N NoiseMaker skrev:
Det var mig en väldig massa ljuddämpare! Intressant montage av TL-kanal, men jag antar att det blir väldigt lätt att isolera den sedan. Tänk på att tilluft ska vara lägre än frånluft, så att du får ett svagt undertryck. 95 % är ett bra riktmärke.
Ja, ljuddämparna mellan rummen är tänkta att ta bort risken för överhörning. Nödvändigt eller inte, men jag tror på det plus att jag har kommit över ett gäng olika dämpare rätt billigt.

Ja, den blir nog väldigt smidig att isolera.

Yes, har koll på det. Lämpligt nog har jag ventilerat golv på nedervåningen vilket skapar ett lätt undertryck.
 
  • Gilla
banjoragge och 4 till
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Bra poäng, kanske lägger 8 l/s på den. Vill dock inte trycka för mycket luft totalt i den 100-kanalen. Vill inte lägga en större kanal för att inklädnaden inte ska växa.

Vilken ljuddämpning på frånluften tänkte du på?
Jo det är klart, det förstår jag att du inte vill gå upp i storlek på den.
Jag tänker främst den som sitter vid kanalen vid klk och sen en på badrum på plan 2, är det för att du är orolig för överkörning mellan kök och badrum?
På tilluften har du satt en dämpare innan klk och sen en till efter, det känns som att det borde vara ett rätt litet problem med överhörning där, eller används kanske klk till något annat än förvaring?
Sen har du inte satt någon dämpare på tilluften mellan aggregat och det första sovrummet, räknar du med att aggregatet i sig har en som inte blir uritad här? För annars är det ju där du vill ha den största tänker jag.
Även avluften borde få en ljuddämpare
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Hej! Roligt att du delar med dig av ditt arbete. Har liknande hus från 1983 med frånluft och tänker mig också konvertera till ftx i framtiden.

Vad har du använt för program för att göra ritning?
Var kan jag hitta de formler och den information som behövs för att beräkna lufthastighet och tryckfall?

Ser fram emot att följa ditt arbete!
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
E frennn skrev:
Jo det är klart, det förstår jag att du inte vill gå upp i storlek på den.
Jag tänker främst den som sitter vid kanalen vid klk och sen en på badrum på plan 2, är det för att du är orolig för överkörning mellan kök och badrum?
På tilluften har du satt en dämpare innan klk och sen en till efter, det känns som att det borde vara ett rätt litet problem med överhörning där, eller används kanske klk till något annat än förvaring?
Sen har du inte satt någon dämpare på tilluften mellan aggregat och det första sovrummet, räknar du med att aggregatet i sig har en som inte blir uritad här? För annars är det ju där du vill ha den största tänker jag.
Även avluften borde få en ljuddämpare
J Jonas88 skrev:
Hej! Roligt att du delar med dig av ditt arbete. Har liknande hus från 1983 med frånluft och tänker mig också konvertera till ftx i framtiden.

Vad har du använt för program för att göra ritning?
Var kan jag hitta de formler och den information som behövs för att beräkna lufthastighet och tryckfall?

Ser fram emot att följa ditt arbete!
8 l/s ger bara 1,02 m/s i en ø100-kanal så det är ju mycket lågt. Det går nog att dra det dubbla utan problem, lite beroende på vilket don som används.

Programmet han använt är AutoCad. Det finns en smidig app från Lindab som heter Vent tools, som du laddar hem på telefonen där man kan beräkna lufthastigheter och tryckfall.
 
  • Gilla
Jonas88
  • Laddar…
Lycka till, gjorde ett själv för många år sedan och ångrade inte det. Glöm inte att isolera rören ordentligt och lägg framför allt kondens membran på huvud rören in/ut, finns att köpa färdiga och tejpa med silver tejp. Swegon bra.
 
E frennn skrev:
Jo det är klart, det förstår jag att du inte vill gå upp i storlek på den.
Jag tänker främst den som sitter vid kanalen vid klk och sen en på badrum på plan 2, är det för att du är orolig för överkörning mellan kök och badrum?
På tilluften har du satt en dämpare innan klk och sen en till efter, det känns som att det borde vara ett rätt litet problem med överhörning där, eller används kanske klk till något annat än förvaring?
Sen har du inte satt någon dämpare på tilluften mellan aggregat och det första sovrummet, räknar du med att aggregatet i sig har en som inte blir uritad här? För annars är det ju där du vill ha den största tänker jag.
Även avluften borde få en ljuddämpare
Kanalen som går ned i KLK är den som kommer ned till matsal/vardagsrum sen så det är för att ljuddämpa mot atelje och sovrum på övervåning.

Det sitter dämpare mot aggregat på tilluft och även på avluft men de är lite annorlunda ritade, du ser att de är benämnda LD51 och de motsvarar en flexibel dämpare. Nu har jag även tänkt om och sätter flexibla dämpare mellan rummen på tilluften, så jag får ta och uppdatera ritningen.
 
N NoiseMaker skrev:
8 l/s ger bara 1,02 m/s i en ø100-kanal så det är ju mycket lågt. Det går nog att dra det dubbla utan problem, lite beroende på vilket don som används.

Programmet han använt är AutoCad. Det finns en smidig app från Lindab som heter Vent tools, som du laddar hem på telefonen där man kan beräkna lufthastigheter och tryckfall.
Stämmer men det blir 20 l/s i den kanalen eftersom det går 12 l/s till vardagsrummet längre bort. Blir typ 2,5 m/s och 1 Pa/m. Jag brukar kolla både på hastighet och tryckfall när jag dimensionerar.

Precis, det är ritat med Autocad.
 
P PeGeCo skrev:
Lycka till, gjorde ett själv för många år sedan och ångrade inte det. Glöm inte att isolera rören ordentligt och lägg framför allt kondens membran på huvud rören in/ut, finns att köpa färdiga och tejpa med silver tejp. Swegon bra.
Yes, den biten har jag koll på. Ska se till att vara noggrann!
 
S sjoerik skrev:
Jag satte in en koldioxidgivare i mitt aggregat (Swegon, men finns säkert som tillval från de flesta leverantörer). Det kan jag varmt rekommendera. Aggregatet går så mycket som krävs för stunden så det drar mindre ström (fläktar och inbyggda värmare vinterstid), längre intervall på filterbyte och det blir tystare.
Intressant! Jag kör Netatmo separat. Hade absolut gjort det när jag bytte FTX om jag kännt till detta tillval🙌
 
  • Gilla
sjoerik
  • Laddar…
Mycket intressant. Sitter i liknande hus (Myresjö C156). Problemet för mig är att hitta en optimal kanaldragning på nedervåningen utan flera genomföringar från ovanvåning. Detta skall följas.

Även min frånluftsfläkt har ett antal år på nacken, en ny kostar ju en slant. Hade varit intressant att budgetera för ett ftx system istället.
 
N NoiseMaker skrev:
När vi monterar FTX i en villa sätter vi ljuddämpare på av-, till- och frånluft i anslutning till aggregatet, inte mellan rummen.
Säkert möjligt om man optimerar ljuddämpare mot aggregat och övrigt system.
Jag byggde mitt själv och hör skillnad mellan de rum där flex dämparen är fullt utdragen eller bara delvis utdragen.
Huvudkanalens stora dämpare sänker inte ljudnivån tillräckligt för mitt system men jag räknade inte så noggrant på systemet.
 
Slutförande av dragning genom KLK.
Ett klädskåp med ventilationsslang, hyllor och kläder, inredd garderob eller förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatt arbete med tilluftsstam, kyligt värre att jobba med metall på kallvind när minusgraderna kryper nedåt. Framme vid avsticket till det tredje sovrummet, så inte alltför långt kvar.
Vind, träbjälkar, isolering, ventilation, rör, oavslutat, byggmaterial, konstruktion, hus, ingen synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I garaget får vallabänken också agera arbetsbänk när kanalerna ska klippas till.
Verktygsbänk i rörig garage, cyklar i bakgrunden, diverse verktyg och metallkärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tilluftsdon som jag kommer att använda är Lindab KIR. Dessa har en styrplåt som kan monteras för att styra luftflödet. Min tanke är att montera dem någon meter in i rummet och styra luftströmmen mot yttervägg.
Hand håller en vit flik, troligen öppnare för en färgburk, på arbetsbänk med spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vitgrått hjul med mjuk kant och monteringsbeslag på en brunaktig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Då har det slutligen blivit dags att sjösätta ett projekt som jag har haft i tankarna ett bra tag, en uppdatering av ventilationssystemet från frånluftsfläkt till FTX-aggregat.

Jag har haft detta i tankarna ända sedan vi köpte huset 2018, därav gjorde jag en del åtgärder på frånluftssystemet under det första året då vi gjorde en större renovering. Inga stora grejer men bytte ut alla don och kanaldetaljer (befintliga var tejpade utan tätningar). Däremot visste jag att det skulle ta ett tag innan det var dags för detta projekt, därav satte jag in friskluftsventiler i fasad, något som saknades. Följden av detta projekt blir att ta dessa ur funktion.

Info om huset:
- 2-plans villa (ingen källare), ca 155 m2
- Byggår 1978
- Uppvärmningssystem - L/V-värmepump (installerades 2019)
- Stödsystem - L/L värmepump (enbart kyla sommartid), kasett i öppen spis
- Ventilation - Frånluftfläkt på tak, tvillingkanal till spiskåpa resp. övrig frånluft. Styrning från spiskåpa. Friskluft i fasad.

Eftersom jag har haft detta i tankarna så länge har jag även sonderat och sprungit på en del ventilationsmaterial som jag har kommit över till relativt billiga pengar, exempelvis ett större parti kanaldetaljer för 700 kronor. Det jag i nuläget saknar är aggregatet, kombihuv, några kanaler och några ljuddämpare. Detta kommer jag köpa in inom kort.

Bifogar med min ritning på det nya systemet såsom det är i mina tankar just nu. Har lagt lite färg för enklare förståelse.

Uppdateringar kommer allt eftersom detta långsamt skrider framåt!
Ska bli så spännande att följa. Det du berättar om förjobbet med att sitta still i båten och hugga på överbliva partier är en otroligt underskattad taktik. Det kan ju bli vidrigt mycket pengar att slippa betala. Tror jag överbetalade groteskt mycket för mitt, men jag försöker låta bli att tänka på det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
oskar.valta oskar.valta skrev:
Då har det slutligen blivit dags att sjösätta ett projekt som jag har haft i tankarna ett bra tag, en uppdatering av ventilationssystemet från frånluftsfläkt till FTX-aggregat.

Jag har haft detta i tankarna ända sedan vi köpte huset 2018, därav gjorde jag en del åtgärder på frånluftssystemet under det första året då vi gjorde en större renovering. Inga stora grejer men bytte ut alla don och kanaldetaljer (befintliga var tejpade utan tätningar). Däremot visste jag att det skulle ta ett tag innan det var dags för detta projekt, därav satte jag in friskluftsventiler i fasad, något som saknades. Följden av detta projekt blir att ta dessa ur funktion.

Info om huset:
- 2-plans villa (ingen källare), ca 155 m2
- Byggår 1978
- Uppvärmningssystem - L/V-värmepump (installerades 2019)
- Stödsystem - L/L värmepump (enbart kyla sommartid), kasett i öppen spis
- Ventilation - Frånluftfläkt på tak, tvillingkanal till spiskåpa resp. övrig frånluft. Styrning från spiskåpa. Friskluft i fasad.

Eftersom jag har haft detta i tankarna så länge har jag även sonderat och sprungit på en del ventilationsmaterial som jag har kommit över till relativt billiga pengar, exempelvis ett större parti kanaldetaljer för 700 kronor. Det jag i nuläget saknar är aggregatet, kombihuv, några kanaler och några ljuddämpare. Detta kommer jag köpa in inom kort.

Bifogar med min ritning på det nya systemet såsom det är i mina tankar just nu. Har lagt lite färg för enklare förståelse.

Uppdateringar kommer allt eftersom detta långsamt skrider framåt!
Roligt att du kör igång med FTX aggregat!

Jag arbetar som VVS projektör och jag gjorde några snabba kommentarer på din pdf innan jag måste iväg som jag tycker du ska ha i åtanke!
Har inte hunnit läsa alla kommenterar så ursäktar om du redan svarat!

Notering:
* Sätt inte ljuddämpare i serie, du jobbar upp onödiga tryckfall snabbt. Sätt dom på avsticken (paralellkoppling) så slipper du detta.
* Sätt ljuddämpare på vartannat påstick istället. När du drar tilluften som du gjort så är din största risk överhörning mellan donen/rummen. Om du sätter LD på vartannat påstick så är det tillräckligt!
Ljudet vid donen 8 l/s, så länge du inte har höga hastigheter, är det inte ett problem. Försök håll dig runt 2 m/s vid tilluftdonen.
* Sätt 800 eller 1000 ljuddämpare efter aggregatet på tilluften.
* Allmänt angående frånluftdon (GPD eller likvärdigt), du får bättre ljuddämpande funktion om du håller dig runt 50% stängd kägla. Kör du 17 l/s på ett 100mm don så ökar du risken för ljud. Jag tycker 125mm kanal & don är värt kostnaden vid 15+ l/s.
* Ljuddämpare på ute/avluft kanalerna om du har något ljudkänsligt utomhus.

Gällande isolering;
Pröva att använda följande verktyg om du vill se hur ungefär hur mycket effekt du tappar och om risk för kondens finns.

https://calculus.paroc.com/paroc-calculus/index_se.html#/

Gällande aggregatet;
Kontrollera om du kan få med "Öppen spis" styrning, så att aggregatet tillfälligt forcerar tilluften i kör obalans då spisen tar mycket frånluft. (Om du nu inte har egen försörjning till spisen).


Lycka till!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Ska bli så spännande att följa. Det du berättar om förjobbet med att sitta still i båten och hugga på överbliva partier är en otroligt underskattad taktik. Det kan ju bli vidrigt mycket pengar att slippa betala. Tror jag överbetalade groteskt mycket för mitt, men jag försöker låta bli att tänka på det.
Jag förstår vad du menar, har haft vissa kostnader kopplade till huset som man helst glömmer fort och gläds åt resultatet istället.

Ska försöka att göra en ekonomisk sammanställning i slutet så får vi se vad jag landar på i slutändan.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.