H Hybro skrev:
Jo, givetvis får man ordna så att det blir bästa möjliga av det man har, i vart fall förhindra varm och därmed fuktig luft att leta sig upp på vinden.

Hos mig ligger vindsstegen i tre delar fäst och hopvikt på ovansidan av vindsluckan, när den inte används.

Järnstag på båda sidor, gör att lucka o stege hindras att bli hängande rakt ned vid nedvikning. Spärras s a s snett nedåt, just så mycket att stegens fotändar tar i golvet.
Stabilt och bra.

- Problemet i mitt fall var att båda järnen sticker upp ovanför vindsgolvet. Gick således inte med bara en skiva.

Fick bli en skiva med två öppningar, som järnen smiter upp igenom.

Ovanpå luckan sedan en lufttät låda.
Vindsluckan verkar vara en sådan som sitter i alltför många villor. Jag har aldrig gillat dem dels för att hålet är för litet när man bär upp grejor, men framförallt litar jag inte på stegen. De har, liksom på din knastar och bär man något tungt eller väger lite mer själv kan det gå åt h-e. Faktiskt byggde jag en 1 m bred trappa av limträ 56x225 som vinschades upp med en vinsch från JULA. På den kunde man gå upp med flyttkartonger i lugn och ro utan att hålla i något. EPS-luckan lade jag på plats manuellt. Men du ska bara upp och byta filter ibland, så det funkar säkert! Tar du in en certifierad fläktgubbe för injustering?
 
banjoragge banjoragge skrev:
Vindsluckan verkar vara en sådan som sitter i alltför många villor. Jag har aldrig gillat dem dels för att hålet är för litet när man bär upp grejor, men framförallt litar jag inte på stegen. De har, liksom på din knastar och bär man något tungt eller väger lite mer själv kan det gå åt h-e. Faktiskt byggde jag en 1 m bred trappa av limträ 56x225 som vinschades upp med en vinsch från JULA. På den kunde man gå upp med flyttkartonger i lugn och ro utan att hålla i något. EPS-luckan lade jag på plats manuellt. Men du ska bara upp och byta filter ibland, så det funkar säkert! Tar du in en certifierad fläktgubbe för injustering?
Precis, jag har ingen förvaring på den vinden i övrigt så för ändamålet är den okej.

Kommer göra injusteringen själv, men med lånade grejer och råd från en med cert.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Fick en nykalibrerad mätutrustning (av en polares son).
Prandtlrör kopplat till en mycket noggrann tryckdifferensmätare.

Går utmärkt att mäta och beräkna med formler strömningshastigheter i t ex spirorör.
Och så klart undertryckets storlek i huset relativt omgivningen.
Sägs ju var bra med ett litet undertryck.

Funktionsprincip på Prandtlrör, som förs in i en rak sträcka på en lufttub.
Mäter dryckdifferenser på flera ställen från centrum och ut mot tubväggen. Beräknar ett snitt o s v
Då kan man få fram strömningshastigheten.
En klurig sak. Intill tubväggen står luften i stort sett stilla.

BT
 
  • Diagram av ett Prandtlrör som visar statiskt och totalt tryck för tryckdifferensmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu är systemet isolerat och i drift sen en vecka tillbaka. Isolerat vindsutrymme med ventilationssystem och ljuddämpare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerat vindsutrymme med ljuddämpare längs stamkanalen och arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade ventilationskanaler på en vind med ljuddämpare installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pga av ändringar i installationen så satte jag ljuddämpare längs med stamkanalen istället för anslutet mot respektive don. Detta gjorde att det blev ljudproblem i första sovrummet som är första gren på tilluften. Den har enbart aggregatdämparen innan sig. Därför fick det bli en kompletterande dämpare som jag satte dit idag. Funkade utmärkt, inget ljud längre.
Isolerad ventilationskanal med kompletterande ljuddämpare omgiven av glasull i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Work in progress
Isolerade ventilationskanaler på vinden med ansluten styrpanel och kompletterande ljuddämpare installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och återställt.

Injustering under veckan som kommer.
 
  • Gilla
Qaniel och 9 till
  • Laddar…
Här kommer en sammanställning för ekonomin i detta projekt. Som jag har skrivit tidigare har jag kommit över en hel del saker begagnat eller via kontakter och därav kunnat hålla ned priset på vissa delar. Inga jättepengar men jag tänker mig att jag kanske har sparat 10 Tkr.

Kostnadssammanställning av byggprojekt inkluderande ventilation, isolering och köksfläkt med totalbeloppet 50480 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en relativt ny värmepumpsinstallation så min elanvändning för uppvärmning ligger kring 8000 - 9000 kWh/år. Jag bedömer att installationen av mitt FTX sänker elanvändningen med ca 2000 - 2500 kWh. Med senaste årens högre elpriser ligger snittet i elområde 4 (där jag bor) vintertid närmare 1 kr/kWh för el + 0,8 kr/kWh i rörliga elnätsavgifter. Per år alltså en minskning i kostnad på 3 600 - 4 500 kr i elförbrukning. Några hundralappar för ett filterbyte per år blir en tillkommande kostnad. Således ingen lysande payoff-tid på denna installation, men det har inte heller varit huvudsyftet.
 
  • Gilla
one- och 4 till
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Här kommer en sammanställning för ekonomin i detta projekt. Som jag har skrivit tidigare har jag kommit över en hel del saker begagnat eller via kontakter och därav kunnat hålla ned priset på vissa delar. Inga jättepengar men jag tänker mig att jag kanske har sparat 10 Tkr.

[bild]

Jag har en relativt ny värmepumpsinstallation så min elanvändning för uppvärmning ligger kring 8000 - 9000 kWh/år. Jag bedömer att installationen av mitt FTX sänker elanvändningen med ca 2000 - 2500 kWh. Med senaste årens högre elpriser ligger snittet i elområde 4 (där jag bor) vintertid närmare 1 kr/kWh för el + 0,8 kr/kWh i rörliga elnätsavgifter. Per år alltså en minskning i kostnad på 3 600 - 4 500 kr i elförbrukning. Några hundralappar för ett filterbyte per år blir en tillkommande kostnad. Således ingen lysande payoff-tid på denna installation, men det har inte heller varit huvudsyftet.
Helt OK summa! Du sparar iaf en del och får ett väldigt bra inomhusklimat. Har du AC, så kommer du att spara in på kylkostnaderna också! Jag kör min AC på kyl/tork på sommaren och det är super att komma in i ett hus som är svalt och torrt när det är kletigt ute.
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Helt OK summa! Du sparar iaf en del och får ett väldigt bra inomhusklimat. Har du AC, så kommer du att spara in på kylkostnaderna också! Jag kör min AC på kyl/tork på sommaren och det är super att komma in i ett hus som är svalt och torrt när det är kletigt ute.
Yes, jag har AC. Sommaren snart på ingång så då får jag facit!
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
När vi monterar FTX i en villa sätter vi ljuddämpare på av-, till- och frånluft i anslutning till aggregatet, inte mellan rummen.
Ööööh ljuddämpare mellan rummen behövs om det är tonåringar i huset.
 
Nu har jag slutligen ventilationssystemet injusterat och klart. Jag testade att använda både varmtrådsgivare och "tält". Båda gav liknande värden, däremot är varmtrådsgivaren lättare att arbeta med där donen sitter lite illa till.

Bilderna här nedan visar samma don men inte vid samma mättillfälle, skillnaden mellan mätmetoderna var kring 0,5 l/s som mest.
Hand håller en varmtrådsgivare framför ett ventilationsdon i taket i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmtrådsgivare används för att justera ventilationen, visas framför ett ventildon i taket med en mätare i förgrunden som visar flödesvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning av luftflöde med varmtrådsgivare i ett kök, visas av displayen som visar 10,1 l/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att säkra att ett svagt undertryck la jag totalt tilluftsflöde 3% lägre än frånluften och avslutade injusteringen med att höja frånluftfläkten någon extra %.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Fick en nykalibrerad mätutrustning (av en polares son).
Prandtlrör kopplat till en mycket noggrann tryckdifferensmätare.

Går utmärkt att mäta och beräkna med formler strömningshastigheter i t ex spirorör.
Och så klart undertryckets storlek i huset relativt omgivningen.
Sägs ju var bra med ett litet undertryck.

Funktionsprincip på Prandtlrör, som förs in i en rak sträcka på en lufttub.
Mäter dryckdifferenser på flera ställen från centrum och ut mot tubväggen. Beräknar ett snitt o s v
Då kan man få fram strömningshastigheten.
En klurig sak. Intill tubväggen står luften i stort sett stilla.

BT
För att få ett representativt värde räcker det att göra en mätning på ett visst avstånd från kanalväggen (beroende på kanaldimension.) Man behöver ha en tillräckligt lång raksträcka att mäta på. Att göra mätningar på olika punkter och beräkna ett medel fungerar förstås också, men då gäller det att inse att man kan inte bara kan mäta t.ex. 5, 15, 25, 35 och 45 mm in (om vi tar en hundrakanal som exempel) och ta ett vanligt medelvärde. (Tvärsnittsarean 0-10 mm från centrum är mycket mindre än 40-50 mm från centrum.)
 
Så en första utvärdering av detta FTX-system

Ljud: Både plus och minus på denna kategori. Tidigare hade jag en central frånluftsfläkt utan ljuddämpning. Denna lät konstant, vilket var påtagligt framförallt på nedervåningen pga ljud från spiskåpan. Hyfsat öppen planlösning gjorde sitt till att det alltid lät från ventilationen. Numera låter frånluften inget någonstans.

Tilluften hade jag tidigare från friskluftsventiler i yttervägg. Eftersom vi bor hyfsat nära en större väg så var det en del ljud som numera inte alls hörs. Jag är dock uppväxt bredvid en europaväg + järnväg så jag är rätt immun. Ljud från tilluftsdonen hör jag i de två första sovrummen efter aggregatet, dock endast när man står rakt under dem. Dvs inte ett problem när man ligger i sängen.

Innemiljö: Luftmässigt har jag samma flöde som med F-systemet så det är ingen halleluja-upplevelse. Det som dock är en skillnad är att det är en jämnt, bra inomhusklimat i alla rum hela tiden, även om man exempelvis stänger igen ett sovrum.

Tid/svårighet: Började bygga systemet i mitten av januari och var färdig med det mesta i början av mars. La egentligen bara en helg fokuserat, annars kvällar och lite tid på helger. Svårt att uppskatta totala tiden, men kanske 45-50 timmar.

Inte särskilt svårt för en händig person, men bra att ha en vettig ritning att jobba utifrån.

Nu har jag satt lite märkning och städat av vinden och avslutat detta projekt, tiden får utvisa hur systemet presterar energimässigt. Isolerade ventilationsrör på en vind som en del av ett FTX-system, synlig märkning och takstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återstår att gipsa inklädnad.
Interiör med synligt ventilationsrör längs taket i ett hem med öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Så en första utvärdering av detta FTX-system

Ljud: Både plus och minus på denna kategori. Tidigare hade jag en central frånluftsfläkt utan ljuddämpning. Denna lät konstant, vilket var påtagligt framförallt på nedervåningen pga ljud från spiskåpan. Hyfsat öppen planlösning gjorde sitt till att det alltid lät från ventilationen. Numera låter frånluften inget någonstans.

Tilluften hade jag tidigare från friskluftsventiler i yttervägg. Eftersom vi bor hyfsat nära en större väg så var det en del ljud som numera inte alls hörs. Jag är dock uppväxt bredvid en europaväg + järnväg så jag är rätt immun. Ljud från tilluftsdonen hör jag i de två första sovrummen efter aggregatet, dock endast när man står rakt under dem. Dvs inte ett problem när man ligger i sängen.

Innemiljö: Luftmässigt har jag samma flöde som med F-systemet så det är ingen halleluja-upplevelse. Det som dock är en skillnad är att det är en jämnt, bra inomhusklimat i alla rum hela tiden, även om man exempelvis stänger igen ett sovrum.

Tid/svårighet: Började bygga systemet i mitten av januari och var färdig med det mesta i början av mars. La egentligen bara en helg fokuserat, annars kvällar och lite tid på helger. Svårt att uppskatta totala tiden, men kanske 45-50 timmar.

Inte särskilt svårt för en händig person, men bra att ha en vettig ritning att jobba utifrån.

Nu har jag satt lite märkning och städat av vinden och avslutat detta projekt, tiden får utvisa hur systemet presterar energimässigt.[bild]
Återstår att gipsa inklädnad.
[bild]
Låter väl som bara plus vad gäller ljud.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Låter väl som bara plus vad gäller ljud.
Mest plus absolut, men lite minus då att det är lite ljud i 2 st tilluftsdon.
 
  • Haha
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.