En helt annan sak.
Lexusen är helt klart en bil framtagen för USA.
I vänsterstryrt utförande har den pedal till handbromsen, högerstyrda har spak mellan stolarna.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Prova åk amerikanskt, allt finns på nätet, och antalet bilar/ägare kryllar det av
Jo, där finns en stor fördel.
 
Själv kör jag Toyota Aygo. Maken till lättmeckad bil får man leta efter. Den har faktiskt hydrauliska bromsar, men det mest är från 80-talet. Spak till handbromsen, skivor fram och trummor bak. Allting av enklast tänkbara konstruktion. Enda jobbiga är att byta oljefilter, du måste komma åt underifrån och du behöver en avdragsregler av cykelkedjetyp. Annars är det enkelt att göra precis allting, även om byte av parkeringsljus fram i praktiken kräver att man plockar ur batteriet vilket tar typ fem minuter. Jo, fylla på bromsvätska är knöligt också men det gör man bara när man byter bromsvätska.

En sant mekarvänlig bil.
 
richardtenggren
A Anders_Nilsson skrev:
En sant mekarvänlig bil.
Toyota är ju rätt duktiga på hålla sig till beprövad teknik, det får man ge dem, men otroligt tråkiga bilar.
En Aygo känns ju heller inte som den säkraste bilen med tanke på sin storlek och hjulbas.
Säkert smidig att parkera också 👍


Tvättade bilen tidigare idag, något lönlöst med detta väder, så fick skölja den när vi var hemma igen 😂
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.