Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Oj, osäker men jag tror att LAN 1 på router lös. När jag kopplade in mig i det andra uttaget var det dock dött "ingen nätverkskabel ansluten"
Verkar konstigt att lampan lös om datorn tyckte att inget var anslutet?
 
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Oj, osäker men jag tror att LAN 1 på router lös. När jag kopplade in mig i det andra uttaget var det dock dött "ingen nätverkskabel ansluten"
Börja om och ta det steg för steg.
 
Givare brukar användas som benämning på något som detekterar något. Det som här benämns givare brukar benämnas signalgenerator eller sändare. Inte givare.
 
P
Är det tre enkel uttag? eller är något dubbelt?

En annan sak jag tänkt på..
Jag har en bekant vars hela patchpanel, switch och även larm sitter gömd bakom en garderob. Detta för tidigare ägare ville gömma gömma larmet lite.
Man kan skruva bort bakre skivan i garderoben och komma åt allt.. Omständigt med det var så denne ville ha det.
TS kanske har något liknande
 
När är huset byggt?

Vad är det för rum som uttagen sitter i?
 
S sprucetwig skrev:
När är huset byggt?

Vad är det för rum som uttagen sitter i?
Huset är byggt 2000 och uttagen sitter i två sovrum på nedervåningen och ett på övervåningen. Efter en hel del letande - ingen patchpanel, jag undrar om den finns faktiskt.
 
P
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Huset är byggt 2000 och uttagen sitter i två sovrum på nedervåningen och ett på övervåningen. Efter en hel del letande - ingen patchpanel, jag undrar om den finns faktiskt.
Är något uttag ett dubbeluttag?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
MultiMan
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Huset är byggt 2000 och uttagen sitter i två sovrum på nedervåningen och ett på övervåningen. Efter en hel del letande - ingen patchpanel, jag undrar om den finns faktiskt.
Kanske föräldrarna sov uppe och hade kameraövervakning av barnen som hade sina rum där nere? WiFi var ju inte överdrivet bra för 25 år sedan och bandbredden betydligt bättre via ethernet.

Kanske bara finns dessa uttag som man kopplade in babyövervakningen i?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Huset är byggt 2000 och uttagen sitter i två sovrum på nedervåningen och ett på övervåningen. Efter en hel del letande - ingen patchpanel, jag undrar om den finns faktiskt.
Det kan mycket väl vara 2 lösa kablar från uttagen.

Titta i städsskrubb, garedrob, källare m.m
 
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Huset är byggt 2000 och uttagen sitter i två sovrum på nedervåningen och ett på övervåningen. Efter en hel del letande - ingen patchpanel, jag undrar om den finns faktiskt.
Det är med nätverkskablar som med korven -- den har två ändar!
Leta!

Vi saknar fortfarande bild på tredje uttaget. (åtminstone jag...)
Ta bild på "elcentral". Kanske gömmer det sig någon liten panel någon stans?

Har huset några telefonjack?
Det borde finnas i ett hus från 2000, men kanske inte nätverksuttag. ombyggt?
Leta upp inkommande telekabel i huset. Kanske kan ge någon ledning...hehe
 
Bild på tredje uttaget, här verkar det vara dubbla istället för enkla.
 
  • Öppen vägguttag låda med strukturerad kabeldragning, utan täckplatta, oavslutade renoveringsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Huset är byggt 2000 och uttagen sitter i två sovrum på nedervåningen och ett på övervåningen. Efter en hel del letande - ingen patchpanel, jag undrar om den finns faktiskt.
Se till att systematiskt testa några tips du har fått i tråden. Ta lös en eller flera nätverksuttag från dosorna och frilägg nätverkskabeln med sitt skyddshölje. Kör sen med dammsugare med smalt munstycke eller prova att dra i kabeln och lyssna. Kolla även med säljaren som plan B. Jag gissar att du har någon låda, kanske infälld, för inkommande fd tele, i närheten av din normcentral. Tvättstuga, hall, förråd?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Se till att systematiskt testa några tips du har fått i tråden. Ta lös en eller flera nätverksuttag från dosorna och frilägg nätverkskabeln med sitt skyddshölje. Kör sen med dammsugare med smalt munstycke eller prova att dra i kabeln och lyssna. Kolla även med säljaren som plan B. Jag gissar att du har någon låda, kanske infälld, för inkommande fd tele, i närheten av din normcentral. Tvättstuga, hall, förråd?
Är det inte bättre å kolla med säljaren innan man börja riva?
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Bild på tredje uttaget, här verkar det vara dubbla istället för enkla.
Då går det säkert en sladd vardera till de andra uttagen därifrån.
Det är enkelt att testa: Låna Asus-burken en stund och anslut den med två sladdar till båda hålen i uttaget. Sen tar du datorn och ansluter i ett av de andra rummen så ser du vilken lampa som tänds på Asusen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
P
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Bild på tredje uttaget, här verkar det vara dubbla istället för enkla.
Som jag misstänkte..
Det är inte så att detta dubbla sitter inärheten av ett gammalt telefonuttag? Sånt "gristryne" uttag? (https://sv.wikipedia.org/wiki/Telefonjack). Att jag frågar är för man kanske hade ADSL en gång i tiden + att Wifi var inte direkt bra.

Men gör nu som Useless säger och prova uttagen.
Jag gissar att vardera uttaget i det dubbla går till varsitt enkla utttag.

Dvs Om det stämmer så kommer du behöva en kabel från fibern till WAN på Asus och sen kablar från Asus till detta dubbla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.