Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Jag kollade nu när jag kom hem: i inteno boxen sitter kabeln i vänstraste LAN uttaget, ej i WAN, i routern sitter samma kabel i uttag med blå ram och internetsymbol, ej i något LAN uttag, så det borde vara rätt. Provade även att dra en kabel från routerns LAN 1 till ett av vägguttaget utan effekt. Och ingen patchpanel har hittats.
Kan också konstatera att trots att intenos LAN port är inkopplad så lyser WAN dioden stadigt grön, och LAN dioden flimmrar gult. Tycker det är ologiskt men det kanske är så det funkar.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
J
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Jag har två på nedervåningen och ett på övervåningen, bifogar en bild.
Om inte bilden ljuger så saknas det en hel del ledare för att det där skulle kunna vara ett nätverksuttag. Mest sannolikt telefon som sagt. Mysteriet är löst!
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Om inte bilden ljuger så saknas det en hel del ledare för att det där skulle kunna vara ett nätverksuttag. Mest sannolikt telefon som sagt. Mysteriet är löst!
Om du nöjer dig med 100 Mbit räcker 4 trådar. Man kan dra en kabel och få 2 st 100 Mbit uttag på andra änden (men det är snabbare med Gigabit draget och en switch)
 
  • Gilla
Limpan Lars och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Kabeln till uttaget ser inte ut att vara twisted pair och har dessutom bara 6 ledare, så något ethernet lär det inte använts till, även om uttaget är RJ45. Även med 4 ledare för 100 Mbit så måste det vara twisted pair, annars kommer det inte fungera särskilt bra.

Det första trådskaparen bör göra är att ta loss Intenon och läsa exakt vilken modell det är, ladda ner instruktionsboken och se om det klarnar där hur det ska kopplas (alltså inget gissande, utan fakta).
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Bra jobbat alla, vi har lyckats hamna bland reklamen på sidan 😎:

Vägg med hål visar inre av nätverksuttag, text om nätverksproblem, reklam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Om inte bilden ljuger så saknas det en hel del ledare för att det där skulle kunna vara ett nätverksuttag. Mest sannolikt telefon som sagt. Mysteriet är löst!
Det här låter helt absurt i mina öron, varför har då ett nätverksuttag satts upp? Eller finns telefonjack som ser ut såhär? Ursäkta frågorna, jag förstår bara inte hur någon har tänkt här.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Kabeln till uttaget ser inte ut att vara twisted pair och har dessutom bara 6 ledare, så något ethernet lär det inte använts till, även om uttaget är RJ45. Även med 4 ledare för 100 Mbit så måste det vara twisted pair, annars kommer det inte fungera särskilt bra.

Det första trådskaparen bör göra är att ta loss Intenon och läsa exakt vilken modell det är, ladda ner instruktionsboken och se om det klarnar där hur det ska kopplas (alltså inget gissande, utan fakta).
Det låter som en bra ide, jag märker att jag kan alldeles för lite om hur detta fungerar. Tack så mycket för alla bra svar.
 
MultiMan
Telefonjack är normalt sett RJ11 med 4 ledare, men den passar i RJ45 (4 mittersta stiften) som jag minns det och RJ45 är mer tillgängligt. Nog inte svårare än så. Här är det dessutom 6 trådar, så då går inte RJ11 alls. Varför vet jag inte, tiotals år sedan jag pysslade med telefoni på det sättet. Kanske varit kontor med 3 par in för 3 olika nummer? Gammal telefoni kunde bara ha ett kabelpar per nummer, sedan krävdes kostsamma multiplexers. Kanske har ISDN använt där också?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Det här låter helt absurt i mina öron, varför har då ett nätverksuttag satts upp? Eller finns telefonjack som ser ut såhär? Ursäkta frågorna, jag förstår bara inte hur någon har tänkt här.
Ett rj45 nätverksuttag funkar som telefoni om man sätter en rj11-plug i mitten.
Attans, 1 min för sen. Men vi håller tråden i topp 💪
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Om inte bilden ljuger så saknas det en hel del ledare för att det där skulle kunna vara ett nätverksuttag. Mest sannolikt telefon som sagt. Mysteriet är löst!
Nej, den är fullkopplad.

Titta noga så syns det att grön/grönvit finns anslutna. De har bara fått vit färg på sig.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Då får jag pudla. Men det ser något udda ut med ett uttag på sidan.
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Får man fråga, är även detta ett telefonuttag? (Ursäkta tapeten)
 
  • Öppen vägguttag med synliga anslutna kablar och elektronikkretskort, ofärdigt installationsarbete, ingen skyddsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, jag såg fel. Inget av dem är teleuttag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då får jag pudla. Men det ser något udda ut med ett uttag på sidan.
Det är inget konstigt med den uttagsmodellen. Den har plats för två uttagsbrunnar men bara den vänstra är bestyckad när den säljs som enkeluttag. Stiftraden för det <saknade> högra uttaget saknas också men sitter normalt under brunnarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Får man fråga, är även detta ett telefonuttag? (Ursäkta tapeten)
Nej. Det är ett nätverksuttag, precis som det andra du visade upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.