Vem är galningen som dragit rören och hur tänkte han när han satte radiatorer och inte golvvärme? Ser ju bedrövligt ut. Eldosorna som gåe hela vägen ner till golvet förstår jag mig inte heller på. Allt annat ser trevligt ut men elen och rören förstör ju allt!

• Gilla
Robban8 och 5 till
  • Laddar…
Jag faller inte ofta för hus men detta tilltalar mig mycket.

• Gilla
  • Älska
DanielF och 1 till
  • Laddar…
Mycket vackert!

• Älska
DanielF
  • Laddar…
Gulligt med rundat tak. Säkert ett mysigt hus och bra med miljöambitioner, hade gärna gjort det själv om plånboken varit lite tjockare.. men vad säger tillgänglighetsinspektionen om alla trappor? 😀

• Gilla
Allman och 3 till
  • Laddar…
R
S surfarn skrev:
Gulligt med rundat tak. Säkert ett mysigt hus och bra med miljöambitioner, hade gärna gjort det själv om plånboken varit lite tjockare.. men vad säger tillgänglighetsinspektionen om alla trappor? 😀
Han är kändis så det gäller inte dom😂

BirgitS
S surfarn skrev:
Säkert ett mysigt hus och bra med miljöambitioner, hade gärna gjort det själv om plånboken varit lite tjockare.. men vad säger tillgänglighetsinspektionen om alla trappor? 😀
Kan nog vara tillräckligt med utrymme för att det ska gå att lägga dit ramper.

Jag skulle vilja se hur badrummet är konstruerat. Hur han har tänkt på miljömässiga val där, material och livslängden på badrummet. Misstänker att det inte är nå miljövänligt badrum för det nämns inte.

Vackert hus med rundat tak.

• Gilla
DanielF och 1 till
  • Laddar…
eldstaden vad är den byggd av och vad står den på? Misstänker att det inte är så miljövänligt

engs
Får inte ihop "helt utan betong" och "tillsammans med sin bror som byggare valt att gjuta tre stödmurar i slänten".

Har man gjutit med något annat än betong?

Det var ett väldigt trevligt hus. Få nybyggen ser så hemtrevliga ut som detta.

• Gilla
DanielF och 3 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Jag förstår inte hans kommentar om golvvärme. Hur påverkar takhöjden effektiviteten på golvvärme?

Rummet kommer behöva lika mycket energi oavsett om han värmer vid golvet eller vid fönstren.
Ja det är intressant frågeställning. Kan vara att med så stor volym/takhöjd måste golvet hålla en högre temperatur än normalt och att förlusterna då ökar mot grundläggningen. Isoleringen i den är ju lite speciell.

• Gilla
hedet och 1 till
  • Laddar…
Inte om man ett bra FTX-system. De flesta nya hus med höga innertak har golvvärme

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte om man ett bra FTX-system. De flesta nya hus med höga innertak har golvvärme
Tänker snarare att det blir en större väggyta med i ett högt hus och då måste man få ut mer värme per kvm golv. Det gör man genom att öka temperaturen på golvvärmen och då ökar förlusterna genom plattan nedåt. Just i det här bygget har man inte vanligt markisolering och sannolikt ett sämre u-värde där.

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Ser häftigt ut, men när man bygger ett stort speciellt hus med en hel del finesser och speciallösningar så är inte miljövänligt något man kan hävda. Visst, miljövänligare än något annat alternativ som ser likadant ut, men knappast miljövänligt.

I slutändan kokar alla kostnader i allt man gör ner till energi och miljöpåverkan. Varje material och arbetstimme. Allt man bygger som kostar mer per kvadratmeter är mindre miljövänligt. Ett par tusen timmar arbetstid exempelvis är miljömässigt VÄLDIGT dyrt. Likaså alla speciallösningar som kräver mer arbete (miljöpåverkan) än det enklaste möjliga.'

Jag skulle påstå att en fyrkantig sockerlåda med rejält tilltagen isolering och enkla konventionella lösningar hade varit långt mer miljövänlig. Givetvis också oerhört mycket tråkigare och fulare...

• Gilla
Skyscraper och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ser häftigt ut, men när man bygger ett stort speciellt hus med en hel del finesser och speciallösningar så är inte miljövänligt något man kan hävda. Visst, miljövänligare än något annat alternativ som ser likadant ut, men knappast miljövänligt.

I slutändan kokar alla kostnader i allt man gör ner till energi och miljöpåverkan. Varje material och arbetstimme. Allt man bygger som kostar mer per kvadratmeter är mindre miljövänligt. Ett par tusen timmar arbetstid exempelvis är miljömässigt VÄLDIGT dyrt. Likaså alla speciallösningar som kräver mer arbete (miljöpåverkan) än det enklaste möjliga.'

Jag skulle påstå att en fyrkantig sockerlåda med rejält tilltagen isolering och enkla konventionella lösningar hade varit långt mer miljövänlig. Givetvis också oerhört mycket tråkigare och fulare...
Hur är det mindre miljövänligt med mer arbetstid och dyrare material?

Billigt mineralull är alltså miljövänligare än hampa som är dyrare? Och som jag bygger med lera, halm, sly som tar längre tid att bygga med, är mindre miljömässigt än om jag skulle åka och köpa ex. gipsskivor och andra skrivmaterial?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.