E
Liknande förhållanden här. Offerter på 175k innan pandemin och 300k efter.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
S Svent skrev:
Förstår av era svar att kallsvetten är befogad.

Takytan är grovt uppmätt till 144 kvm på huset som är 104 kvm. Taket som ligger är som sagt från byggåret 1968 och är betongpannor, även hängrännor och stuprör är original. Tänkte lägga plåttak i form av Kami TerraPlegel som har ”sandig” färg för att slippa snörasskydd här i norr. Villan ligger centralt i ett vanligt villakvarter, inte i obygden.

Offerterna (tre hittils) är inklusive ta ned pannorna, container, deponi och byggställning, plåtarbete och ny takavvattning. Materialet inkl huvar och stosar ligger runt 120.000 på alla. Eventuellt rep av råspont och annat tillkommer.

Kan inte utföra jobbet själv tyvärr.
Takbyte i Sthlm i höstas.

Plåt. Dock hus i "T-vinkel" så två ränndalar som driver pris.

330.000 i Stockholmsregionen (Du kan kolla min projekttråd)

Det är vad det ligger på nu. Kommer alltid finnas troll som säger "gör det själv". Men med allt jobb de gjorde skulle det vara ett halvårs jobb för mig. Som är normalhändig.

Den andra offerten jag fick in var på liknande summa men inte alls lika detaljerad kring ingående delar.
Den tredje offerten var på..... 550.000. Så de ville nog inte ha jobbet :D


Så dina offerter är tyvärr "där det ligger".

Före krig, kaosinflation och Ingvesränta så låg offerterna 30% lägre.

(För övrigt finns det bolag som jag vet erbjuder sig att göra byten för 200.... men jag skulle inte lita på dem. Utan då det gäller tak föredrar jag renomerade bolag som man vet mest troligt finns kvar om 10 år)
 
  • Gilla
SanDitt och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter som sagt dyrt.

I samband med att vi byggde ut fritidshuset så lade vi även om taket på den bef. delen av huset.

Snickaren som gjorde utbyggnaden lade all underlgspapp och all läkt. Jag rev de gamla pannorna, och lade de nya pannorna. Snickaren gjorde allt annat, som att montera vindskiveplåt, hängrännor osv.

Exakt hur mycket tid snickaren lade vet jag inte, för han höll på med själva utbyggnaden samtidigt (hela utbyggnaden på 30 kvm med det nya taket för hela huset kostade ca 300 000, arbete och material). Jag arbetade inte hela dagar med pannorna. men kanske 8 - 12h med rivning. Och kanske 15 - 20 h med att lägga de nya pannorna. Totalt ca 110 kvm. Vi har 18 graders lutning. Vi återanvände skorstensbeslag och ventilationshuvar. Så det enda i plåt var vindskivebeslagen fotplåtar och nya hängrännor. Och jag arbetade väldigt ooptimerat. Fick lägga om första raden 4 ggr innan jag fick avstånden till kanterna att stämma. Det borde en van hantverkare inte behöva.
Tänk på att efter 2022 är det nytt läge på marknaden. Så om du gjort före det så...

Och om du fick problem med arbetet kanske din hantverkare var för billig helt enkel?
 
Takbyte 2022, mkt välrenommerad lokal firma.
Valmat tak ca 85m2 2-plans funkisvilla.
230'000 före rot inkl. allt (Målning takfot, avvattning, allt plåtarbete m.m. kort sagt så gjorde jag själv inte ett endaste handtag)
 
  • Gilla
mimny
  • Laddar…
M
Vi la om taket allt inkluderat (pannor, läkt, duk, plåtarbeten, vindskivor, nya hängrännor med mera) samt 2st nya Velux 3-glas takfönster. Jag lyfte inte ett finger själv.

Jobbet utfördes i april 2022

162 fick vi betala efter ROT
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Finns ingen "normalhändig" som vill göra ett takbyte. Skärp dig.
Lagt om ett antal tak och är inte så svårt, men då vara minst 2st är att rekommendera.
TS tak skulle jag uppskatta på ca 100 arbetstimmar på, plus plåtarbeten som jag skulle lejt bort samt köra saker till tippen (pannorna hyr man enklast en container och trä/papp kör man själv till tippen).

Så är ni 2st och jobbar 10h dagar så är taket tätt dag 2-3 (ompappat) och dag 5 alla pannor på inkl kapningar och hängrännor.

Och ja en normalhändig klarar det utan problem själv, men läs på hur man gör och prata med folk som gjort det innan så man inte gör det svårare för sig än vad det måste vara :)
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Står själv i samma dilemma. 98 kvm takyta med 41 graders lutning 1.5planshus med lertegel. Helt platt tak förutom skorsten och en liten platt takkupa. Skulle först lägga betongpannor men fick otaliga offerter mellan 253-300 tusen från allt ifrån halvstora firmor till någon lokal hobbisnickare. Och där tröttnade jag!
Så tog in offert på att köpa pannplåt själv och fick pris på 47.000 för allt plåtmaterial så jag lägger skiten själv! Tillkommer ju kostnader för tex papp och råspont som eventuellt beböver bytas men verkligen inte upp till sådana summor som offerterna ligger på. Har aldrig lagt tak men har luskammat min familj och vänlista och till våren/sommaren kör vi. Fått tag på en bonde som vill ha de gamla lerteglet och kommer hit med maskin och hittade en bekant som har ställningsmaterial.
Än är inte projektet igång men jag vägrar betala hutlösa priser för något som inte ska vara en omöjlighet för en själv att göra. Dessutom när jag fick höra från mitt försäkringsbolag att de ändå inte täcker något utanför takstolarna så fick jag mer eld i rumpan att göra det själv. För arbetar inom byggaranti och vet att bara för att en firma säger att de lämnar garanti betyder det inte att de kommer stå för den.
Tyvärr värderar jag mitt liv och min fritid högre. Med bara "akademikervänner" kan jag glömma hjälp.

Men är man byggare och kan byta tjänster så går det säkert bra.

En vän råkade ut för att ingen firma ville riva hans tak. Och bara att riva och städa efteråt tog honom en månad.
sir_daniel sir_daniel skrev:
Lagt om ett antal tak och är inte så svårt, men då vara minst 2st är att rekommendera.
TS tak skulle jag uppskatta på ca 100 arbetstimmar på, plus plåtarbeten som jag skulle lejt bort samt köra saker till tippen (pannorna hyr man enklast en container och trä/papp kör man själv till tippen).

Så är ni 2st och jobbar 10h dagar så är taket tätt dag 2-3 (ompappat) och dag 5 alla pannor på inkl kapningar och hängrännor.

Och ja en normalhändig klarar det utan problem själv, men läs på hur man gör och prata med folk som gjort det innan så man inte gör det svårare för sig än vad det måste vara :)
För en amatör skulle jag fortfarande säga att det är en dålig rekommendation

Ska man upp med taksäkerhet. Hantera avfall. Städa och transportera till och från tomten.

Riva och säkra för regn eller storm

Lära sig hur man hanterar vindskivor. avrinning. tätnignar kring hål.

Det är inga 100 timmar. Det är snarare 400

Lär dig att du är teknisk och takbyte inte är ett "hemmapularprojekt".
 
  • Gilla
Eldräven och 4 till
  • Laddar…
Att du värderat tiden annorlunda är ju helt förståeligt.

Att bygga ställning och planera att inte göra jobb när det är risk för storm/regn och ha täckmaterialhemma är ju inte så svårt.

Men det är inte rocket science att göra arbetet. Alla tillverkare har instruktioner för hur arbetet ska göras med bilder så är man läskunnig (och följer det) så går det för en normalhändig att lösa… 🤷‍♂️

Men minst 2st behövs för att kunna utföra jobbet.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Finns ingen "normalhändig" som vill göra ett takbyte. Skärp dig.
Jag har lagt om taket själv. Jag är nog inte ens normalhändig.

Det olotor skriver stämmer utmärkt.
Kostnad: papp och läkt. Kanske en presenning också.

Man gör 1/4 del åt gången. Då reducerar man ned mängden takpannor som måste ned på marken.

Och man får ganska hygglig timpenning, även om man inte jobbar så fort. Det är enkelt jobb som skall göras.
 
  • Gilla
letmefly
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Fick idag en offert själv på takbyte, 350k innan rot men då är det sanering av eternit, en takkupa och ett takfönster samt byte av lite panel på en gavel för att fixa taket på en utbyggnad. Grovt måttat 140m² tak, skåne. Så ditt känns väldigt dyrt.
Är det inkl ny råspont också? Eller ska ni behålla underlagstaket?
 
D daVinci skrev:
Jag har lagt om taket själv. Jag är nog inte ens normalhändig.

Det olotor skriver stämmer utmärkt.
Kostnad: papp och läkt. Kanske en presenning också.

Man gör 1/4 del åt gången. Då reducerar man ned mängden takpannor som måste ned på marken.

Och man får ganska hygglig timpenning, även om man inte jobbar så fort. Det är enkelt jobb som skall göras.
För dig ja. men inte för en normal tjänsteman :D

Det är ett omfattande jobb och har man ett liv med familj/barn är det inget den normale gör.
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
RoTe
Det är verkligen dags för svenskarna att rycka upp sig och bli mer engagerade i mer än sig själva. Det individualistiska samhället har ingen ljus framtid. Detta är en typisk uppgift som släkt och vänner hjälpte varandra med för bara några årtionden sedan.
 
  • Gilla
JukkaH och 10 till
  • Laddar…
Storsockret
Vi bytte taket i somras, ca 114kvm hus, väldigt vanligt tak utan konstiga vinklar och vrår, ca 150kvm har jag för mig att det är. Vi valde fastpris och hamnade på 179 000 efter rot, men några tusenlappar av det var lite extra som dom fick göra samtidigt. Då byttes en del dålig råspont, all papp, läkt och pannor. Fick mer eller mindre samma prisuppgift med plåt från dem.

Hade gärna gjort det själv och tror nog det hade gått bra, men där och då kändes det som ett för stort åtagande.
 
Stort tack till er som delar med er av priser på närbesläktade uppdrag i närtid.

Har bara tagit pris på plåten Kami TerraPlegel som nog är bland de dyrare. Men det är ett måste för snöns skull där jag bor.

Har bara frågat välrenommerade firmor med bra rykte. Kollar och tar referenser. Men var inte beredd på offerter som startar på 300.000 kr före ROT. Hade grovt kalkylerat med att få betala kanske 180.000-200.000 med en bättre plåt.
 
  • Gilla
Björn—72
  • Laddar…
S Svent skrev:
Stort tack till er som delar med er av priser på närbesläktade uppdrag i närtid.

Har bara tagit pris på plåten Kami TerraPlegel som nog är bland de dyrare. Men det är ett måste för snöns skull där jag bor.

Har bara frågat välrenommerade firmor med bra rykte. Kollar och tar referenser. Men var inte beredd på offerter som startar på 300.000 kr före ROT. Hade grovt kalkylerat med att få betala kanske 180.000-200.000 med en bättre plåt.
Det låter ju ändå som väldigt rimliga priser för vettiga företag.
Även om det är galna pengar.

Men som jag tänkte. Husets mössa. Allt annat som man gör riskerar ju att bara bli skit om det är slarvigt gjort tak. Det finns andra saker jag kan gå på "pris" på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.