27 633 läst · 87 svar
28k läst
87 svar
Uppdatering från F- till FTX-system i 70-talsvilla
Ja, ljuddämparna mellan rummen är tänkta att ta bort risken för överhörning. Nödvändigt eller inte, men jag tror på det plus att jag har kommit över ett gäng olika dämpare rätt billigt.N NoiseMaker skrev:
Ja, den blir nog väldigt smidig att isolera.
Yes, har koll på det. Lämpligt nog har jag ventilerat golv på nedervåningen vilket skapar ett lätt undertryck.
Jo det är klart, det förstår jag att du inte vill gå upp i storlek på den.oskar.valta skrev:
Jag tänker främst den som sitter vid kanalen vid klk och sen en på badrum på plan 2, är det för att du är orolig för överkörning mellan kök och badrum?
På tilluften har du satt en dämpare innan klk och sen en till efter, det känns som att det borde vara ett rätt litet problem med överhörning där, eller används kanske klk till något annat än förvaring?
Sen har du inte satt någon dämpare på tilluften mellan aggregat och det första sovrummet, räknar du med att aggregatet i sig har en som inte blir uritad här? För annars är det ju där du vill ha den största tänker jag.
Även avluften borde få en ljuddämpare
Hej! Roligt att du delar med dig av ditt arbete. Har liknande hus från 1983 med frånluft och tänker mig också konvertera till ftx i framtiden.
Vad har du använt för program för att göra ritning?
Var kan jag hitta de formler och den information som behövs för att beräkna lufthastighet och tryckfall?
Ser fram emot att följa ditt arbete!
Vad har du använt för program för att göra ritning?
Var kan jag hitta de formler och den information som behövs för att beräkna lufthastighet och tryckfall?
Ser fram emot att följa ditt arbete!
E frennn skrev:Jo det är klart, det förstår jag att du inte vill gå upp i storlek på den.
Jag tänker främst den som sitter vid kanalen vid klk och sen en på badrum på plan 2, är det för att du är orolig för överkörning mellan kök och badrum?
På tilluften har du satt en dämpare innan klk och sen en till efter, det känns som att det borde vara ett rätt litet problem med överhörning där, eller används kanske klk till något annat än förvaring?
Sen har du inte satt någon dämpare på tilluften mellan aggregat och det första sovrummet, räknar du med att aggregatet i sig har en som inte blir uritad här? För annars är det ju där du vill ha den största tänker jag.
Även avluften borde få en ljuddämpare
8 l/s ger bara 1,02 m/s i en ø100-kanal så det är ju mycket lågt. Det går nog att dra det dubbla utan problem, lite beroende på vilket don som används.J Jonas88 skrev:Hej! Roligt att du delar med dig av ditt arbete. Har liknande hus från 1983 med frånluft och tänker mig också konvertera till ftx i framtiden.
Vad har du använt för program för att göra ritning?
Var kan jag hitta de formler och den information som behövs för att beräkna lufthastighet och tryckfall?
Ser fram emot att följa ditt arbete!
Programmet han använt är AutoCad. Det finns en smidig app från Lindab som heter Vent tools, som du laddar hem på telefonen där man kan beräkna lufthastigheter och tryckfall.
Kanalen som går ned i KLK är den som kommer ned till matsal/vardagsrum sen så det är för att ljuddämpa mot atelje och sovrum på övervåning.E frennn skrev:Jo det är klart, det förstår jag att du inte vill gå upp i storlek på den.
Jag tänker främst den som sitter vid kanalen vid klk och sen en på badrum på plan 2, är det för att du är orolig för överkörning mellan kök och badrum?
På tilluften har du satt en dämpare innan klk och sen en till efter, det känns som att det borde vara ett rätt litet problem med överhörning där, eller används kanske klk till något annat än förvaring?
Sen har du inte satt någon dämpare på tilluften mellan aggregat och det första sovrummet, räknar du med att aggregatet i sig har en som inte blir uritad här? För annars är det ju där du vill ha den största tänker jag.
Även avluften borde få en ljuddämpare
Det sitter dämpare mot aggregat på tilluft och även på avluft men de är lite annorlunda ritade, du ser att de är benämnda LD51 och de motsvarar en flexibel dämpare. Nu har jag även tänkt om och sätter flexibla dämpare mellan rummen på tilluften, så jag får ta och uppdatera ritningen.
Stämmer men det blir 20 l/s i den kanalen eftersom det går 12 l/s till vardagsrummet längre bort. Blir typ 2,5 m/s och 1 Pa/m. Jag brukar kolla både på hastighet och tryckfall när jag dimensionerar.N NoiseMaker skrev:8 l/s ger bara 1,02 m/s i en ø100-kanal så det är ju mycket lågt. Det går nog att dra det dubbla utan problem, lite beroende på vilket don som används.
Programmet han använt är AutoCad. Det finns en smidig app från Lindab som heter Vent tools, som du laddar hem på telefonen där man kan beräkna lufthastigheter och tryckfall.
Precis, det är ritat med Autocad.
Yes, den biten har jag koll på. Ska se till att vara noggrann!P PeGeCo skrev:
Besserwisher
· The Great North
· 970 inlägg
Intressant! Jag kör Netatmo separat. Hade absolut gjort det när jag bytte FTX om jag kännt till detta tillval🙌S sjoerik skrev:Jag satte in en koldioxidgivare i mitt aggregat (Swegon, men finns säkert som tillval från de flesta leverantörer). Det kan jag varmt rekommendera. Aggregatet går så mycket som krävs för stunden så det drar mindre ström (fläktar och inbyggda värmare vinterstid), längre intervall på filterbyte och det blir tystare.
Mycket intressant. Sitter i liknande hus (Myresjö C156). Problemet för mig är att hitta en optimal kanaldragning på nedervåningen utan flera genomföringar från ovanvåning. Detta skall följas.
Även min frånluftsfläkt har ett antal år på nacken, en ny kostar ju en slant. Hade varit intressant att budgetera för ett ftx system istället.
Även min frånluftsfläkt har ett antal år på nacken, en ny kostar ju en slant. Hade varit intressant att budgetera för ett ftx system istället.
Säkert möjligt om man optimerar ljuddämpare mot aggregat och övrigt system.N NoiseMaker skrev:
Jag byggde mitt själv och hör skillnad mellan de rum där flex dämparen är fullt utdragen eller bara delvis utdragen.
Huvudkanalens stora dämpare sänker inte ljudnivån tillräckligt för mitt system men jag räknade inte så noggrant på systemet.
Slutförande av dragning genom KLK.
Fortsatt arbete med tilluftsstam, kyligt värre att jobba med metall på kallvind när minusgraderna kryper nedåt. Framme vid avsticket till det tredje sovrummet, så inte alltför långt kvar.
I garaget får vallabänken också agera arbetsbänk när kanalerna ska klippas till.
De tilluftsdon som jag kommer att använda är Lindab KIR. Dessa har en styrplåt som kan monteras för att styra luftflödet. Min tanke är att montera dem någon meter in i rummet och styra luftströmmen mot yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsatt arbete med tilluftsstam, kyligt värre att jobba med metall på kallvind när minusgraderna kryper nedåt. Framme vid avsticket till det tredje sovrummet, så inte alltför långt kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I garaget får vallabänken också agera arbetsbänk när kanalerna ska klippas till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De tilluftsdon som jag kommer att använda är Lindab KIR. Dessa har en styrplåt som kan monteras för att styra luftflödet. Min tanke är att montera dem någon meter in i rummet och styra luftströmmen mot yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska bli så spännande att följa. Det du berättar om förjobbet med att sitta still i båten och hugga på överbliva partier är en otroligt underskattad taktik. Det kan ju bli vidrigt mycket pengar att slippa betala. Tror jag överbetalade groteskt mycket för mitt, men jag försöker låta bli att tänka på det.oskar.valta skrev:Då har det slutligen blivit dags att sjösätta ett projekt som jag har haft i tankarna ett bra tag, en uppdatering av ventilationssystemet från frånluftsfläkt till FTX-aggregat.
Jag har haft detta i tankarna ända sedan vi köpte huset 2018, därav gjorde jag en del åtgärder på frånluftssystemet under det första året då vi gjorde en större renovering. Inga stora grejer men bytte ut alla don och kanaldetaljer (befintliga var tejpade utan tätningar). Däremot visste jag att det skulle ta ett tag innan det var dags för detta projekt, därav satte jag in friskluftsventiler i fasad, något som saknades. Följden av detta projekt blir att ta dessa ur funktion.
Info om huset:
- 2-plans villa (ingen källare), ca 155 m2
- Byggår 1978
- Uppvärmningssystem - L/V-värmepump (installerades 2019)
- Stödsystem - L/L värmepump (enbart kyla sommartid), kasett i öppen spis
- Ventilation - Frånluftfläkt på tak, tvillingkanal till spiskåpa resp. övrig frånluft. Styrning från spiskåpa. Friskluft i fasad.
Eftersom jag har haft detta i tankarna så länge har jag även sonderat och sprungit på en del ventilationsmaterial som jag har kommit över till relativt billiga pengar, exempelvis ett större parti kanaldetaljer för 700 kronor. Det jag i nuläget saknar är aggregatet, kombihuv, några kanaler och några ljuddämpare. Detta kommer jag köpa in inom kort.
Bifogar med min ritning på det nya systemet såsom det är i mina tankar just nu. Har lagt lite färg för enklare förståelse.
Uppdateringar kommer allt eftersom detta långsamt skrider framåt!
Roligt att du kör igång med FTX aggregat!oskar.valta skrev:Då har det slutligen blivit dags att sjösätta ett projekt som jag har haft i tankarna ett bra tag, en uppdatering av ventilationssystemet från frånluftsfläkt till FTX-aggregat.
Jag har haft detta i tankarna ända sedan vi köpte huset 2018, därav gjorde jag en del åtgärder på frånluftssystemet under det första året då vi gjorde en större renovering. Inga stora grejer men bytte ut alla don och kanaldetaljer (befintliga var tejpade utan tätningar). Däremot visste jag att det skulle ta ett tag innan det var dags för detta projekt, därav satte jag in friskluftsventiler i fasad, något som saknades. Följden av detta projekt blir att ta dessa ur funktion.
Info om huset:
- 2-plans villa (ingen källare), ca 155 m2
- Byggår 1978
- Uppvärmningssystem - L/V-värmepump (installerades 2019)
- Stödsystem - L/L värmepump (enbart kyla sommartid), kasett i öppen spis
- Ventilation - Frånluftfläkt på tak, tvillingkanal till spiskåpa resp. övrig frånluft. Styrning från spiskåpa. Friskluft i fasad.
Eftersom jag har haft detta i tankarna så länge har jag även sonderat och sprungit på en del ventilationsmaterial som jag har kommit över till relativt billiga pengar, exempelvis ett större parti kanaldetaljer för 700 kronor. Det jag i nuläget saknar är aggregatet, kombihuv, några kanaler och några ljuddämpare. Detta kommer jag köpa in inom kort.
Bifogar med min ritning på det nya systemet såsom det är i mina tankar just nu. Har lagt lite färg för enklare förståelse.
Uppdateringar kommer allt eftersom detta långsamt skrider framåt!
Jag arbetar som VVS projektör och jag gjorde några snabba kommentarer på din pdf innan jag måste iväg som jag tycker du ska ha i åtanke!
Har inte hunnit läsa alla kommenterar så ursäktar om du redan svarat!
Notering:
* Sätt inte ljuddämpare i serie, du jobbar upp onödiga tryckfall snabbt. Sätt dom på avsticken (paralellkoppling) så slipper du detta.
* Sätt ljuddämpare på vartannat påstick istället. När du drar tilluften som du gjort så är din största risk överhörning mellan donen/rummen. Om du sätter LD på vartannat påstick så är det tillräckligt!
Ljudet vid donen 8 l/s, så länge du inte har höga hastigheter, är det inte ett problem. Försök håll dig runt 2 m/s vid tilluftdonen.
* Sätt 800 eller 1000 ljuddämpare efter aggregatet på tilluften.
* Allmänt angående frånluftdon (GPD eller likvärdigt), du får bättre ljuddämpande funktion om du håller dig runt 50% stängd kägla. Kör du 17 l/s på ett 100mm don så ökar du risken för ljud. Jag tycker 125mm kanal & don är värt kostnaden vid 15+ l/s.
* Ljuddämpare på ute/avluft kanalerna om du har något ljudkänsligt utomhus.
Gällande isolering;
Pröva att använda följande verktyg om du vill se hur ungefär hur mycket effekt du tappar och om risk för kondens finns.
https://calculus.paroc.com/paroc-calculus/index_se.html#/
Gällande aggregatet;
Kontrollera om du kan få med "Öppen spis" styrning, så att aggregatet tillfälligt forcerar tilluften i kör obalans då spisen tar mycket frånluft. (Om du nu inte har egen försörjning till spisen).
Lycka till!
Redigerat av moderator:
Jag förstår vad du menar, har haft vissa kostnader kopplade till huset som man helst glömmer fort och gläds åt resultatet istället.J Jontha skrev:Ska bli så spännande att följa. Det du berättar om förjobbet med att sitta still i båten och hugga på överbliva partier är en otroligt underskattad taktik. Det kan ju bli vidrigt mycket pengar att slippa betala. Tror jag överbetalade groteskt mycket för mitt, men jag försöker låta bli att tänka på det.
Ska försöka att göra en ekonomisk sammanställning i slutet så får vi se vad jag landar på i slutändan.