707 974 läst · 10 949 svar
708k läst
10,9k svar
Allt om bilen
Hade felkod P0012 på min och vvt solenoiden byttes -17. Var ganska vanligt sa Volvo mekanikern.N Niq skrev:Har fått lite problem med min v70 2.4 bensin 103kw 2007.
Får felkoder på feltändning och att vvt solenoiden inte fungerar som den ska.
Jag funderar är det 2 skilda fel eller hör dom ihop. Om ventilen öppnar vid fel tillfälle så skulle ju det kunna ge tändning vid fel tillfälle.
Jag får bara en felkod på misständning inte vilken cylinder så det kan vara flera eller bara en.
Ska imorgon riva ur tändstiten och se hur dom ser ut samt även prova om vvt solenoiden fungerar. Någon som har några tankar eller idéer.
Felkoderna är
P0300 feltändning
P0011 fel läge på kamaxel
P0026 vvt solenoiden fungerar inte.
Sen har jag också felkoder Dtc 640f och 640a
Kamaxeln fel position men hittar inga dtc koder på nätet. .
Den går dåligt på tomgång när den är varm och är ibland svår att starta. Men går annars bra när man kör.
Själv lutar jag åt vvt solenoiden.
Fel på kamaxelregleringen är vanligt fel. Allt från ventil till oljetryck kan vara fel. Gör kontrollan på ventilen, är enkel att demontera. Inspektera silen som eventuellt sitter där. Sen kan man fortsätta med att mäta oljetryck och oljebyte. Kontroll av kamaxelinställning är väl ett steg i felsökning också Kräver specialverktyg, men går med lite klurighet fixa själv. Finns nog på bla. Biltema. Feltändning bör vara ett annat gel, men märkligare saker har hänt. Tändspole som är defekt är inte helt ovanligt fel.N Niq skrev:Har fått lite problem med min v70 2.4 bensin 103kw 2007.
Får felkoder på feltändning och att vvt solenoiden inte fungerar som den ska.
Jag funderar är det 2 skilda fel eller hör dom ihop. Om ventilen öppnar vid fel tillfälle så skulle ju det kunna ge tändning vid fel tillfälle.
Jag får bara en felkod på misständning inte vilken cylinder så det kan vara flera eller bara en.
Ska imorgon riva ur tändstiten och se hur dom ser ut samt även prova om vvt solenoiden fungerar. Någon som har några tankar eller idéer.
Felkoderna är
P0300 feltändning
P0011 fel läge på kamaxel
P0026 vvt solenoiden fungerar inte.
Sen har jag också felkoder Dtc 640f och 640a
Kamaxeln fel position men hittar inga dtc koder på nätet. .
Den går dåligt på tomgång när den är varm och är ibland svår att starta. Men går annars bra när man kör.
Själv lutar jag åt vvt solenoiden.
Det där med Kina har jag aldrig hört, men det var kul.J JohanLun skrev:Saab flyttade ju i södertälje ut från scanias lokaler lite innan konkursen (ja, jag brukar ha låg profil om vad man jobbar med men det har kanske gått att lista ut tidigare) - när de utvecklade ng9-3 kunde man i en hiss kika genom fönstret och se bilarna stå i en verkstadlokal som bara saabare hade tillträde till (saabarna däremot hade rätt fritt att gå runt i scanias lokaler, men inte tvärt om)... en kompis till mig jobbade på saabs motorutveckling, han slutade innan konkursen och flyttade till en annan del av landet men när den sista lokalen skulle tömmas så hade han fått löfte om att ta några bra att ha saker (inte så några heller, och som aldrig kom till användning, och egentligen var de nog inte så bra att ha, men skitsamma) och jag hjälpte till att flytta ut alla dessa grejor. Jag tog ned och rullade ihop en affisch på en OG900 som satt i kontrollrummet på den rullande landsvägen. Planschen ligger i min källare. Ska sättas upp nån gång. Lite proveniens har den nog, eller iallafall en kul grej om man gillar saab.
Lokalerna som tömdes av saab fylldes snabbt av annat, så det stod inte tomt länge. Jag förstod att ganska snart efter man skrotat hela linen i södertälje så byggdes en kopia upp i kina som spottade ut klassiska saab -södertälje-fyror i kanske 5-6 ytterligare år... Till nån 9-5 "kopia"...
Jag sitter o funderar på vilket år det kan varit, jag jobbade på den firman Jan 06 till dec 10.
Har för mig att de la ner tillverkningen runt jul/nyår.
Jag köpte i somras en v70 med 140 pållar. Tyckte att den var lite slö men det är en tung bil tänkte jag.N Niq skrev:Har fått lite problem med min v70 2.4 bensin 103kw 2007.
Får felkoder på feltändning och att vvt solenoiden inte fungerar som den ska.
Jag funderar är det 2 skilda fel eller hör dom ihop. Om ventilen öppnar vid fel tillfälle så skulle ju det kunna ge tändning vid fel tillfälle.
Jag får bara en felkod på misständning inte vilken cylinder så det kan vara flera eller bara en.
Ska imorgon riva ur tändstiten och se hur dom ser ut samt även prova om vvt solenoiden fungerar. Någon som har några tankar eller idéer.
Felkoderna är
P0300 feltändning
P0011 fel läge på kamaxel
P0026 vvt solenoiden fungerar inte.
Sen har jag också felkoder Dtc 640f och 640a
Kamaxeln fel position men hittar inga dtc koder på nätet. .
Den går dåligt på tomgång när den är varm och är ibland svår att starta. Men går annars bra när man kör.
Själv lutar jag åt vvt solenoiden.
Fick då och då felkod på vvt ventilen. Nollställde felkoden så var det lugnt ett tag.
När första kylan kom så dog batteriet.
I med ett nytt och det kändes som det kom 25 nya hästkrafter. Mer varvvillig,bättre acceleration och även något lägre förbrukning.
Felkoden har inte kommit tillbaka så mitt tips är att prova med ett annat batteri
Enligt den här hemsidan
https://mechanicbase.com/trouble-code/p0011/ kan man få dom här felen med felkod p0011
Och det här är möjliga felorsaker.
Enligt dom ska det kunna ge misständning också men jag vet ju inte om dom har rätt
https://mechanicbase.com/trouble-code/p0011/ kan man få dom här felen med felkod p0011
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det här är möjliga felorsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt dom ska det kunna ge misständning också men jag vet ju inte om dom har rätt
Vad skulle ha kunnat flytta kamaxeln i sig? Borde det inte vara något större fel då. Om kamremmen eller någon spännare är dålig skulle det väl också kunna flytta kammen. Men kammremmen är inte gammal. Ja tändspole och tändstift är väl inte helt ovanliga fel.Kuslake skrev:Fel på kamaxelregleringen är vanligt fel. Allt från ventil till oljetryck kan vara fel. Gör kontrollan på ventilen, är enkel att demontera. Inspektera silen som eventuellt sitter där. Sen kan man fortsätta med att mäta oljetryck och oljebyte. Kontroll av kamaxelinställning är väl ett steg i felsökning också Kräver specialverktyg, men går med lite klurighet fixa själv. Finns nog på bla. Biltema. Feltändning bör vara ett annat gel, men märkligare saker har hänt. Tändspole som är defekt är inte helt ovanligt fel.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 304 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 304 inlägg
Det är ju en möjlighet. Generatorn laddar bra men batteriet är inte det bästa även om det ännu fungerar i -28.Kloge skrev:Jag köpte i somras en v70 med 140 pållar. Tyckte att den var lite slö men det är en tung bil tänkte jag.
Fick då och då felkod på vvt ventilen. Nollställde felkoden så var det lugnt ett tag.
När första kylan kom så dog batteriet.
I med ett nytt och det kändes som det kom 25 nya hästkrafter. Mer varvvillig,bättre acceleration och även något lägre förbrukning.
Felkoden har inte kommit tillbaka så mitt tips är att prova med ett annat batteri
Tror de la ner 2008, de där mekhallarna där 9-3orna stod gjordes om till kontor som jag jobbade i då, jag minns detta då en fd saabanställd satt hos oss som nån form av ekonom/projektledare och han berättade just detta att de monterat ned skiten och sen några andra fått åka till kina och bygga upp en ny line.Isakare skrev:
Det har stått väldigt lite om saabarna i kina, men gamla 9-5 gjordes det en modell av, och jag tror de använde "nya" 9-3 till en rad olika modeller...
Man hittar massor av bilder, men väldigt lite info på engelska...
Saab "performance team" tror jag gjorde ett antal uppvisningar där de kör skiten ur dessa stackars kineser...
Redigerat: