Jag provade min nya biltema halldomkraft igår, lyfte saaben där fram. Första gången jag skulle lyfta fick jag uppenbarligen lyftplattan litet fel, inte perfekt centrerad, så det halkade av direkt bilen lyft litet, tur det inte var mycket, däcken hade inte lyft så ingen skada skedd.

Men man blev ju nervös inför framtida lyft. Jag undersökte vidare och kunde konstatera att gummiplattan som sitter innuti lyftplattan så var sannolikt orsaken. Bilen är oljig just där från förr (små oljeläckage förmodligen, samt jag behandlat med oljebaserat rostskyddsmedel). Det gled väldigt bra mot gummiplattan, ingen friktion alls, det är ju inte bra...

Så nä den där gummiplattan vet jag inte om den är en bra idé alls. Jag plockade bort den och orienterade de fyra "tänderna" som finns på lyftplattan så att balken på saaben hamnade mellan dom, då bet det fast och lyftplattan åkte ingenstans fast man rev och slet i den. Men gummibiten verkar närmast göra lyften osäkrare så den får förbli borttagen.

7M0Ec2ql.jpg

69fu70Kl.jpg

Jag har sett på nätet det finns många olika lyftplattedesigner beroende på var man vill lyfta bilen, för att öka säkerheten.

e: satte in egna bilder
 
Redigerat:
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Ska köpa nyare beg bil (Ford Puma ST-Line) och ser att ingen av dom bilarna jag tittat/tittar på har gummimattor på golvet. Verkar inte som någon har köpt/beställt gummimattor till alla dom bilarna jag tittat på.

Har ni någon erfarenhet hur det funkar med orginal textilmattor på vintern? Det verkar som det iaf är något gummi under textilen åtminstone.
 
putte22 putte22 skrev:
Ska köpa nyare beg bil (Ford Puma ST-Line) och ser att ingen av dom bilarna jag tittat/tittar på har gummimattor på golvet. Verkar inte som någon har köpt/beställt gummimattor till alla dom bilarna jag tittat på.

Har ni någon erfarenhet hur det funkar med orginal textilmattor på vintern? Det verkar som det iaf är något gummi under textilen åtminstone.
Min erfarenhet är att om bilen står kallt så blir dom fort till hårda hala isklumpar. Fast man anstränger sig för att hålla snön utanför så kommer det alltid lite snö eller is med in i bilen.
Visst kan man få is på gummimattor också men dom är lätta att putsa bort den ifrån och torka.
 
Efter att ha felsökt och gjort provkörningar och kontrollerat när felkoderna sätts så har jag kommit f
N Niq skrev:
Har fått lite problem med min v70 2.4 bensin 103kw 2007.
Får felkoder på feltändning och att vvt solenoiden inte fungerar som den ska.

Jag funderar är det 2 skilda fel eller hör dom ihop. Om ventilen öppnar vid fel tillfälle så skulle ju det kunna ge tändning vid fel tillfälle.
Jag får bara en felkod på misständning inte vilken cylinder så det kan vara flera eller bara en.
Ska imorgon riva ur tändstiten och se hur dom ser ut samt även prova om vvt solenoiden fungerar. Någon som har några tankar eller idéer.
Felkoderna är
P0300 feltändning
P0011 fel läge på kamaxel
P0026 vvt solenoiden fungerar inte.
Sen har jag också felkoder Dtc 640f och 640a
Kamaxeln fel position men hittar inga dtc koder på nätet. .

Den går dåligt på tomgång när den är varm och är ibland svår att starta. Men går annars bra när man kör.
Själv lutar jag åt vvt solenoiden.
Efter att ha felsökt och provkört och kontrollerat när felkoderna kommer så är jag ganska säker på att det är vvt solenoiden som inte fungerar.

Vågar man beställa en billig från Autodoc?
Har sett på den här
https://www.autodoc.fi/nty/19093722

Känns riskabelt att beställa en sådan del från något lågprismärke.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag provade min nya biltema halldomkraft igår, lyfte saaben där fram. Första gången jag skulle lyfta fick jag uppenbarligen lyftplattan litet fel, inte perfekt centrerad, så det halkade av direkt bilen lyft litet, tur det inte var mycket, däcken hade inte lyft så ingen skada skedd.

Men man blev ju nervös inför framtida lyft. Jag undersökte vidare och kunde konstatera att gummiplattan som sitter innuti lyftplattan så var sannolikt orsaken. Bilen är oljig just där från förr (små oljeläckage förmodligen, samt jag behandlat med oljebaserat rostskyddsmedel). Det gled väldigt bra mot gummiplattan, ingen friktion alls, det är ju inte bra...

Så nä den där gummiplattan vet jag inte om den är en bra idé alls. Jag plockade bort den och orienterade de fyra "tänderna" som finns på lyftplattan så att balken på saaben hamnade mellan dom, då bet det fast och lyftplattan åkte ingenstans fast man rev och slet i den. Men gummibiten verkar närmast göra lyften osäkrare så den får förbli borttagen.

[bild]

[bild]

Jag har sett på nätet det finns många olika lyftplattedesigner beroende på var man vill lyfta bilen, för att öka säkerheten.

e: satte in egna bilder
Den plattan såg inte optimal ut.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
N Niq skrev:
Efter att ha felsökt och gjort provkörningar och kontrollerat när felkoderna sätts så har jag kommit f

Efter att ha felsökt och provkört och kontrollerat när felkoderna kommer så är jag ganska säker på att det är vvt solenoiden som inte fungerar.

Vågar man beställa en billig från Autodoc?
Har sett på den här
[länk]

Känns riskabelt att beställa en sådan del från något lågprismärke.
Ja det borde ju funka tycker man... Men, jag hade felkod och beställde en på vparts för en tusing, bytte och fick felkod igen efter bytet. Reklamerade och fick en ny och även efter det felkod. Åkte till verkstan som sa byt solenoid, och de ville byta till en original. Äh sa jag, det är ju en så enkel del så borde ju funkat med den från vparts. Nästa steg va att byta kamdrevet (som blir glapp efter många mil). 7kkr fattigare rullade jag iväg, och fick felkod efter en mil. Åkte då till skroten och köpte en begagnad originaldel för femhundring och efter det inga mer felkoder. Rullat 10k mil nu.
Så rekommenderar skroten! 😉
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag provade min nya biltema halldomkraft igår, lyfte saaben där fram. Första gången jag skulle lyfta fick jag uppenbarligen lyftplattan litet fel, inte perfekt centrerad, så det halkade av direkt bilen lyft litet, tur det inte var mycket, däcken hade inte lyft så ingen skada skedd.

Men man blev ju nervös inför framtida lyft. Jag undersökte vidare och kunde konstatera att gummiplattan som sitter innuti lyftplattan så var sannolikt orsaken. Bilen är oljig just där från förr (små oljeläckage förmodligen, samt jag behandlat med oljebaserat rostskyddsmedel). Det gled väldigt bra mot gummiplattan, ingen friktion alls, det är ju inte bra...

Så nä den där gummiplattan vet jag inte om den är en bra idé alls. Jag plockade bort den och orienterade de fyra "tänderna" som finns på lyftplattan så att balken på saaben hamnade mellan dom, då bet det fast och lyftplattan åkte ingenstans fast man rev och slet i den. Men gummibiten verkar närmast göra lyften osäkrare så den får förbli borttagen.

[bild]

[bild]

Jag har sett på nätet det finns många olika lyftplattedesigner beroende på var man vill lyfta bilen, för att öka säkerheten.

e: satte in egna bilder
Aldrig stött på problemet och jag använder alltid gummifötter, kunde domkraften rulla lätt eller stod den fast i tex. grus?
 
Det var inomhus på betonggolv
 
S swirve skrev:
Ja det borde ju funka tycker man... Men, jag hade felkod och beställde en på vparts för en tusing, bytte och fick felkod igen efter bytet. Reklamerade och fick en ny och även efter det felkod. Åkte till verkstan som sa byt solenoid, och de ville byta till en original. Äh sa jag, det är ju en så enkel del så borde ju funkat med den från vparts. Nästa steg va att byta kamdrevet (som blir glapp efter många mil). 7kkr fattigare rullade jag iväg, och fick felkod efter en mil. Åkte då till skroten och köpte en begagnad originaldel för femhundring och efter det inga mer felkoder. Rullat 10k mil nu.
Så rekommenderar skroten! 😉
Ja givare ska man inte snåla på är min tro.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Ja givare ska man inte snåla på är min tro.
En solenoid är ingen givare....
 
galento
Använder träklossar om jag är rädd att domkrafternas tänder kan göra märken.
På den större kan man ju ta bort den delen och få en slät yta att lyfta på. Har
aldrig varit med om att bilen glidit av nån domkraft ute eller inne trots olja på
t.ex framaxelbalk som är vanligt här 😎😉
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det var inomhus på betonggolv
ok, så här ser min senaste lyftgummi ut jag använt i snart 15år och tom. ute på markplattor med massa skarvar som inte alls är optimalt för ändamålet. Dock är min bil på 3ton men ingen rinnande olja på lyftpunktena som antagligen är det största faktorn

Blå hydraulisk domkraft på vit bakgrund. Verktyg för att lyfta fordon vid däckbyte eller reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S swirve skrev:
En solenoid är ingen givare....
Den ger nått, så borde väl kunna kallas givare ;)
 
Tokslut Tokslut skrev:
Den ger nått, så borde väl kunna kallas givare ;)
Nä den justerar oljetryck
 
S swirve skrev:
Ja det borde ju funka tycker man... Men, jag hade felkod och beställde en på vparts för en tusing, bytte och fick felkod igen efter bytet. Reklamerade och fick en ny och även efter det felkod. Åkte till verkstan som sa byt solenoid, och de ville byta till en original. Äh sa jag, det är ju en så enkel del så borde ju funkat med den från vparts. Nästa steg va att byta kamdrevet (som blir glapp efter många mil). 7kkr fattigare rullade jag iväg, och fick felkod efter en mil. Åkte då till skroten och köpte en begagnad originaldel för femhundring och efter det inga mer felkoder. Rullat 10k mil nu.
Så rekommenderar skroten! 😉
Du tycker det borde fungera fast det inte fungerade när du provade med 2 olika?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.