23 533 läst · 192 svar
24k läst
192 svar
Nätverksuttag fungerar inte
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 017 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 017 inlägg
Som sagt.Limpan Lars skrev:
Dra inte ut dem direkt utan först ta reda på hur det är kopplat.
Gissar att du inte har "trådtelefon" så ta bort kontakterna men spara kabeln.
Koppla ett litet batteri till en kabel. Mät med en multimeter på alla andra platser.. Repetera så får du bild på var du kan dra mellan för punkter. Och som sagt så är de ofta placerade i serie men det går att lösa med lite switchar vid uttagen. Något uttag är det inkommande. Inte omöjligt att det går ut i elskåpet på fasaden.
Sen när du vet hur du vill dra så använder du telekabeln till dragtråd för ethernetkabel.
Alternativt så kan man använda existerande kabel till någon sensor.... Men troligtvis inte
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ser väldigt skumt ut speciellt att du inte hittar någon nätverkcentral.
Jag rekommenderar att du struntar i router helt och hållet och köper ett mesh system med wifi 6. Är de en stationär dator som behöver kopplas in så inskaffa nätverkskort med wifi till datorn.
Meshen kopplar du direkt in i modemet.
Jag rekommenderar att du struntar i router helt och hållet och köper ett mesh system med wifi 6. Är de en stationär dator som behöver kopplas in så inskaffa nätverkskort med wifi till datorn.
Det är redan utrett hur det är kopplat/draget.R r4sta skrev:Ser väldigt skumt ut speciellt att du inte hittar någon nätverkcentral.
TS har uttag på tre ställen, på två är det enkeluttag, på det tredje är det dubbeluttag.
Dubbeluttaget aggerar patchpanel.
Alltså, ena uttaget i dubbeluttaget går till ena enkeluttaget, å andra dubbeluttaget går till andra enkeluttaget.
TS har inget modem, utan det är en bredbandsdelare.
Tack igen för bra svar, det låter klokt att utnyttja kabeln till att ev dra nya.
Och om jag inte skrev det tidigare så är lösningen framgångsrikt testad idag. Tro det eller ej, jag har lärt mig en hel del om både nätverk och mitt underliga hus i den här tråden 👍
Och om jag inte skrev det tidigare så är lösningen framgångsrikt testad idag. Tro det eller ej, jag har lärt mig en hel del om både nätverk och mitt underliga hus i den här tråden 👍
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 017 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 017 inlägg
Det är inte så underligt.
När vi byggde förrförra huset 2004 så var det så långt gånget i bygget så jag hann bara just begära att just få tre eth uttag. Ett dubbelt och två enkla... Nej inte TS hus då vårat dubbla satt på insidan av yttervägg, bredvid första teleuttaget som just gick till elskåpet. Detta för just ADSL som var det som gällde då. Vi drog eth till stora sovrummet och vardagsrummet. Tänkt för spelkonsol... 😇
Telefonuttag hade man dock i varenda rum. Till och med i tvättstugan men de gick i serie i hela huset..
Så alla hus har sina knirks... Du lär dig känna det med åren.
När vi byggde förrförra huset 2004 så var det så långt gånget i bygget så jag hann bara just begära att just få tre eth uttag. Ett dubbelt och två enkla... Nej inte TS hus då vårat dubbla satt på insidan av yttervägg, bredvid första teleuttaget som just gick till elskåpet. Detta för just ADSL som var det som gällde då. Vi drog eth till stora sovrummet och vardagsrummet. Tänkt för spelkonsol... 😇
Telefonuttag hade man dock i varenda rum. Till och med i tvättstugan men de gick i serie i hela huset..
Så alla hus har sina knirks... Du lär dig känna det med åren.
Det är två saker som är intressant på den bilden.Limpan Lars skrev:
Det är två rotdosor (eller sinildosor 🙄 ) som monteras utifrån i efterhand.
Det är två kablar/rör(eg slang) till dosan till vänster. Då bör den ena vara inkommande (kanske de lösa trådarna) och kabeln går till nästa uttag. Det bör alltså finnas ett telefonjack till att utnyttja för nätverk. 😀
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 681 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 681 inlägg
En gammal elektriker lärde mig en gång i forntiden att Yes diskmedel fungerar utmärkt för att få ledningarna att glida bättre i rören när det är tight, har testat det några ggr och det fungerar perfektWalle85 skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 681 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 681 inlägg
Off topic apropå Televerket, minns deras orange Duetter som körde land och rike kring. Notera skylten på panelen, max 125 mil mellan rundsmörjningarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att diskmedlet torkar och blir som klister när man nån gång i framtiden vill dra ut eller byta kablarna.Mats-S skrev:
HejLimpan Lars skrev:
fick fiber indraget för några år sedan. Installatörens ansvar slutade vid att sätta in omvandlaren från fiber till elektrisk signal. Därefter fick vi bygga själv. Kan det vara tänkt så hos er också?
Det mesta går på Wifi från routern men jag har också två fasta anslutningar från en switch. Dessa är dock dragna "löst" så att säga då jag inte har några väggfasta kontakter.