B Brandingenjör87 skrev:
Köpte mig en begagnad bordssåg från Pela för 2300kr, knappt använd.
Verkar vara en kopia på Dewalts modell med kuggstång för justering av anhåll
Väldigt nöjd hittills
[bild]
Är du nöjd med sågen? Jag funderar på en likadan :)

L ludvig_svensk skrev:
Är du nöjd med sågen? Jag funderar på en likadan :)
Litar du inte på recensionen från @kniv i den andra tråden? Hans ord och beskrivningen på sidan som säljer, tyder på att den är mer för den behöver en flyttbar såg och ska bygga något utan jätteprecision, än till finsnickeri. Vad vill du göra med den?

Hep Hep skrev:
Litar du inte på recensionen från @kniv i den andra tråden? Hans ord och beskrivningen på sidan som säljer, tyder på att den är mer för den behöver en flyttbar såg och ska bygga något utan jätteprecision, än till finsnickeri. Vad vill du göra med den?
Nä jag misstror honom inte men man kan ha olika uppfattningar, och olika exemplar av sågen :) recensionerma som finns på säljsidorna är betydligt mer positiva (som de nästan alltid är) men också väldigt kortfattade.

Jag lånar idag en DeWalt som är pappas, så det är den standarden som jag är van vid. Jag vet att DeWalt är bland det bästa man kan ha, och att annat är ett nedköp.
Sågen ska användas i min husrenovering till att ffa sätta panel inomhus och utomhus, göra dörrkarmar, såga till dörrar osv. Vet inte om det betecknas som finsnickeri eller ej.

• Gilla
gusroh
  • Laddar…
Jag tycker det låter som att du har precis rätt såg just nu. Om du inte bara råkar glömma att lämna tillbaks den, så är mitt råd att leta efter en DeWalt på rea eller blocket. Du kommer oavsett vad du skaffar alltid att jämföra med den du använder nu, och bli besviken om du köper något mindre stadigt.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tycker det låter som att du har precis rätt såg just nu. Om du inte bara råkar glömma att lämna tillbaks den, så är mitt råd att leta efter en DeWalt på rea eller blocket. Du kommer oavsett vad du skaffar alltid att jämföra med den du använder nu, och bli besviken om du köper något mindre stadigt.
Problemet är att jag har 500kr kvar på kontot denna månaden och utgifterna kommer fortsätta ticka kommande månader.
Så min fråga till personen som äger sågen kvarstår.
Skil har gjort en såg som hyllas av alla och är slutsåld överallt. Pela kostar mer och borde kunna återspegla det högre priset i nån aspekt. Så det är inte ointressant att få andras recensioner.

Tänkte bara fråga om någon kan tipsa om en krysslaser till ett bra pris. Sorry för OT.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
L ludvig_svensk skrev:
Nä jag misstror honom inte men man kan ha olika uppfattningar, och olika exemplar av sågen :) recensionerma som finns på säljsidorna är betydligt mer positiva (som de nästan alltid är) men också väldigt kortfattade.

Jag lånar idag en DeWalt som är pappas, så det är den standarden som jag är van vid. Jag vet att DeWalt är bland det bästa man kan ha, och att annat är ett nedköp.
Sågen ska användas i min husrenovering till att ffa sätta panel inomhus och utomhus, göra dörrkarmar, såga till dörrar osv. Vet inte om det betecknas som finsnickeri eller ej.
Fortsätt lån är väl en bra lösning.

A
L ludvig_svensk skrev:

För utomhusbruk är det lättare att klyva med cirkelsåg , använd den ute och låna far dins när det är nödvändigt är mitt råd.
Ja jag har en klyvsåg men annars hade jag lånat eller hyrt dom gånger den behövts för dom tar en del plats och är inget optimalt att klyva längre bitar med då et så litet bord är ganska värdelöst

T
Idag har jag också blivit med Elu.
Hittade en snygg plåtlåda på loppisen som visade sig innehålla en fin handöverfräs med tillbehör och några fräsar.

Överhandsfräs med tillbehör i ett öppet fodral på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jackt och 19 till
  • Laddar…
K
T trycklös skrev:
Hittade en snygg plåtlåda på loppisen som visade sig innehålla en fin handöverfräs med tillbehör och några fräsar.

[bild]
Några fräsar? Hur många får plats i den där lådan egentligen 😆

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:

[bild]
En klassiker med reglerbar hastighet! 👍

Numera är dom gula och heter Dewalt!

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
K
Inte ett köp snarare ett fynd då jag fick den. Men senaste tillskottet i verkstaden! Väldigt nöjd

Nu väntar att gå igenom maskin och tillbehör samt ordna plats där jag vill ha den sedan ordna spånsug till den blir nog en mindre variant som kanske kan byggas fast på det stora stativet maskinen har. Sen försöka bygga in arbetsområde för enklare rengöring samt minska spån och dam att sprida sig . Har några idéer att jobba vidare på

• Gammal, använd mekanisk maskin på rostigt bord, verktyg, arbetsmiljö, industriellt verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
T
K kniv skrev:
Några fräsar? Hur många får plats i den där lådan egentligen 😆
Jo alltså utlänningarna kallar ju de där vassa sakerna längst ner för 'bits', men på svenska blir det väl fräsar även för dem? :)
stigen stigen skrev:
En klassiker med reglerbar hastighet! 👍

Numera är dom gula och heter Dewalt!
Elektronisk mjukstart är trevligt, den står helt still på bordet även om man drar på fullt varv.
Något jag reagerade på var hur tyst den är, de andra jag har (parkslide och milwaukee) låter betydligt mycket mer.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Frässtål?

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
K
T trycklös skrev:
Jo alltså utlänningarna kallar ju de där vassa sakerna längst ner för 'bits', men på svenska blir det väl fräsar även för dem?
Nej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.