712 204 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Kör du bara 400mil om året och gör 400kallstarter tycker jag att det är hög tid att byta oljan.useless skrev:
Startas dieselbilen däremot 80ggr och körs 50 mil varje gång kan bytesintervallet 4000mil vara onödigt kort,
Själv hade jag för ca 25 år sen en ny dieselgolf jag körde ca 5000mil om året och den hade lämpligt nog 5000mils serviceintervall.
Jo, bilen hade förvisso rätt att det var varmväder på gång nu på eftermiddagen, det var -17 i morse.Alfredo skrev:
Men jag har jobbat ute hela dagen krypandes på alla fyra under lastbryggor, djupfryst som en fiskpinne hade jag helst sett att värmaren varit på en stund.
Förr stod ju dieselbilar i bland på tomgång timmevis eller hela arbetsdagar om ägaren inte hade fungerande ebersprächer. Du får väl programmera eller låta programmera Forden så du kan köra värmaren när det passar dig och inte när det passar Ford.Isakare skrev:
Äh, är detta verkligen sant, dessutom för 25 år sedan? Det längsta jag sett i modern tid sedan man införde Longlife oljor osv är 3000mil. Sådant fanns inte för 25 år sedan.F fribygg skrev:
Jag tror det är en genuint skitdålig ide att köra många tusen mil på samma olja, nästan oavsett körmönster.
För egen del byter jag vid 12 månader eller 1500mil, vilket som inträffar först. Då har jag goda marginaler.
Det lär även vara vanligt i Yakutsk i sibirien, de som har bilar men inget uppvärmt garage eller liknande så lämnar bilen igång 24/7F fribygg skrev:
Golf 1,9 tdi 90hp årsmodell 99, 5000mils serviceintervall, mitt körmönster gjorde ju att bilen var ett lämpligt val. En bensindriven Impreza hade jag fått serva oftare än 1ggr/ kvartal bara för resorna jag gjorde i tjänsten vilket för mig var svårtänkbart då Subaru på den tiden inte ens hade verkstad i Linköping.MathiasS skrev:Äh, är detta verkligen sant, dessutom för 25 år sedan? Det längsta jag sett i modern tid sedan man införde Longlife oljor osv är 3000mil. Sådant fanns inte för 25 år sedan.
Jag tror det är en genuint skitdålig ide att köra många tusen mil på samma olja, nästan oavsett körmönster.
För egen del byter jag vid 12 månader eller 1500mil, vilket som inträffar först. Då har jag goda marginaler.
Jag kollade oljeguiden på OKQ8, den anger bytesintervall också - ingen av dieslarna hade längre än 1500mil, vilket var helt förväntat.....är inte så intresserad av att ifrågasätta vad du säger egentligen, men det låter bara helt otroligt.F fribygg skrev:Golf 1,9 tdi 90hp årsmodell 99, 5000mils serviceintervall, mitt körmönster gjorde ju att bilen var ett lämpligt val. En bensindriven Impreza hade jag fått serva oftare än 1ggr/ kvartal bara för resorna jag gjorde i tjänsten vilket för mig var svårtänkbart då Subaru på den tiden inte ens hade verkstad i Linköping.
5000 mil låter helt orimligt på en 90-talsbil.MathiasS skrev:
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/golf/a4-typ-1j-19-tdi-20157769/specs
Jag tror inte motoralternativet med det serviceintervallet fanns så länge sverige, när jag bytte -03 tog man ut fler hästkrafter och hade kortare serviceintervall på lilla dieseln, 3000 mil om jag minns rätt?MathiasS skrev:
Jag tittade på alla golfdieslar från 99, det var 750-1500mils byterintervall, eller 12mån, vilket som inträffar först.F fribygg skrev: