713 336 läst · 11 033 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 738 inlägg
Jag har åkt mycket med Volvos autobroms och den har aldrig självbromsat fel. Bara när man själv varit lite "agressiv" men ändå koll på situationer när man kör fram till automatiska bommar t.ex. och precis börjar bromsaN Niq skrev:Ok jag var intresserad av hur vanligt det är och det verkar ju varit flera som råkat ut för det här.
Även om jag håller med om att systemen är bra så blir man ju lite nervös för att köra snabbt på en vältrafikerad väg efter att man varit med om tvärbroms från ca 80.
Visserligen ska man ju alltid hålla avstånd så man hinner stanna men långt ifrån alla gör det.
Sen får man ju inte tvärbromsa utan anledning heller.
En annan fundering är vad säger försäkringsbolagen om bilen bromsar av sig självt utan anledning och man blir påkörd?
Det låter bra. Jag hoppas det bara var en engångshändelse.Johannes Carlsson skrev:
Wow , 196 Nm låter väldigt mycket. Vilken bultstorlek är detta ?MathiasS skrev:Tillåts ett GAAH här?
Hade preppat för att byta skivor och belägg på A6an i helgen. Tar en sista googling efter åtdragningsmoment etc precis innan jag börjar och inser då att skruvarna till bromsokets bygel (den som är bultad i navet) ska dras med 196Nm och dessutom bytas efter demontering - antar att bultarna sträcks vid montage.
....vilken korkad konstruktion. Har bytt skivor på varenda bil jag haft men aldrig stött på detta tidigare. Antar att det inte är så ovanligt som min statistik gör gällande men ändå - uppenbarligen är det inga problem att tillhandahålla skruv som tål att återanvändas.
300 spänn kostar en sats med nya skruv....
Jag kopplade en liten slang till ena plupphålet. Tog bort den andra. Så glömde jag ingen....joakim_j skrev:Jo, men de är röda på båda sidor... och glöm inte vad? Glöm inte att kontrollera att de sitter där? Glöm inte att ta bort dem? Finns ingen text där vad jag kan se.
Bara för att förtydliga så sitter batteriet redan i bilen sedan några timmar.
Jag läste också Plupp när jag var liten. Eski teski osv eller vad det nu var.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Då var bromsarna bytta även fram. 195Nm kändes inte så tokigt när man drog åt, däremot hade det inte varit roligt att få bort bultarna som satt där utan mina kompisar Ingersol och Rand. Då gick det plätt lätt. Bosch slagdragaren som jag använder till hjulen (370Nm lossningsmoment, eller vad var det nu?) hade absolut noll att hämta här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat men bättre kan du 😉MathiasS skrev:Då var bromsarna bytta även fram. 195Nm kändes inte så tokigt när man drog åt, däremot hade det inte varit roligt att få bort bultarna som satt där utan mina kompisar Ingersol och Rand. Då gick det plätt lätt. Bosch slagdragaren som jag använder till hjulen (370Nm lossningsmoment, eller vad var det nu?) hade absolut noll att hämta här.
[bild]
Före(fick bli skärmdumpar då jag är på jobbet nu)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Offren...eller i detta fallet var det Saaben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsade ett rosthål igår i mazdan. Det var en balk på undersidan bakom framhjulet. Då jag skar bort rosten och öppnade upp ett hål fick jag ut otroliga mängder skräp, jord och grus och rost. Orsaken verkar vara att lite längre fram och högre upp finns ett hål till, från fabrik inte rosthål. Jag förstår inte, varför lade dom ett hål där just så skit från hjulen ska kunna åka in i balken och inte slippa ut?
När jag lade dit ny plåt gjorde jag ett hål i botten som jag formade i hydraulpressen så det ska bli starkare och luta nedåt för bättre avrinning, sen fyllde jag insidan med rostskydd. På den andra sidan där det inte rostat igenom fyllde jag med rostskydd och stora mängder olja i hopp om att oljeimpregnera skräpet som säkerligen finns där inne.
När jag lade dit ny plåt gjorde jag ett hål i botten som jag formade i hydraulpressen så det ska bli starkare och luta nedåt för bättre avrinning, sen fyllde jag insidan med rostskydd. På den andra sidan där det inte rostat igenom fyllde jag med rostskydd och stora mängder olja i hopp om att oljeimpregnera skräpet som säkerligen finns där inne.
Haha ja men jag har ju inget mer att byta just nu…..hoppas att detta är det sista jag gör på denna bil innan den hittar en ny ägare om något år.A aka_the_barf skrev: