L Lilllen skrev:
Har inte testat detta själv, men lät som ett bra sätt.
Fungerar svinbra. Gör alltid så när jag spårar gamla telerör etc.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Fungerar svinbra. Gör alltid så när jag spårar gamla telerör etc.
Samma här. Inte så roligt den gången jag hörde ett susande som jag konstaterade låg under golvet. Lyckades dock hitta andra änden på röret (som delat på sig) ändå och lyckades få igenom en dragwire så det löste sig. Tur det var telefonrör och inte elrör, det var Ethernet jag skulle dra...
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Kolla bakom ett av uttagen om det sitter någon kabel inkopplad alls.

Gör det det så kan du testa dra i den lite så den rör sig och be familjen lyssna som nämnt. Du kan även testa lite lätt med tryckluft in i röret och se om du hör något ljud.

Det normala är att man har en patchpanel antingen på vinden, i källare, i garaget, i ett inbyggnadsskåp eller som här hos mig där jag tagit ena garderoben i tvättstugan. Från den går ett paket med kabel upp på vinden och sedan i vp rör vidare till alla infällda uttag i alla rum.

Vit garderob, svart hylla, flätad korg, byrå med lådor, hängande kläder, grå filt, neutralt rum, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Patchpanelen ser typiskt ut som nedan (den ovanför switchen)
Nätverksskåp med switch, patchpanel, kablar, strömförsörjning och kommunikationsutrustning på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J
Det skulle kunna vara så, att om det inte finns någon patchpanel, att om det finns endast 2 (du skrev iofs "alla"), att föregående ägare har dragit en kabel från routern, bort till det närmaste uttaget, och att det därifrån förlängs till det längst bort. Men då borde det suttit ett första uttag direkt bredvid mediaomvandlaren. Så bygger man ofta extrauttag utan patchpanel. Långsökt, men ändå..
Ser ut typ så här
Flera nätverksuttag och en router eller switch från Telia i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du kan alltid öppna ett nätverksuttag och plocka fram nätverkskabeln. Prova att dra i den försiktigt så får familjen hjälpa till att lyssna efter rassel från kabel gärna i närheten av normcentralen (elskåpet). I värsta fall kommer du att upptäcka att uttagen saknar kabel och är inte inkopplade alls.
Är väl enklare att köpa en kabeltestare och se vilka uttag som är kopplade till varandra? Kan ju vara som hos mig där nätverkskablarna dragits om i samma rör som där telefonkabel satt tidigare och därför bara går seriellt från rum till rum, etc...
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Är väl enklare att köpa en kabeltestare och se vilka uttag som är kopplade till varandra?
Om man inte vet vart andra änden av kabeln är så är det väl svårt?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man inte vet vart andra änden av kabeln är så är det väl svårt?
Normalt finns det en massa uttag i huset och man använder kabeltestaren för att se vilket som hör till vilket.
 
MultiMan
Jag har ingen patchpanel utan uttagen är kopplade mellan olika rum där det behövdes när jag flyttade in. Hade inget behov av mer utan bara säkerställa en bra koppling via kabel. Satte 6 uttag (2+2+2). Trots att jag har fått fiber som kommer in i ett annat rum än *DSL gjorde så har de 3 paren med uttag möjliggjort att jag sluppit förlita mig på WiFi för det grundläggande, även om jag numera har ett meshsystem eftersom så mycket prylar (Tuya+Google) kräver bra WiFi.

Så en kabeltestare upptäcker snabbt om det är ett så enkelt uppbyggt system.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jag har liknande, jag har iofs en 24 portars switch där fibern kommer in, därifrån har jag dragit ut i huset på diverse sätt:
1) rör upp till vinden där jag har en switch som går vidare ned i två olika TV-rör, samt till min takmonterade Unify-AP (har förberett för en till, men just nu har jag bara en trådlös WiFi-repeater för att lösa det behovet). Från det ena TV_röret så kommer man bara till en TV som är ansluten med Ethernet. Från det andra TV-röret kommer man in i kontoret bakom mitt skrivbord (där det sitter en 8 portars switch som ansluter till mina datorer, SmartThings, Domoticz/Raspberry Pi mm). I väggen där sitter det ett dubbelt Ethernetuttag där det andra är kopplat till ett Ethernetuttag på andra sidan väggen, därifrån är det anslutet till TVn i vardagsrummet.
2) två patchar går från förrådet där inkommande fiber finns till ett och samma vägguttag (dubbelt) som sedan följer telefonrören åt två håll. Åt ena hållet finns det bara ett uttag i ett sovrum, det är bakom dotterns skrivbord. Åt det andra hållet går det till sonens sovrum (men i gillestugan på andra sidan väggen, jag har bara borrat in en patchkabel genom väggen där). I Gillestugan sitter det en gigabitswitch som kopplar vidare till kontoret där det finns ett uttag vid fruns skrivbord.
3) Från förrådet så har jag också kopplat ett uttag till det tredje sovrummet som ligger vägg-i-vägg med förrådet. Där är dock ingenting inkopplat för tillfället.
4) Jag har också en anslutning rakt genom väggen från förrådet till en Unifi-AP som sitter på väggen utanför detta rum.
5) Jag planerar att dra vidare Ethernet från förrådet med inkommande fiber till garaget också, men det är bara ett markrör där för tillfället. Mottagningen i garaget via WiFi är tillräckligt bra, men egentligen skulle jag vilja ha en AP där också för att täcka den delen av tomten bättre.

Jag har också en 5G-router som agerar backup ifall fibern går ned. Det har dock bara hänt två gånger på tio år. Men för 10kr/mån så kan det vara värt ett extra sim-kort (+ kostnaden för en extra router också).
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Nätverket i mitt hus börjar kännas mer och mer konstigt ju mer jag läser era kommentarer. På min bild så kommer fibern in genom golvet och går sen in i inteno-boxen som är min switch (?). Precis bredvid borde det alltså sitta en patchpanel som kopplar in på de fasta uttagen, men det gör det inte.

Även om jag hittar en patchpanel någon annanstans i huset så behöver denna panel få kontakt med fibern för att uttagen ska kunna användas?
 
Uttagen i husen ska du koppla till din Asus-box, inte till Inteno-boxen. De olika uttagen i Intenon brukar vara avsedda för olika typer av tjänster (internet, TV, IP-telefon). Uttagen i Asusen är ditt nät och skyddas av Asusens inbyggda brandvägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Även om jag hittar en patchpanel någon annanstans i huset så behöver denna panel få kontakt med fibern för att uttagen ska kunna användas?
Via routern och en switch normalt.
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Precis bredvid borde det alltså sitta en patchpanel som kopplar in på de fasta uttagen, men det gör det inte.
Nej, som det ser ut hos dig bör patchpanelen sitta någon annanstans. Inget man vill ha synligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Nätverket i mitt hus börjar kännas mer och mer konstigt ju mer jag läser era kommentarer. På min bild så kommer fibern in genom golvet och går sen in i inteno-boxen som är min switch (?). Precis bredvid borde det alltså sitta en patchpanel som kopplar in på de fasta uttagen, men det gör det inte.

Även om jag hittar en patchpanel någon annanstans i huset så behöver denna panel få kontakt med fibern för att uttagen ska kunna användas?
Precis. Det kan inte funnits någon annan uppkoppling förr vilket nätverket utgått ifrån? Adsl kanske? Kolla där telefonin kommit in kanske? Har du sökt förra ägaren?
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
MultiMan
@pacman42 Kom på att jag också har dubbla uttag, så egentligen 6 par.

När det gäller mobil router så har jag det, men har faktiskt sedan iaf 3-4 telefoner (2*Huawei, Xiaomi och nu Pixel) kört internetdelning via USB-kabel från mobilen. Kostar inget extra och fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@pacman42 Kom på att jag också har dubbla uttag, så egentligen 6 par.

När det gäller mobil router så har jag det, men har faktiskt sedan iaf 3-4 telefoner (2*Huawei, Xiaomi och nu Pixel) kört internetdelning via USB-kabel från mobilen. Kostar inget extra och fungerar utmärkt.
Jo, det är ju så man gör om man inte har 24/7-krav från familjen och ibland är ute och reser...
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.