631 533 läst · 9 861 svar
632k läst
9,9k svar
Allt om bilen
Jo, men i ungdomen fick man lära sig att göra 180 gradare på smala grusvägar när det rullat på för fort och man hamnat i fel riktning. Ok, vägarna var då avlysta och varje sekund viktig för sträcktiden.😉galento skrev:
Dagens bilar med olika hjälpsystem är så mycket bättre. Enstaka "fel" måste man acceptera om helheten blir så mycket säkrare, t.ex. att jag själv inte riskerar att bli påkörd, varken som fotgängare eller bilist.
Jo ingen vill väl ha olyckor så att olycksstatistiken sjunker är ju bara bra.A AndersS skrev:Jo, men i ungdomen fick man lära sig att göra 180 gradare på smala grusvägar när det rullat på för fort och man hamnat i fel riktning. Ok, vägarna var då avlysta och varje sekund viktig för sträcktiden.😉
Dagens bilar med olika hjälpsystem är så mycket bättre. Enstaka "fel" måste man acceptera om helheten blir så mycket säkrare, t.ex. att jag själv inte riskerar att bli påkörd, varken som fotgängare eller bilist.
Har faktiskt funderat på att bygga om till tvåkrets bromssystem på en av
gammelbilarna här , med en vikt på 2,2 ton känns ju enkrets inget vidare.
Måste erkänna att min gamla erfarenhet med "pumpbromsande" inte går att lära om. Hjärnan har fått det hårdkodat.galento skrev:
Byggveteran
· 2 278 inlägg
Det ena utesluter väl inte det andrapjgb skrev:Det handlar väl inte om att reagera snabbare utan att systemen överreagerar ibland. Alternativ till tvärnit för att bilen framför stannar upp är t ex att titta på bilarna längre fram och anpassa hastigheten med högerfoten tidigare innan bilen direkt framför slår på autobromsen.
Att människans reaktionsförmåga inte kan mäta sig med ett datoriserat system som jobbar med flera hundra Hz är nog alla överens om när det gäller hinder som magiskt dyker upp framför bilen.
Människans ögon ser allt annat framåt bakåt och åt sidan och har mycket bättre kapacitet att göra en helhetsbedömning så länge man kan slita sitt fokus från alla fyrkantiga skärmar vi envisas att fastna i.
Om man som förare har uppsikt och klarar av 99 procent av all körning med som du sa lite framförhållning, så är det väl bra att ett hjälp system kan reda ut om blicken någon gång är på fel ställe.
Finns inga perfekta människor alla kan vi göra fel.
Nu verkar de ha problem att ens kunna försäkra nya RAMarna, de stjäls för många 😢Tokslut skrev:
https://polisen.se/aktuellt/nyheter...n har under året sett,och 1,6 miljoner kronor.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 943 inlägg
Dags att lagstifta att alla gränspassager skall ha scanner för regplåt, plus alla fartkameror. Gärna scanna den här typen av lyxbilar också, och jämföra förrarens ansikte med ägaren som är på körkortet. Skall sitta kameror långt innan Öresundsbron. Och går det inte att känna igen föraren för att han har skägg och solglasögon skall bilen stannas.Tokslut skrev:
Över till något helt annat.
Om man skulle välja mellan MB E-klass eller BMW 5-serien, ca 5-10 år gamla, max 15kmil, vad väljer man?
Kriterier:
Så bra lastutrymme som möjligt
Bra pendlarbil (bränslesnål)
Gärna högre markfrigång (saknas hos BMW?)
Kan servas själv (olja bromsar osv) utan en massa dyra diagnosverktyg
Kör 10 mil om dagen så är van att byta olja…
Så låga reservdelspriser som möjligt
Rosttröghet är bra
Apple CarPlay
Gärna fyrhjulsdrift
Max 250.000
Vilka motorer ska man leta efter?
MB har ju All-terrain-modellen som ser trevlig ut.
Kan man serva dessa bilar själv eller behöver halva bilen demonteras för att byta glödlampa i handskfacket?
Vad talar för BMW och varför väljer man MB?
Känner inget för något av märkena så någon lojalitet finns inte att ta hänsyn till.
Om man skulle välja mellan MB E-klass eller BMW 5-serien, ca 5-10 år gamla, max 15kmil, vad väljer man?
Kriterier:
Så bra lastutrymme som möjligt
Bra pendlarbil (bränslesnål)
Gärna högre markfrigång (saknas hos BMW?)
Kan servas själv (olja bromsar osv) utan en massa dyra diagnosverktyg
Kör 10 mil om dagen så är van att byta olja…
Så låga reservdelspriser som möjligt
Rosttröghet är bra
Apple CarPlay
Gärna fyrhjulsdrift
Max 250.000
Vilka motorer ska man leta efter?
MB har ju All-terrain-modellen som ser trevlig ut.
Kan man serva dessa bilar själv eller behöver halva bilen demonteras för att byta glödlampa i handskfacket?
Vad talar för BMW och varför väljer man MB?
Känner inget för något av märkena så någon lojalitet finns inte att ta hänsyn till.
Lite värdelöst vetande.
Köpte ju mig en gammal Lexus för ett tag sen, nu kört 500 mil.
De första 300 på Eco läget (innan jag hittade knappen) och 200 på Power läget.
Skillnaden är att lådan reagerar fortare, helt enkelt behöver vinkla pedalen mindre för att den ska sätta fart, kör man lugnt/normalt är det ingen skillnad, bilen blir bara trevligare i Powerläget.
Då jag nästa alltid åker samma sträcka har jag även koll på förbrukningen, och den drar inget mer i Power, så den knappen får vara intryckt så länge jag äger bilen.
Aldrig ägt en bil där motorn varvar så lite, nästan så man tror att det skulle sitta en stor diesel där framme, på sträckan jag åker här i Stockholm, 4,8 mil är 80 högsta hastighet. Följer man trafikrytmen är varvräknaren aldrig över 1.500 v/min, och den petar i 6ans växel även i 50.
BMWn jag hade senast, som hade större o starkare motor, petade i 6an när man kom över 85 km/h och la i 5an igen om man kom under 75.
Och så lite GHHHAAAA. Gatuparkerat några dagar i en förort. En dag hade nån bucklat till främre nummerplåten med en dragkrok. Nästa dag stod ena backspegeln framåt, ser dock ingen skada på den (dumt av mig att inte fälla in speglarna, det går att programmera så de fälls in automatiskt)
Älskar att parkera i mitt eget garage, där blir inget påkört.
Köpte ju mig en gammal Lexus för ett tag sen, nu kört 500 mil.
De första 300 på Eco läget (innan jag hittade knappen) och 200 på Power läget.
Skillnaden är att lådan reagerar fortare, helt enkelt behöver vinkla pedalen mindre för att den ska sätta fart, kör man lugnt/normalt är det ingen skillnad, bilen blir bara trevligare i Powerläget.
Då jag nästa alltid åker samma sträcka har jag även koll på förbrukningen, och den drar inget mer i Power, så den knappen får vara intryckt så länge jag äger bilen.
Aldrig ägt en bil där motorn varvar så lite, nästan så man tror att det skulle sitta en stor diesel där framme, på sträckan jag åker här i Stockholm, 4,8 mil är 80 högsta hastighet. Följer man trafikrytmen är varvräknaren aldrig över 1.500 v/min, och den petar i 6ans växel även i 50.
BMWn jag hade senast, som hade större o starkare motor, petade i 6an när man kom över 85 km/h och la i 5an igen om man kom under 75.
Och så lite GHHHAAAA. Gatuparkerat några dagar i en förort. En dag hade nån bucklat till främre nummerplåten med en dragkrok. Nästa dag stod ena backspegeln framåt, ser dock ingen skada på den (dumt av mig att inte fälla in speglarna, det går att programmera så de fälls in automatiskt)
Älskar att parkera i mitt eget garage, där blir inget påkört.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 298 inlägg
Hos BMW får du gå på SUV för markfrigång. Så Mercan då.pjgb skrev:Över till något helt annat.
Om man skulle välja mellan MB E-klass eller BMW 5-serien, ca 5-10 år gamla, max 15kmil, vad väljer man?
Kriterier:
Så bra lastutrymme som möjligt
Bra pendlarbil (bränslesnål)
Gärna högre markfrigång (saknas hos BMW?)
Kan servas själv (olja bromsar osv) utan en massa dyra diagnosverktyg
Kör 10 mil om dagen så är van att byta olja…
Så låga reservdelspriser som möjligt
Rosttröghet är bra
Apple CarPlay
Gärna fyrhjulsdrift
Max 250.000
Vilka motorer ska man leta efter?
MB har ju All-terrain-modellen som ser trevlig ut.
Kan man serva dessa bilar själv eller behöver halva bilen demonteras för att byta glödlampa i handskfacket?
Vad talar för BMW och varför väljer man MB?
Känner inget för något av märkena så någon lojalitet finns inte att ta hänsyn till.
Båda är ju riktigt bra så det är mer att hitta ett bra exemplar eller gå efter vilken som är snyggast. BMWn är dock vanligare och ofta billigare vad jag sett
Mercan har större bagage
Slutsats; du får mer för pengarna om du köper en V90
Kan inget om MB, men när det gäller BMW så är de inte problemfria, det säjs generellt att man bara ska ha 6 cylindrig diesel, alla andra motorer har problem, det är kamkedjor, spridare, högtryckspumpar och gud vet allt. När det gäller meka med motorerna har de blivit värre än fransmännen, typ ingenting sitter enkelt till och massa prylar i plast som inte håller i längden.pjgb skrev:Över till något helt annat.
Om man skulle välja mellan MB E-klass eller BMW 5-serien, ca 5-10 år gamla, max 15kmil, vad väljer man?
Kriterier:
Så bra lastutrymme som möjligt
Bra pendlarbil (bränslesnål)
Gärna högre markfrigång (saknas hos BMW?)
Kan servas själv (olja bromsar osv) utan en massa dyra diagnosverktyg
Kör 10 mil om dagen så är van att byta olja…
Så låga reservdelspriser som möjligt
Rosttröghet är bra
Apple CarPlay
Gärna fyrhjulsdrift
Max 250.000
Vilka motorer ska man leta efter?
MB har ju All-terrain-modellen som ser trevlig ut.
Kan man serva dessa bilar själv eller behöver halva bilen demonteras för att byta glödlampa i handskfacket?
Vad talar för BMW och varför väljer man MB?
Känner inget för något av märkena så någon lojalitet finns inte att ta hänsyn till.
Nackdelen är att har man provat en bra utrustad 5 serie är man fast, för det är en jäkla trevlig bil på alla sätt.
Är man helt dum i huvudet om man tror att man kommer att kunna utföra grundläggande service självpå de bilarna?
VW har jag förstått att de låser handbromsen på något vis, så det är krångel att byta bromsbelägg/skivor. Är det samma på övriga tüskar?
Har sneglat på Opel, Kia och fransmännen men allt känns som ett nedköp från nuvarande. Vill ha mer än bara frakta arslet till jobbet.
VW har jag förstått att de låser handbromsen på något vis, så det är krångel att byta bromsbelägg/skivor. Är det samma på övriga tüskar?
Har sneglat på Opel, Kia och fransmännen men allt känns som ett nedköp från nuvarande. Vill ha mer än bara frakta arslet till jobbet.
Fördelen med BMW är att det är bilintresserat folk som äger de, och allt finns på nätet, inget annat bilmärke går att få reda på så mycket.pjgb skrev:Är man helt dum i huvudet om man tror att man kommer att kunna utföra grundläggande service självpå de bilarna?
VW har jag förstått att de låser handbromsen på något vis, så det är krångel att byta bromsbelägg/skivor. Är det samma på övriga tüskar?
Har sneglat på Opel, Kia och fransmännen men allt känns som ett nedköp från nuvarande. Vill ha mer än bara frakta arslet till jobbet.
Jag köpte mig en iCarsoft CR MAX för felsökning, den täcker alla bilmärken, men programmet till BMW är 10 gånger så stort som andra märken, allt går att kolla, felsöka, köra livedata. Andra bilmärken jag provat den på har inte varit i närheten.
Det är nästan ett krav att ha nåt liknande om man vill skruva själv idag, nolla servicedatorn, lossa handbromsen, registera nya komponenter eller nytt batteri mm. Men byta bromsklossar är som vanligt annars, för att lossa ev elhandbroms finns oftast knep på Youtube.
Mina tre senaste bilar har varit franska konstruktioner och jag upplever dom relativt lättmekade och tillgången på billiga reservdelar är god. Tyvärr hänger ju ryktet kvar om att franska bilar är udda och ett resultat av ingenjörernas lekskola, men under det här årtusendet har dom mest byggt bilar med stansardkonstruktion som är enkel och billig att serietillverka.
Om man läser på lite och lyssnar med kompisar så verkar det vara VAG som har tagit över fransmännens stafettpinne i modern tid och släpper bilar med onödigt komplicerade och oprövade konstruktioner som kan stå bilägaren dyrt.
Om man läser på lite och lyssnar med kompisar så verkar det vara VAG som har tagit över fransmännens stafettpinne i modern tid och släpper bilar med onödigt komplicerade och oprövade konstruktioner som kan stå bilägaren dyrt.