MultiMan
Om det nu är 8 kablar så kan jag iaf tillföra att man max får vira upp twisted pair-kablar 10-15mm om de ska klara gigabit på ett bra sätt, och enligt bilderna är det alldeles för mycket uppvirat. Det ökar störningarna och därmed förlorade paket med många omsändningar som följd = sänkt hastighet.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om det nu är 8 kablar så kan jag iaf tillföra att man max får vira upp twisted pair-kablar 10-15mm om de ska klara gigabit på ett bra sätt, och enligt bilderna är det alldeles för mycket uppvirat. Det ökar störningarna och därmed förlorade paket med många omsändningar som följd = sänkt hastighet.
Jo, så är det visserligen, men vi bör nog inte förvirra TS mer med sådan information. Just nu är ju målet att lyckas hitta andra änden på nätverkskabeln. När den är hittad och inkopplad så kan han återkomma om det fungerar dåligt.
 
  • Gilla
globaljuggler och 3 till
  • Laddar…
Lägg upp bild på sista(?) uttaget också.
 
TS skrev något om att alla uttag sitter långt ifrån där fibern kommer in.
Kan det vara så att detta är en tillbyggnad som man tänkt till på?
Fortfarande måste man hitta var alla dessa kablar tar vägen. Då det bara sitter en kabel in per uttag visar att de troligen inte är återanvända tele jack som oftast satt efter varandra även om det finns undantag.
Så börja leta lite mer. Då det är draget rör borde någon med kunskap har gjort detta och då sitter det troligen en panel någonstans om inte någon renoverat och klippt bort den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hsd
Det ser ut som om någon kabel drar iväg utmed golvlisten, är den ansluten någonstans, den kan ju dra iväg till en router och patchpanel eventuellt till en plats som router mm har funnits men föregående ägare har plockat bort utrustningen
 
Walle85
hsd hsd skrev:
Det ser ut som om någon kabel drar iväg utmed golvlisten, är den ansluten någonstans, den kan ju dra iväg till en router och patchpanel eventuellt till en plats som router mm har funnits men föregående ägare har plockat bort utrustningen
Ser ut som fibern från inkommande till mediaomvandlaren, det som försvinner iväg till höger om fiberboxen ser ut som en skugga.
 
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Kan också konstatera att trots att intenos LAN port är inkopplad så lyser WAN dioden stadigt grön, och LAN dioden flimmrar gult. Tycker det är ologiskt men det kanske är så det funkar.
Wan är ju anslutningen för fibern.
Vart går kabeln längst listen till
höger?
 
hsd
Walle85 Walle85 skrev:
Ser ut som fibern från inkommande till mediaomvandlaren, det som försvinner iväg till höger om fiberboxen ser ut som en skugga.
Det är väl fibern som kommer genom golvet 😳
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
hsd
Kan ju även hända att allt funns kvar men är avstängt, det borde gå att följa kabeln och se var den tar vägen
 
P pennybridge skrev:
Du kan även testa lite lätt med tryckluft in i röret och se om du hör något ljud.
Informativt och bra inlägg, men just tryckluft känns, även om man är försiktig, som lite större risk än dammsugare. Borde i värsta fall kunna blåsa isär en dåligt ihopsatt koppling mellan VP-rören, medan dammsugare, så att säga, jobbar åt rätt håll.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Informativt och bra inlägg, men just tryckluft känns, även om man är försiktig, som lite större risk än dammsugare. Borde i värsta fall kunna blåsa isär en dåligt ihopsatt koppling mellan VP-rören, medan dammsugare, så att säga, jobbar åt rätt håll.
Det går bra om man kör med lågt tryck. Ex tryckluft på burk. Men ja dammsugaren är ett ännu bättre alternativ som jag inte riktigt tänkte på :)
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Jag kollade nu när jag kom hem: i inteno boxen sitter kabeln i vänstraste LAN uttaget, ej i WAN, i routern sitter samma kabel i uttag med blå ram och internetsymbol, ej i något LAN uttag, så det borde vara rätt. Provade även att dra en kabel från routerns LAN 1 till ett av vägguttaget utan effekt. Och ingen patchpanel har hittats.
Det går inte att koppla in det i ett uttag blir bara som en kabelskarv.
Kan du följa kabeln längst listen från intenon?
 
F
MultiMan MultiMan skrev:
Om det nu är 8 kablar så kan jag iaf tillföra att man max får vira upp twisted pair-kablar 10-15mm om de ska klara gigabit på ett bra sätt, och enligt bilderna är det alldeles för mycket uppvirat. Det ökar störningarna och därmed förlorade paket med många omsändningar som följd = sänkt hastighet.
Kan dock vara svårt beroende på uttag. I TS fall har man ju missat dragavlastningen i andra uttaget. Bara i förra veckan så monterade jag elko uttag hemma. De saknar dragavlastning helt så man får skala ganska mycket av ytterhöljet och tvinna upp en hel del.

En nätverksdosa för Ethernet-kabelanslutning med osammanhängda kablar och kretskort synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen nätverksuttagsdosa med exponerade kablar och kontakter monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökte iaf tvinna upp så lite som möjligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Walle85
A A-Man_08 skrev:
Det går inte att koppla in det i ett uttag blir bara som en kabelskarv.
Kan du följa kabeln längst listen från intenon?
Så som det ser ut på bilden så går kabeln från intenon till den lilla fiberboxen, det som fortsätter från fiberboxen bort till höger är en skugga från den svarta kabeln i vägguttaget.
 
A A-Man_08 skrev:
Det går inte att koppla in det i ett uttag blir bara som en kabelskarv.
Kan du följa kabeln längst listen från intenon?
Den kabeln går ner i ett hål i golvet, jag har tolkat det som tt det är ingången för fiberkabeln helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.