712 039 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Aha. Ja en otroligt bra bil och det är inte så lätt att hitta en värdig ersättare nu när det börjar bli dags för det. Det finns ju fortfarande en C8 Allroad men det är dieslar och det vill jag inte ha i nästa omgång - litar inte på att reduktionsplikten kvarstår på nuvarande nivå. Nu funderar jag istället på en vanlig A6 55 hybrid (trots att jag lovat mig att inte köpa en hybrid), men jag hittar inga sådana med luftfjädring och dragvikten blir ju inte mer än 2000kg.K Kane skrev:
Allroaden slår förstås inte en bil med riktig lågväxel när man ska dra tungt, men tack vare den väldigt låga ettan så går det otroligt bra ändå. Denna rullade upp på tomgång (inte min båt):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick tag i en av de få 55 TFSI C8'orna.....MathiasS skrev:Aha. Ja en otroligt bra bil och det är inte så lätt att hitta en värdig ersättare nu när det börjar bli dags för det. Det finns ju fortfarande en C8 Allroad men det är dieslar och det vill jag inte ha i nästa omgång - litar inte på att reduktionsplikten kvarstår på nuvarande nivå. Nu funderar jag istället på en vanlig A6 55 hybrid (trots att jag lovat mig att inte köpa en hybrid), men jag hittar inga sådana med luftfjädring och dragvikten blir ju inte mer än 2000kg.
Allroaden slår förstås inte en bil med riktig lågväxel när man ska dra tungt, men tack vare den väldigt låga ettan så går det otroligt bra ändå. Denna rullade upp på tomgång (inte min båt):
[bild]
Jag minns ännu en åktur för bortåt 15 år sedan med en Audi A6 Allroad på en dålig grusväg med ägaren som förare i alldeles för hög fart. Det är svårt att förstå hur en sån stor kluns kan sluka alla hål i vägen så obemärkt. Det enda negativa förutom priset är den fula plastdekoren. Vore jag inte så snål så skulle jag nog köpa en sådan. 🤔
Jag skrev direkt till Volvo för att höra deras åsikt om att systemet krånglar. Fick ett intressant svarN Niq skrev:Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?
Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
Hej på dig,
Tack för att du kontaktar Volvo Cars Finland Customer Support.
Början av 2024 förde med sig kyla till Finland och därmed en trafikstockning utan motstycke i vår Road Service. I denna kritiska situation var vi tvungna att prioritera Volvo Roadside Assistance-ärenden, där vi ordnade bogsering / ersättningsbilassistans för våra kunder.
Förutom det enorma antalet samtal i januari har vi fått ett aldrig tidigare skådat antal kontakter via e-post i år. Så tack så mycket för ditt tålamod med handläggningstiden av ditt ärende!
Vi kommer att sträva efter att återgå till vår normala rutin så snart som möjligt.
Tydligen klarar Volvobilar inte av kyla nuförtiden.
Plasten är ju som smaken och baken ungefär. Man vänjer sig och tillslut tycker man det är snyggt.T TommyC skrev:Jag minns ännu en åktur för bortåt 15 år sedan med en Audi A6 Allroad på en dålig grusväg med ägaren som förare i alldeles för hög fart. Det är svårt att förstå hur en sån stor kluns kan sluka alla hål i vägen så obemärkt. Det enda negativa förutom priset är den fula plastdekoren. Vore jag inte så snål så skulle jag nog köpa en sådan. 🤔
Men luftfjädringen är rätt svårslagen faktiskt. Otroligt bra.
Fanns att beställa till för 1 år sedan typ. Min är 2021. Kan inte vara många Allroads i Sverige med den motorn. Man ser en del A6 sedan och avant med den.MathiasS skrev:
Tack, det är min. Firmamentblå metallic.
Vanliga a6or 55 TSFI hybrid finns det många av.K Kane skrev:
Man verkar få åka till tyskland om man ska ha en Allroad 55a.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...rue&ms=1900;12;;;&ref=dsp&s=Car&sb=rel&vc=Car
Otroligt, 39 st i Tyskland av 5 årsmodeller.......MathiasS skrev:
Undrar hur många som byggts totalt?
Edit: Finns kvar i sortimentet i Tyskland, https://www.audi.de/dam/nemo/models...a6-50-tfsi-e-quattro_a6-55-tfsi-e-quattro.pdf
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg