62 975 läst · 158 svar
63k läst
158 svar
Blir kallsvettig av takbytesofferterna
Förstår av era svar att kallsvetten är befogad.
Takytan är grovt uppmätt till 144 kvm på huset som är 104 kvm. Taket som ligger är som sagt från byggåret 1968 och är betongpannor, även hängrännor och stuprör är original. Tänkte lägga plåttak i form av Kami TerraPlegel som har ”sandig” färg för att slippa snörasskydd här i norr. Villan ligger centralt i ett vanligt villakvarter, inte i obygden.
Offerterna (tre hittils) är inklusive ta ned pannorna, container, deponi och byggställning, plåtarbete och ny takavvattning. Materialet inkl huvar och stosar ligger runt 120.000 på alla. Eventuellt rep av råspont och annat tillkommer.
Kan inte utföra jobbet själv tyvärr.
Takytan är grovt uppmätt till 144 kvm på huset som är 104 kvm. Taket som ligger är som sagt från byggåret 1968 och är betongpannor, även hängrännor och stuprör är original. Tänkte lägga plåttak i form av Kami TerraPlegel som har ”sandig” färg för att slippa snörasskydd här i norr. Villan ligger centralt i ett vanligt villakvarter, inte i obygden.
Offerterna (tre hittils) är inklusive ta ned pannorna, container, deponi och byggställning, plåtarbete och ny takavvattning. Materialet inkl huvar och stosar ligger runt 120.000 på alla. Eventuellt rep av råspont och annat tillkommer.
Kan inte utföra jobbet själv tyvärr.
Redigerat:
Jag frågade min snickare vad ungefär jag skall räkna med för att byta tak.
Han trodde det kommer hamna på 1000kr / kvadratmeter.
Detta för nya pannor, hängrännor papp mm...
Jag har inte gått vidare med detta än, så det enda jag kan förmedla är denna grova uppskattning, takyta på kanske 150 kvm
Han trodde det kommer hamna på 1000kr / kvadratmeter.
Detta för nya pannor, hängrännor papp mm...
Jag har inte gått vidare med detta än, så det enda jag kan förmedla är denna grova uppskattning, takyta på kanske 150 kvm
Zixten, håller den uppskattningen är det i runda slängar halva priset mot det lägsta priset jag har fått, som är runt 300.000 kr innan ROT. Tack för att du delar med dig.
Är förbluffad över de höga nivåerna på mina offerter så här långt. Det enda jag kan göra är väl att fortsätta att ta in fler.
Är förbluffad över de höga nivåerna på mina offerter så här långt. Det enda jag kan göra är väl att fortsätta att ta in fler.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 298 inlägg
OK, jag fattade inte att det skulle bli plåt på taket. Jag inbillar mig iofs. att drt är billigare än pannor, men vet ej.
Står själv i samma dilemma. 98 kvm takyta med 41 graders lutning 1.5planshus med lertegel. Helt platt tak förutom skorsten och en liten platt takkupa. Skulle först lägga betongpannor men fick otaliga offerter mellan 253-300 tusen från allt ifrån halvstora firmor till någon lokal hobbisnickare. Och där tröttnade jag!
Så tog in offert på att köpa pannplåt själv och fick pris på 47.000 för allt plåtmaterial så jag lägger skiten själv! Tillkommer ju kostnader för tex papp och råspont som eventuellt beböver bytas men verkligen inte upp till sådana summor som offerterna ligger på. Har aldrig lagt tak men har luskammat min familj och vänlista och till våren/sommaren kör vi. Fått tag på en bonde som vill ha de gamla lerteglet och kommer hit med maskin och hittade en bekant som har ställningsmaterial.
Än är inte projektet igång men jag vägrar betala hutlösa priser för något som inte ska vara en omöjlighet för en själv att göra. Dessutom när jag fick höra från mitt försäkringsbolag att de ändå inte täcker något utanför takstolarna så fick jag mer eld i rumpan att göra det själv. För arbetar inom byggaranti och vet att bara för att en firma säger att de lämnar garanti betyder det inte att de kommer stå för den.
Så tog in offert på att köpa pannplåt själv och fick pris på 47.000 för allt plåtmaterial så jag lägger skiten själv! Tillkommer ju kostnader för tex papp och råspont som eventuellt beböver bytas men verkligen inte upp till sådana summor som offerterna ligger på. Har aldrig lagt tak men har luskammat min familj och vänlista och till våren/sommaren kör vi. Fått tag på en bonde som vill ha de gamla lerteglet och kommer hit med maskin och hittade en bekant som har ställningsmaterial.
Än är inte projektet igång men jag vägrar betala hutlösa priser för något som inte ska vara en omöjlighet för en själv att göra. Dessutom när jag fick höra från mitt försäkringsbolag att de ändå inte täcker något utanför takstolarna så fick jag mer eld i rumpan att göra det själv. För arbetar inom byggaranti och vet att bara för att en firma säger att de lämnar garanti betyder det inte att de kommer stå för den.
Är ju bara att låna. Spelar ju ingen roll om det kostar 200.000kr eller 400.000kr.
Det är ju bara en siffra på banken som ändå inte kostar någon ränta och inget man ska betala tillbaka.
Värdet på huset kommer ändå vara 500.000kr högre efteråt.
Så har det varit i 10år och marknaden har anpassats till det.
Lånetokiga konsumenter som förstört marknaden totalt.
Det är ju bara en siffra på banken som ändå inte kostar någon ränta och inget man ska betala tillbaka.
Värdet på huset kommer ändå vara 500.000kr högre efteråt.
Så har det varit i 10år och marknaden har anpassats till det.
Lånetokiga konsumenter som förstört marknaden totalt.
Fick idag en offert själv på takbyte, 350k innan rot men då är det sanering av eternit, en takkupa och ett takfönster samt byte av lite panel på en gavel för att fixa taket på en utbyggnad. Grovt måttat 140m² tak, skåne. Så ditt känns väldigt dyrt.
Ni har säkert en lokal Facebookgrupp i området, ställ frågan där vilka företag som grannarna kan rekommendera. Att skriva "takbyte" på google och ta de 5 första företagen är dyrt, de har pröjsat rejält för att hamna överst på din söklista.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Sådär har det dock låtit på Byggahus de senaste 10 åren. Framförallt lät det exakt sådär när pandemin bröt ut, sen gick priserna spikrakt uppåtAXS skrev: