712 263 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
FredrikR skrev:
https://www.visionxusa.com/wp-content/uploads/2018/04/XIL-PX_webinstructions.pdf
Är det här rätt manual?
Jag hade en sån i grillen på förra Audin. Tur att man inte behövde justera den....FredrikR skrev:
Åter till min Skoda Fabia 1.6 tdi som är omnämnd någon gång tidigare i tråden
Motorn stannar inte för att man vrider av tändningen och tar ut nyckeln, om jag inte lägger i backen eller stänger av lyset. Om jag bara stänger av lyset hoppar dock tändningen igång när jag öppnar skuffen, och verkar förbli på tills jag lägger i backen. På slutet är det sista problemet dock löst, för nu går det inte alls att öppna bakluckan.
Övriga symptom är att defrostern och baktorkaren är helt döda. Det upphöjda bromsljuset blinkar när jag bromsar. Dessutom blinkar belysningen i skuffen, och något relä klickar, när bakluckan är öppen. I övrigt toppskick
Någon som har något tips på vad detta kan bero på? Jag gissar på någon kortis i kablaget till bakluckan.
Motorn stannar inte för att man vrider av tändningen och tar ut nyckeln, om jag inte lägger i backen eller stänger av lyset. Om jag bara stänger av lyset hoppar dock tändningen igång när jag öppnar skuffen, och verkar förbli på tills jag lägger i backen. På slutet är det sista problemet dock löst, för nu går det inte alls att öppna bakluckan.
Övriga symptom är att defrostern och baktorkaren är helt döda. Det upphöjda bromsljuset blinkar när jag bromsar. Dessutom blinkar belysningen i skuffen, och något relä klickar, när bakluckan är öppen. I övrigt toppskick
Någon som har något tips på vad detta kan bero på? Jag gissar på någon kortis i kablaget till bakluckan.
Om man googlar lite så kommer man fram till att bank 1 alltid är den som inkluderar cylinder 1. Så i ditt fall är det som du tänkt dig att 1 och 4 hör till bank 1 och 2 och 3 hör till bank 2.Isakare skrev:Kliar mig i huvudet över dotterns bil, BMW 120i -05
Fått hög Co 2.500 0,5 (0,2) övrigt godkänt
Lambda 0,98 Co tomgång 0,1(0,3) Hc 56
Läst mycket om dåliga labdasonder på BMW och att det vanligtvis är nån av sonderna efter katalysatorn.
Jag har ibland fått felkod på dessa.
2C6D och 2C6E.
På den första står det då "felet föreligger inte, sond åldrig"
På den andra står det "permanent, sond åldrig"
Man pratar om Bank 1 och 2.
Motorn har 2 katalysatorer, den ena går till cylinder 1 och 4, den andra till 2 och 3, min gissning är att bank 1 är cyl 1/4 ??
Blir inte klokare när jag kör livedata på iCarsoft vilken som är vilken ??
Första bilden är på tomgång, den andra vid 2.500 v/min.
[bild][bild]
Där finns ju 6 olika värden (bortse från första o sista raden) som för mig inte säger vilken sond som är vilken.
Om du kör på engelska i icarsoft kanske parametrarna heter något mer begripligt?
"Lambdaregulator - är det börvärdet eller en sensor?
Det är inte så att den andra sensorn på rad 2 fattas? Låter osannolikt att det är fler än 4 sensorer?
Tack, smart ide 🙂 Ska prova på Engelska, Svenskan har många konstiga översättningar.MathiasS skrev:Om man googlar lite så kommer man fram till att bank 1 alltid är den som inkluderar cylinder 1. Så i ditt fall är det som du tänkt dig att 1 och 4 hör till bank 1 och 2 och 3 hör till bank 2.
Om du kör på engelska i icarsoft kanske parametrarna heter något mer begripligt?
"Lambdaregulator - är det börvärdet eller en sensor?
Det är inte så att den andra sensorn på rad 2 fattas? Låter osannolikt att det är fler än 4 sensorer?
Ska bara hitta kontakterna, BMW från den här tidseran är inte lätta att meka med nån stans, finns ingen logik i nått.C cpalm skrev:
Det är inte en Japan som konstruerat kabelmattan runt motorn, man skulle snarare tro att några Fransmän är inblandade 😉😅😂
Firmabilen var törstig i kväll.
Den tjatade om AdBlue, diesel och spolarvätska.
När jag ändå hade huven öppen (var nog ett år sen jag öppnade den senast) passade jag på att dra i oljestickan, och fick gå in på macken igen och köpa 2 liter olja 😮
Gått 2.700 mil sen service i maj. Motorn rymmer 9,5 liter olja, så 2 liter är inte så farligt som det låter, utan är mellan min o max på stickan.
Den tjatade om AdBlue, diesel och spolarvätska.
När jag ändå hade huven öppen (var nog ett år sen jag öppnade den senast) passade jag på att dra i oljestickan, och fick gå in på macken igen och köpa 2 liter olja 😮
Gått 2.700 mil sen service i maj. Motorn rymmer 9,5 liter olja, så 2 liter är inte så farligt som det låter, utan är mellan min o max på stickan.
Låter som att en dieselford inte är något att äga privat? Antar att det är samma grundmotor i deras personbilar. Annars har jag sneglat på en nyare Mondeo åt frugan.Isakare skrev:Firmabilen var törstig i kväll.
Den tjatade om AdBlue, diesel och spolarvätska.
När jag ändå hade huven öppen (var nog ett år sen jag öppnade den senast) passade jag på att dra i oljestickan, och fick gå in på macken igen och köpa 2 liter olja 😮
Gått 2.700 mil sen service i maj. Motorn rymmer 9,5 liter olja, så 2 liter är inte så farligt som det låter, utan är mellan min o max på stickan.
Min Saab klockar snart 24k mil och jag tömmer ut lika mycket som jag fyller var tusende mil, +- någon halv deciliter (5,5-6 liter beroende på om jag byter filter också).
Men nu ska de ju stänga av innerstan för fossilbilar så det kanske blir leksaksbil vid nästa köp 🤮
Om inte annat för att de har kamrem i olja likt Peugeot och Citroen, det visar ju sig nu att det var en riktigt dum ide. Hurvida Mondeo (som kommer från USA) har samma motor har jag inte en aning om. Känner en som haft Mondeon, och det verkar annars vara en riktigt trevlig bil, men sjukt dåligt rostskydd.pjgb skrev:Låter som att en dieselford inte är något att äga privat? Antar att det är samma grundmotor i deras personbilar. Annars har jag sneglat på en nyare Mondeo åt frugan.
Min Saab klockar snart 24k mil och jag tömmer ut lika mycket som jag fyller var tusende mil, +- någon halv deciliter (5,5-6 liter beroende på om jag byter filter också).
Men nu ska de ju stänga av innerstan för fossilbilar så det kanske blir leksaksbil vid nästa köp 🤮
Med vettig serviceintervall är nog oljekonsumtionen inte nått problem, men den här är servad vid 3.700 (år 1) 7.600 (år 2) och nästa service är senast i maj (år 3) vid 11.600 mil. Denna har 4000 mil/1 år. Den tidigare hade 6000 mil/2 år !!!
När jag lämnade tillbaka bilen efter 4 år klagade bilfirman på att vi inte servat bilen.
"Jo, den är servad som den ska, 2 gånger" !!!
När jag lämnade tillbaka bilen efter 4 år klagade bilfirman på att vi inte servat bilen.
"Jo, den är servad som den ska, 2 gånger" !!!
"aging" är en vanlig term i dessa sammanhang, här kan du kanske få fler ledtrådar:Isakare skrev:
https://bimmerprofs.com/ageing-lambda-probe/
felkoderna antar jag bara var "permanent" eller "intermittent" men kanske blir namnen på sensorerna i live-view lättare att förstå på engelska.
Det långa intervallen är bara till för att det ska se ut att vara billigt att äga bilen. Motorn mår inte bra av att köras på samma olja så långa sträckor oavsett vad tillverkaren säger.Isakare skrev:Med vettig serviceintervall är nog oljekonsumtionen inte nått problem, men den här är servad vid 3.700 (år 1) 7.600 (år 2) och nästa service är senast i maj (år 3) vid 11.600 mil. Denna har 4000 mil/1 år. Den tidigare hade 6000 mil/2 år !!!
När jag lämnade tillbaka bilen efter 4 år klagade bilfirman på att vi inte servat bilen.
"Jo, den är servad som den ska, 2 gånger" !!!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Beror på vilken generation. Mondeo finns ju med motor från PSA/Volvo/FordIsakare skrev:Om inte annat för att de har kamrem i olja likt Peugeot och Citroen, det visar ju sig nu att det var en riktigt dum ide. Hurvida Mondeo (som kommer från USA) har samma motor har jag inte en aning om. Känner en som haft Mondeon, och det verkar annars vara en riktigt trevlig bil, men sjukt dåligt rostskydd.