JAAM91 JAAM91 skrev:
Roligt att du kör igång med FTX aggregat!

Jag arbetar som VVS projektör och jag gjorde några snabba kommentarer på din pdf innan jag måste iväg som jag tycker du ska ha i åtanke!
Har inte hunnit läsa alla kommenterar så ursäktar om du redan svarat!

Notering:
* Sätt inte ljuddämpare i serie, du jobbar upp onödiga tryckfall snabbt. Sätt dom på avsticken (paralellkoppling) så slipper du detta.
* Sätt ljuddämpare på vartannat påstick istället. När du drar tilluften som du gjort så är din största risk överhörning mellan donen/rummen. Om du sätter LD på vartannat påstick så är det tillräckligt!
Ljudet vid donen 8 l/s, så länge du inte har höga hastigheter, är det inte ett problem. Försök håll dig runt 2 m/s vid tilluftdonen.
* Sätt 800 eller 1000 ljuddämpare efter aggregatet på tilluften.
* Allmänt angående frånluftdon (GPD eller likvärdigt), du får bättre ljuddämpande funktion om du håller dig runt 50% stängd kägla. Kör du 17 l/s på ett 100mm don så ökar du risken för ljud. Jag tycker 125mm kanal & don är värt kostnaden vid 15+ l/s.
* Ljuddämpare på ute/avluft kanalerna om du har något ljudkänsligt utomhus.

Gällande isolering;
Pröva att använda följande verktyg om du vill se hur ungefär hur mycket effekt du tappar och om risk för kondens finns.

[länk]

Gällande aggregatet;
Kontrollera om du kan få med "Öppen spis" styrning, så att aggregatet tillfälligt forcerar tilluften i kör obalans då spisen tar mycket frånluft. (Om du nu inte har egen försörjning till spisen).


Lycka till!
Hej och tackar för dina kommentarer!

Jag arbetar själv inom VVS, numera på beställarsidan så det var ett tag sedan som jag ritade. Oavsett är det alltid tacksamt att få två extra par ögon på en ritning.

- Helt sant om ljuddämparna i serie. Anledningen till detta var att jag kommer över några flex-ljuddämpare i 160-dimension som jag ville använda (dock är det ritat som fasta ljuddämpare). Samtliga dessa dämpare kommer att vara raka och fullt utsträckta och ska inte ge alltför många Pa tryckfall om jag kikar i tryckfallsdiagrammen.

- Det är ritat ljuddämpare på tilluft vid aggregat och på av- och uteluft men med en annorlunda symbol, tänkt att representera flexibel dämpare.

- Frånluftsdonet med 17 l/s är helt klart i högsta laget. Sitter ett befintligt don där som jag tänkte nyttja fortsatt men jag kanske tänker om.

- Calculus-verktyget har jag kört en del när jag kollade på temperaturtapp på kallvinden.

- Det aggregat jag har tänkt mig har en öppen-spis-styrning.

- Vill ogärna dra ut tilluftsdonet i matsalen eftersom jag ska göra en inklädnad i takvinkeln och vill inte att denna ska bygga ut onödigt mycket. Men jag kommer att drifta igång systemet innan jag bygger inklädnaden så möjlighet finns att göra förändringar.

- Vad tänker du är fördelen med att dra frånluften vid aggregatet som du skissat?

- Är nog inte enig med dig gällande att plocka bort dämpare på frånluften. Frånluftssystemet existerar i dagsläget (i lite annorlunda förläggning). Jag upplever absolut att det finns överhörning som kommer via ventilationen.
 
Redigerat:
N NoiseMaker skrev:
När vi monterar FTX i en villa sätter vi ljuddämpare på av-, till- och frånluft i anslutning till aggregatet, inte mellan rummen.
Ljuddämpare gjorde stor nytta när det var tonåringar i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
kanske
oskar.valta oskar.valta skrev:
Hej och tackar för dina kommentarer!

Jag arbetar själv inom VVS, numera på beställarsidan så det var ett tag sedan som jag ritade. Oavsett är det alltid tacksamt att få två extra par ögon på en ritning.

- Helt sant om ljuddämparna i serie. Anledningen till detta var att jag kommer över några flex-ljuddämpare i 160-dimension som jag ville använda (dock är det ritat som fasta ljuddämpare). Samtliga dessa dämpare kommer att vara raka och fullt utsträckta och ska inte ge alltför många Pa tryckfall om jag kikar i tryckfallsdiagrammen.

- Det är ritat ljuddämpare på tilluft vid aggregat och på av- och uteluft men med en annorlunda symbol, tänkt att representera flexibel dämpare.

- Frånluftsdonet med 17 l/s är helt klart i högsta laget. Sitter ett befintligt don där som jag tänkte nyttja fortsatt men jag kanske tänker om.

- Calculus-verktyget har jag kört en del när jag kollade på temperaturtapp på kallvinden.

- Det aggregat jag har tänkt mig har en öppen-spis-styrning.

- Vill ogärna dra ut tilluftsdonet i matsalen eftersom jag ska göra en inklädnad i takvinkeln och vill inte att denna ska bygga ut onödigt mycket. Men jag kommer att drifta igång systemet innan jag bygger inklädnaden så möjlighet finns att göra förändringar.

- Vad tänker du är fördelen med att dra frånluften vid aggregatet som du skissat?

- Är nog inte enig med dig gällande att plocka bort dämpare på frånluften. Frånluftssystemet existerar i dagsläget (i lite annorlunda förläggning). Jag upplever absolut att det finns överhörning som kommer via ventilationen.
Hej! Det förklarar varför ritningarna är så pass bra.
Då har du koll på läget ser jag, alltid roligt att lämna några åsikter ändå, ibland är det nyttigt!

- Vad tänker du är fördelen med att dra frånluften vid aggregatet som du skissat?
Huvudidén var egentligen vara att du får ljuddämparen direkt efter aggregatet och hinner få med 2st böjar innan t-stycke. Bra för ljudet samt att symmetri är snyggt!

- Är nog inte enig med dig gällande att plocka bort dämpare på frånluften. Frånluftssystemet existerar i dagsläget (i lite annorlunda förläggning). Jag upplever absolut att det finns överhörning som kommer via ventilationen.
Okej! Låter som käglorna är ganska rejält öppna men du har så pass litet system ändå så oavsett så borde inte få höga tryckfall! Gissar på att du tittar om rengöring behövs i ljuddämpare också!


Kör hårt!
 
Från vilken sida av huset tar Du in friskluft till FTX, och varför?
 
H Hybro skrev:
Från vilken sida av huset tar Du in friskluft till FTX, och varför?
Jag har två gavlar, öster och väster så det fick bli öster som det näst bästa alternativet efter norr, pga minst uppvärmd intagsluft på sommarhalvåret.
JAAM91 JAAM91 skrev:
Hej! Det förklarar varför ritningarna är så pass bra.
Då har du koll på läget ser jag, alltid roligt att lämna några åsikter ändå, ibland är det nyttigt!

- Vad tänker du är fördelen med att dra frånluften vid aggregatet som du skissat?
Huvudidén var egentligen vara att du får ljuddämparen direkt efter aggregatet och hinner få med 2st böjar innan t-stycke. Bra för ljudet samt att symmetri är snyggt!

- Är nog inte enig med dig gällande att plocka bort dämpare på frånluften. Frånluftssystemet existerar i dagsläget (i lite annorlunda förläggning). Jag upplever absolut att det finns överhörning som kommer via ventilationen.
Okej! Låter som käglorna är ganska rejält öppna men du har så pass litet system ändå så oavsett så borde inte få höga tryckfall! Gissar på att du tittar om rengöring behövs i ljuddämpare också!


Kör hårt!
Bra poäng gällande ljuddämpare och klurigheter vid rengöring.
 
Själv vill jag ta rätt på den värme och varmluft vårsolen ger efter smällkalla vintern.
Kommer att lägga ett väl isolerat spirorör och ett trevägsspjäll kopplat till FTX tilluft som nu tas från norra sidan av huset.
Då kan jag välja.

Gratis värme gör ju gott för plånboken.
 
H Hybro skrev:
Från vilken sida av huset tar Du in friskluft till FTX, och varför?
Sannolikt samma sida där tidigare
H Hybro skrev:
Själv vill jag ta rätt på den värme och varmluft vårsolen ger efter smällkalla vintern.
Kommer att lägga ett väl isolerat spirorör och ett trevägsspjäll kopplat till FTX tilluft som nu tas från norra sidan av huset.
Då kan jag välja.

Gratis värme gör ju gott för plånboken.
Gör nog mycket liten skillnad.
 
Ja, kanske bara 30 grader i lufttemperatur många vårdagar.

Inget Du märkt av?
 
På väggen ja, men man hämtar ju luft från längre ifrån.
 
Typ hos grannen?

Vet inte hur det är hos dig.
Men intaget till FTX inluft hos mig sitter nära nocken i norra gaveln på vinden.
 
H Hybro skrev:
Ja, kanske bara 30 grader i lufttemperatur många vårdagar.

Inget Du märkt av?
Det är inte lufttemperaturen i söder, utan den temperatur termometern får då den värms upp av soltrålningen. Det gör ingen skillnad att ta luften från söder eller norr tyvärr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Typ hos grannen?
Låtsas inte att du inte förstår.
H Hybro skrev:
Vet inte hur det är hos dig.
Men intaget till FTX inluft hos mig sitter nära nocken i norra gaveln på vinden.
Och all luft som sugs in dras längs med väggen och värms upp?
Jag kommer inte att diskutera detta med dig mer, du verkar inte vilja hålla dig på en vettig nivå.
För övrigt har jag bara ett par frånluftsfläktar i mitt eget hus, men jag har dimensionera och ritat ett gäng FTX-installationer.
 
Nu tror jag bestämt du har fel.

"Och all luft som sugs in dras längs med väggen och värms upp?"

Ja! Uppvärmd luft efter sydväggen stiger uppåt och samlas typ under utstickande yttertak.
Och hos mig är det inget enormt flöde, som skulle kunna suga in luft typ från en eller två meters håll utanför intaget. Nä, det blir utefter väggen.


Klart som korvspad att även luften strax intill en vägg på sydsidan värms upp.
Visst om det blåser stormvindar så dras varmluften iväg.
Därför vill man på t ex sommaren ta in luft från skuggsidan av huset.

(Märkvärdigt vad olidligt varmt det är på öppna vinden en sommardag, men likväl bara typ 25 grader på inluften från norra gaveln, avläst på fjärren till FTX, vid tillfällen.)


- Vi kan lämna detta därhän så länge. Återkommer under våren, när jag kompletterat och mätt.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Nu tror jag bestämt du har fel.

"Och all luft som sugs in dras längs med väggen och värms upp?"

Ja! Uppvärmd luft efter sydväggen stiger uppåt och samlas typ under utstickande yttertak.
Och hos mig är det inget enormt flöde, som skulle kunna suga in luft typ från en eller två meters håll utanför intaget. Nä, det blir utefter väggen.


Klart som korvspad att även luften strax intill en vägg på sydsidan värms upp.
Visst om det blåser stormvindar så dras varmluften iväg.
Därför vill man på t ex sommaren ta in luft från skuggsidan av huset.

(Märkvärdigt vad olidligt varmt det är på öppna vinden en sommardag, men likväl bara typ 25 grader på inluften från norra gaveln, avläst på fjärren till FTX, vid tillfällen.)


- Vi kan lämna detta därhän så länge. Återkommer under våren, när jag kompletterat och mätt.
Vill inte lägga ord i munnen på dig, men bara så jag förstår dig rätt, du menar alltså att luften träffar nederkant på fasad, stiger upp längs med fasad och värms upp, sedan lägger sig under det utstickande taket, och sen in i uteluftskanalen?
 
Att en vägg i solsidan värms upp, är väl de flesta bekanta med.
Luft i omedelbar närhet av väggen i dess helhet värms upp, stiger uppåt enligt fysikens lagar o s v.

Du är inne på rätt spår...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.