712 150 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Kanske besvarat redan men V4 var typiskt en 1,5 liters motor på runt 65hk. Sista åren så fanns det en 1,7 på 90hk. Nån 1840cc har det aldrig suttit i nån Saab V4 original. Jag hade en bekant som hade en 1700cc som var masserad till 145hk och toklättad. Den var fantastisk.A AndersS skrev:
Stämmer, när man byggde bilar för specialklassen användes Ford-motorer för att komma upp i volym och hk.F fsn skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fast saab 96 fanns aldrig med 1.7 liters motor officiellt. Det var en modell Sport och Rally byggde av delar på vanliga.
Har du någon kraftfull motor? Fick en tanke om att dom kanske har högre krav på modeller med mycket effekt.MathiasS skrev:Då var bromsarna bytta även fram. 195Nm kändes inte så tokigt när man drog åt, däremot hade det inte varit roligt att få bort bultarna som satt där utan mina kompisar Ingersol och Rand. Då gick det plätt lätt. Bosch slagdragaren som jag använder till hjulen (370Nm lossningsmoment, eller vad var det nu?) hade absolut noll att hämta här.
[bild]
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Inte speciellt, diesel 3liter, 230-320hk på denna modell beroende på turbokonfiguration. Men allt är ju rätt stadigt byggt på en tysk och hyggligt modern bil som väger drygt 2ton och som i detta fall har en dragvikt på 2500kg.N Niq skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Hade en bekant som hade en Taunus 20M -64 med 2,3-liters V6-an (ur samma "familj") med 125 hästar.. den var rätt kul att köra ...
Byggveteran
· 2 388 inlägg
En av mina första bilar var en Ford 15m rs coupe 68-69 har jag för mig.F fsn skrev:
Samma v4 som jag har för mig hade lite fler hk än i saaben.
Inte min bil utan bild snodd på nätet.
Min var nylackerad och hade gått 6500 mil när den rullades, allt var inte bättre förr, rostdkyddet var obefintligt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fast det är den engelska essex motorn. Kan inte användas rakt av som ers för den tyska motorn. Finns inte en pinal som är lika och inte mot växellådan heller.galento skrev:
Då som nu var det en sak man bör sköta själv och inte förlita sig på fabrikens skydd allena. Fast nu får man väl inte ens göra det trots hur dåligt det ens vore från fabrik.A Argastesnickaren skrev:
Föräldrarna lät tectyl behandla sin nya 626a direkt från bilaffären 1997 och flera upprepningar genom åren. Den bilen rullar än trots 42,000 mil och har mindre rost än min 10 år nyare 6a.