H Hybro skrev:
Att en vägg i solsidan värms upp, är väl de flesta bekanta med.
Luft i omedelbar närhet av väggen i dess helhet värms upp, stiger uppåt enligt fysikens lagar o s v.

Du är inne på rätt spår...
Och vind har du inte där du bor? Eller du kanske har nån form av skygglappar som sticker ut så att du får vindstilla?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Vad är då anledningen till att man förespråkar tilluften på nordsidan? När det blåser kanske det inte gör någon skillnad, men när det är vindstilla så har ju all luft på sydsidan träffats av solens strålar och värmts upp. Det kanske inte gör någon enorm skillnad, jag har inte läst på tillräckligt, men den är iaf inte noll.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Vad är då anledningen till att man förespråkar tilluften på nordsidan? När det blåser kanske det inte gör någon skillnad, men när det är vindstilla så har ju all luft på sydsidan träffats av solens strålar och värmts upp. Det kanske inte gör någon enorm skillnad, jag har inte läst på tillräckligt, men den är iaf inte noll.
För att motverka att få in varmare luft än utetemperatur.
Ja visst, det är säkert möjligt att det finns några timmar per år där man kan tjäna på att få ett par graders högre temp på uteluften, men att designa ett helt system för det har jag mycket svårt att tro att man tjänar in på. När vi kommer på våren och får en sol och får dom förutsättningarna så finns det ofta ett väldigt lågt energibehov inne, och vvx i aggregatet kan ändå återvinna så pass mycket att det ger alldeles för lite för att det ska vara lönt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Vad är då anledningen till att man förespråkar tilluften på nordsidan? När det blåser kanske det inte gör någon skillnad, men när det är vindstilla så har ju all luft på sydsidan träffats av solens strålar och värmts upp. Det kanske inte gör någon enorm skillnad, jag har inte läst på tillräckligt, men den är iaf inte noll.
Nja luften värms inte upp så mycket eller alls av solstrålningen. Men det kan värmas upp genom konvektion/ledning mot fasaden. För att dra någon nytta av det måste det vara typ vindstilla och även då är det marginellt imho.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
En tanke ur detta är att man kunde bygga ett speciellt luftintag med stor svart yta mot söder och isolering mot norrsidan. Den skulle då kanske vara utformad som rektangunell kanal i dimmesioner som typ en solpanel. Då kunde man plocka kanske 500W/m2 en solig vårdag.
 
Efter att ha varit borta några dagar har jag tagit tag i arbetet igen. I princip färdig med tilluftsstammen på vinden nu, återstår bara att sy ihop den med ledningen som kommer upp från nedervåningen. Denna kommer upp precis i böjen som man kan se längst bort på bilden.
Vind med isolering och ventilationsrör, tejpade skarvar, träbjälkar, elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fått hem lite kanaler och klamsvep så nu är tanken att dra klart kanalen som ligger i takvinkeln i matsal/vardagsrum.

Har också lagt beställningen på aggregatet, det blev ett Östberg Heru 100 S EC.
 
  • Gilla
magnfris
  • Laddar…
Fäste fast kanalen och fixade det sista i klädkammaren och sedan blev det s.k. hylltestet vilket klarades med bravur. Hyllorna ryms i bredd och understa hyllan kunde vara kvar i position. Förvaringsutrymme intakt, check!
Ett trångt förvaringsutrymme med hyllor, kläder, lådor och en synlig ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I klädkammaren och i sovrum, vardagsrum etc. sitter friskluftsventiler. Dessa ska tätas igen när jag drar igång FTX. Någon som har några tankar kring hur man kan lösa detta bra och snyggt? Mina tankar än så länge: behåll ytterdel, in med isolering och sätta en plåt på insidan istället för ventilen. Tomt metallhyllplan, vit vägg med installationsöppning och kabelstegar, industriell eller förrådsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnfris
  • Laddar…
Jag väntar fortfarande på leverans av ventilationsaggregatet, så jag arbetar på med kanalsystemet. Jag försöker att bygga ihop så mycket som möjligt utan att behöva stänga ned befintlig ventilation. Detta kommer jag att göra när aggregatet är levererat. Har även börjat räkna på hur mycket isolering som behöver köpas in.

Inomhusmiljö, träbjälkar under tak, ventilationstrumma, hylla med dekorationer, köksdel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanaldragningen på nedervåningen är klar.

Inomhus takvy, ventilation, träpanel, vägg med träd tapetmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör i en vind, isolering, träbjälkar, konstruktionsdetaljer, husinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också tagit hål till 3 av 5 rum på övervåningen som ska ha tilluft och monterat kanal och fästram. Tätat genomföringarna, denna tejp är helt underbar att jobba med.

Vind med träbjälkar, isolering, rör, mörk, röra, arbetslampa tänd, oinredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även påbörjat frånluftstammen på andra sidan landgången.

Vindsvåning med isolering och ventilation, verktygslåda och verktyg utspridda - pågående arbete eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid passage av landgången har jag lite olika lösningar, på detta ställe blir det en övergång, medan på ett annat ställe kommer jag att såga ur en bit av landgången och lägga kanalen under. Jag tycker att det är viktigt för framtida access till vind att inte bara dra kanaler över landgången.

Har blivit lite förändringar under resans gång, så jag tänkte slänga upp en uppdaterad ritning ikväll.
 
  • Gilla
magnfris och 4 till
  • Laddar…
Så här är statusen just nu på ritningen. Har grönmarkerat det som är monterat.
 
  • Gilla
magnfris
  • Laddar…
Nu är tilluftskanalerna dragna, här är anslutningskanalen ned till ateljén. Befintlig imkanal som ligger under denna. Imkanalen drog jag om under renoveringen 2018-2019 då jag bytte plats på spisen.
Vind med isolering, träbjälkar, ventilationstrumma, byggmaterial och elverktyg synliga. Oinredd, öppen rymd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I det gamla schaktet för imkanalen la jag in en frånluftskanal som efter detta FTX-bygge ska lösa allmänventilationen i köket. Denna kan man skymta på bilden nedan vid vindstrappan.
Vind med isolering, träbjälkar, dammsugare och enstaka plankor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserad vind med isoleringsmaterial, träreglar, rör och verktyg under en tänd lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få till detta fick jag såga upp landgången och jacka ur regeln som bär landgången. På detta blir det isolering och någon typ av överbyggnad som får sörja som landgång/skydd för kanalerna.

Nu är jag framme vid vägs ände vad jag kan göra innan jag har det nya aggregatet på plats, eftersom jag nu behöver stänga ned befintlig ventilation.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
Inte behöver du vänta på nya aggregatet. Det är inget problem att vara utan ventilation i några veckor.
 
N NoiseMaker skrev:
Inte behöver du vänta på nya aggregatet. Det är inget problem att vara utan ventilation i några veckor.
Absolut, klart det går och hade det varit tidspress hade jag stängt av och kört på. Fick just meddelande om att aggregatet kommer nästa vecka så det blev inte så lång väntan ändå 👍
 
  • Gilla
magnfris och 1 till
  • Laddar…
Nu har det varit lite stiltje i arbetet, men i helgen är tanken att det ska hända lite. Jag har alla grejer på plats hemma så min plan är att stänga ned den befintliga ventilationen och arbeta på så mycket som jag hinner med att få det nya på plats.

Har förberett för montage av kombihuv på fasaden. Denna fasad ska målas under denna säsong så jag passade på att borsta lite slamfärg när jag ändå var i farten.

Röd lada, byggställning, skog bakgrund, grönt presenningsskydd, soldag, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första insatsen när jag stängt av befintlig ventilation blir att byta ut den befintliga spiskåpan mot en spisfläkt, komplettera med ett eluttag och därefter demontera frånluftsfläkten. Med relativt liten insats har jag då en fungerande spisfläkt för matlagning.
Kök med vitt skåp, kryddhylla, spishäll och köksredskap. Modernt och hemtrevligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläkt ansluten med flexibel slang, öppna skåpdörrar, kakelvägg, induktionshäll nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya aggregatet är redo att plockas upp på vinden när jag rivit bort lite gammal ventilation och byggt ut landgången. En Östberg Heru 100 S EC. Även om jag plockat ur fläktar och växlare är det ändå en tung pjäs som ska stånkas upp för vindstrappan.

Ventilationsaggregat Östberg Heru 100 S EC utan fläktar och växlare, paketerad i kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En demonterad projektor på ett verktygsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Nya spisfläkten på plats, funktionstestad och klar. Återstår att anpassa kryddhyllan en aning och återställa.
Köksskåp öppet, visar slangar och installationer, fläktenhet, kakelvägg, arbetsredskap nere till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även varit uppe på taket och tagit väck frånluftsfläkten. Tack för lång och trogen tjänst, nästan guldklocka med sina 45 år.
Satte sedan tillbaka toppen på huven och hoppas att detta funkar bra.
Eldstad utomhusventilator på tak, mossiga tegelpannor, avkopplade elektriska kablar, gammal och nedsmutsad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre, rostig, oanvänd handfat utan kran, på tak, med synlig avloppsröröppning. Nedslitet och övergivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade även på att ta ett svep med kanalviskare och rengöra imkanalen.

Dags att börja riva lite kanaler på vinden!
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Gamla kanalsystemet är till viss del ivägen för den utbyggnad av landgången som jag behöver göra.

Här har jag skalat bort isoleringen
Ny landgång installerad i tak med isolering och ventilationssystem på vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är de kanalerna rivna och ersatt med landgång och även plats för aggregatet.
Nybyggd landgång i ett vindsutrymme med isolering, träreglar och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lockade anslutningen till frånluftsystemet vid takhuven så nu är endast spisfläkten inkopplad.
Uppdaterat ventilationssystem under tak med ny landgång, frånluftskanal ansluten till takhuv och isoleringsmaterial runt ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att rensa av det frånluftssystem som fortsatt ska användas efter denna installation är klar.
Borttagen isolering med synligt gammalt kanalsystem och förberedelser för ny landgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bredvid kommer avloppsluftaren upp. Denna ska förlängas och avslutas ovan yttertak i samband med takbyte inom något år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.