Mindre diameter på slangen innebär ju högre flödesmotstånd. Större diameter borde suga bättre.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
U
useless useless skrev:
Mindre diameter på slangen innebär ju högre flödesmotstånd. Större diameter borde suga bättre.
Med ett bibehållet volymsflöde och mindre tvärsnitt (klenare slang) ger högre lufthastighet.
 
Högre hastighet i slangen ja. Det har man ingen nytta av, utan leder bara till högre tryckfall.
 
U
useless useless skrev:
Högre hastighet i slangen ja. Det har man ingen nytta av, utan leder bara till högre tryckfall.
Jo men även om det i teorin är en sämre lösning så kan den objektiva massan säga att den är bättre.
När luften har högre hastighet precis is vid munstycket så kan många tycka (tro) att den suger bättre.
 
Fast det har ju med storleken på munstycket att göra. Inte diametern på den efterföljande slangen.
 
Fast det är ju inte helt fel. Har du för grovt rör i mitten så kommer ju damm och sånt enbart stanna där då det inte får fart nog att gå förbi veck i slangen etc.
 
K
Hep Hep skrev:
Jag är nöjd. Den känns stadig, allt är rejält, den klarar av att driva min bordssåg i sitt eluttag vilket ingen annan jag testat orkar med. Om den sedan suger några procent bättre eller sämre än andra vet jag inte. Jag tycker att alla suger ok tills filtret kloggat igen och då jag kör mina med påse så funkar de bra.

Så köpte jag en sån här i dag också, för att komma in i en slipmaskin. Nu får ingen fråga mig mer i dag, då jag inte har fler inköpta verktyg att visa.
[bild]
Då frågar vi imorgon igen 😊
 
  • Haha
Mr Tool
  • Laddar…
Nu har jag köpt mig ett par sladdställ så nu kan jag yra vidare om min dammsugare. Mystiken både tätnar och klarnar. Att DeWalt eventuellt tar sin hand från den modellen är för att den verkar vara en oklar hybrid av något slag. Den har ”svensk” stickpropp, men när jag letar efter reservdelar hittar jag dem bara i USA, Australien och på Nya Zeeland. Hur Jula gjort för att kunna sälja dem, och varför de har halva priset ett par gånger om året, är det mystiska.

Hur som helst behöver jag runt tre meter slang för att förlänga den jag fick med. Gärna 48/40 mm och följsam. Några tips? Ni får såklart bara svara om ni kan visa upp ett verktygsinköp, så jag räknar med att få vänta på svaret.

Svart strömkabel med Schuko-kontakt och avskalade ändar, märkt med specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Skruvmejsel med grönt grepp, lösa bitar, förpackning med Weller-logotyp, på metallunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare en wera micro mejsel i samlingen och så en till lödspets till lödstationen😎
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Nu ramlade den nya laddaren till rörpressen äntligen ner. Så nu är uppsättningen komplett med pressprov och allt 👍.

Verktyg för rörpressning, laddare, pressbackar och arbetsordrar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver bara hitta en förvaringslåda.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Min gamla trotjänare gcm 8 sjl fick gå efter åtta år.
Fick bli en KSC 60 istället.
 
  • Geringssåg från Festool (modell Kapex) på bord med bakgrund av fönster och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maskeradeproggaren och 14 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Köpte ett sånt här tyskt kvalitetsset för att dra igång skotern med skruvdragaren (utan slag såklart).

[bild]


Dock klarade den inte mötet med nordamerikansk kvalitet.


[bild]

Den här borde klara vridmomentet...


Röd batteridriven borrskruvdragare med bitshållare utomhus mot snöig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
boschkenta
Det blev en röd En borrskruvdragare av märket Milwaukee i en väska med laddare och bitssats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sson85 och 16 till
  • Laddar…
M magnlar skrev:
Min gamla trotjänare gcm 8 sjl fick gå efter åtta år.
Fick bli en KSC 60 istället.
Har du den för att skiva mackorna?
 
FreQa FreQa skrev:
Har du den för att skiva mackorna?
Nästan, mest korv och grönsaker…
 
  • Haha
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.