P
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Jag har två på nedervåningen och ett på övervåningen, bifogar en bild.
Är de dubbla eller enkla uttag?
Jag tänker om det är så att man har dragit kabeln mellan olika punkter...
Tex om ett i nedervåningen är ett dubbelt så kanske det går till det andra i nedervåningen respektive till övervåningen.

Edit:
Allt kom inte med. Så får skriva in igen.
Prova att ansluta en kabel från routerns LAN kontakter till ett av nätverksuttagen och sen något annat i de andra uttagen i huset. Se om du får signal där då
 
Redigerat:
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Den kabeln går ner i ett hål i golvet, jag har tolkat det som tt det är ingången för fiberkabeln helt enkelt.
Betrf dina nätverks uttag kan det vara så att de endast är uttag mellan våningarna?
 
Åk till kjell köp en nätverkstestare och kolla om du får kontakt mellan uttagen. mao koppla in den i utaget närmast fibern och kolla sen alla uttag du hu hittar i huset. Klart värt 250 eller vad dom kostar numera för att antingen lista ut hur det funkar eller iallafall få det bekräftat att dom inte är ihopkopplade
 
Det är ju bara tre uttag, så det räcker att koppla in en dator eller annan utrustning i vardera ände och se om man får länk. Gjort på mindre än 5 minuter...
 
Koppla en nätverkskabel från routerns lanport till ett uttag, prova sedan en dator i dom andra.
 
  • Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Hej!

Vi är relativt nyinflyttade i villa med fiber. När vi flyttade in så löste vi internet genom att plugga in vår gamla router i vänstraste uttaget på inteno-lådan på bilden. WiFi har sedan dess fungerat OK, men idag skulle vi koppla upp sonens dator med nätverkskabel från ett av nätverks uttagen i väggen - inget nätverk hittades. Jag provade de andra uttagen i huset - inget nätverk. Kan det verkligen vara fel på samtliga uttag?

Nätverkskabeln vi använde är nästan helt ny. Jag förstår inte hur jag ska felsöka detta, kan man göra något med inteno-lådan?
Från "Inteno-lådan" ska det gå en ethernetkabel till din router som kopplas vidare till ett första uttag i husets nätverk. Därefter borde övriga nätverksuttag börja fungera och vara uppkopplade på samma nätverk som ditt wifi.

Fungerar inte det skulle jag höra av mig till säljaren, det är inte säkert att nätverksuttagen fortfarande är i bruk
 
R Riverground skrev:
Från "Inteno-lådan" ska det gå en ethernetkabel till din router som kopplas vidare till ett första uttag i husets nätverk. Därefter borde övriga nätverksuttag börja fungera och vara uppkopplade på samma nätverk som ditt wifi.
Fast det förutsätter att det finns en switch någonstans där alla uttag i huset är inkopplade. TS har ju inte hittat något sådant.
 
useless useless skrev:
Fast det förutsätter att det finns en switch någonstans där alla uttag i huset är inkopplade. TS har ju inte hittat något sådant.
Nej har säljaren plockat med sig switchen är det bäst att höra av sig och fråga var den satt, det kan ju vara t ex i en kattvind eller liknande som är svår att hitta.
 
A A-Man_08 skrev:
Koppla en nätverkskabel från routerns lanport till ett uttag, prova sedan en dator i dom andra.
Detta har jag gjort, det fungerade inte tyvärr.
 
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Detta har jag gjort, det fungerade inte tyvärr.
Lös portarna?
 
A A-Man_08 skrev:
Lös portarna?
Oj, osäker men jag tror att LAN 1 på router lös. När jag kopplade in mig i det andra uttaget var det dock dött "ingen nätverkskabel ansluten"
 
bästa sättet att finna vart kablar går är att koppla en signalgivare till den ände av kabeln man har tillgång till och sedan följa kabeln med mottagarenheten. Kostar en dryg femhundring men sparar timmar. Sökord: kabelsökare med tongenerator. Brukar ansluta med krokodilklämmor. Är det riktigt tjurigt så använder jag kabelsökare CAT 4 från Radio detection men det bör inte behövas inom en byggnad.

dammsugare i elrör är också bra, fr a om man ansluter med böjligt elrör. Korrugeringen ger en intensiv visselsignal som är lätt att höra i andra änden.
 
Redigerat:
MultiMan
F Fideliox skrev:
Kan dock vara svårt beroende på uttag. I TS fall har man ju missat dragavlastningen i andra uttaget. Bara i förra veckan så monterade jag elko uttag hemma. De saknar dragavlastning helt så man får skala ganska mycket av ytterhöljet och tvinna upp en hel del.

[bild]

[bild]

Försökte iaf tvinna upp så lite som möjligt.
Ser ju ändå väldigt prydligt ut! Det kommer fungera utmärkt. 👍
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
MultiMan
G gråsten skrev:
bästa sättet att finna vart kablar går är att koppla en signalgivare till den ände av kabeln man har tillgång till och sedan följa kabeln med mottagarenheten. Kostar en dryg femhundring men sparar timmar. Sökord: kabelsökare med tongenerator. Brukar ansluta med krokodilklämmor. Är det riktigt tjurigt så använder jag kabelsökare CAT 4 från Radio detection men det bör inte behövad inom en byggnad.

dammsugare i elrör är också bra, fr a om man ansluter med böjligt elrör. Korrugeringen ger en intensiv visselsignal Som är lätt att höra i andra änden.
Jo, en sådan är rätt bra. Använder den dock främst till att reda ut kablar i patchpaneler och liknande. Den verkar inte tillräckligt känslig att hitta kablar långt inne i väggar, men den varierar säkert om man köper riktigt påkostade instrument.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jo, en sådan är rätt bra. Använder den dock främst till att reda ut kablar i patchpaneler och liknande. Den verkar inte tillräckligt känslig att hitta kablar långt inne i väggar, men den varierar säkert om man köper riktigt påkostade instrument.
Det är skillnad på olika signalgivare hur pass stark signal de ger. Har bl a en äldre Fluke med digital signal. Funkar mycket dåligt.

det finns signalgivare som man kan ansluta till RJ45 med en adaptersladd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.