J
C Cerb skrev:
Absolut, men att försöka förlöjliga honom är väl kanske inte den mest lämpliga åtgärden oavsett, utan kanske borde du då istället lagt till informationen som saknades i det inlägget för att hjälpa TS på vägen?
Jag tyckte jag lyckades rätt bra 🤓, bättre än ett försök.
Men absolut. Fast häng med i forumet ett tag så ser du en trend ang ordmärkande. Håller med om att vi bör hjälpa till med i trådarna, my bad där.
 
Useless: Det är relevant på så vis att det är uppenbart att det trådade nätet inte kan fungera om det inte är anslutet till routern. Att folk sedan tror att router betyder accesspunkt rör till det för dem.
 
  • Gilla
Han-oj och 6 till
  • Laddar…
Är det möjligt att jag kopplat in routern i fel port på inteno switchen och på detta sätt gjort så att de fasta nätverksuttagen inte ansluts? Har tillgång till internet via wifi med nuvarande koppling, men kan ju helt klart ha gjort fel.
 
F
Nej.


Du måste hittat vart nätverksuttagen går hän och koppla in dem i en switch, router eller på något liknande sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Är det möjligt att jag kopplat in routern i fel port på inteno switchen och på detta sätt gjort så att de fasta nätverksuttagen inte ansluts? Har tillgång till internet via wifi med nuvarande koppling, men kan ju helt klart ha gjort fel.
Kan du inte bifoga en bild på ett av dessa uttag som du vill få igång?
 
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Är det möjligt att jag kopplat in routern i fel port på inteno switchen och på detta sätt gjort så att de fasta nätverksuttagen inte ansluts? Har tillgång till internet via wifi med nuvarande koppling, men kan ju helt klart ha gjort fel.
Nej. Du behöver leta upp var dina nätverkskablar från uttagen börjar någonstans. Sedan kan du få hjälp med vad du behöver göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Är det möjligt att jag kopplat in routern i fel port på inteno switchen och på detta sätt gjort så att de fasta nätverksuttagen inte ansluts? Har tillgång till internet via wifi med nuvarande koppling, men kan ju helt klart ha gjort fel.
Nej! Uttagen i huset är inte anslutna någonstans. Du måste leta upp vart andra änden på sladdarna till rummen är och koppla in LAN-portarna från din Asus-burk där med hjälp av lämpliga kablar.


Edit: 7'a på bollen...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
En bild kanske är med pedagogiskt.

Såhär skulle det kunna se ut för att få igång det.
 
  • Schematisk bild av ett nätverksdiagram med utrustning och anslutningar för datorkommunikation.
Juryn är överens låter det som 😀 Jag fattar inte var denna switch eller patchpanel kan gömma sig men det är bara att börja leta.
 
F
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Juryn är överens låter det som 😀 Jag fattar inte var denna switch eller patchpanel kan gömma sig men det är bara att börja leta.
Om du inte hittar något kan det ju vara bra att kontakta förra ägarna. Kanske de satte uttag och sen inte kopplade in av någon anledning.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
coconut
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Juryn är överens låter det som 😀 Jag fattar inte var denna switch eller patchpanel kan gömma sig men det är bara att börja leta.
Kika bakom ett uttag också så att det verkligen sitter kablar där och inte bara att man satt uttag men inte dragit något. Det kanske också kan vägleda dig till var eventuell kabel tar vägen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Juryn är överens låter det som 😀 Jag fattar inte var denna switch eller patchpanel kan gömma sig men det är bara att börja leta.
Du kan alltid öppna ett nätverksuttag och plocka fram nätverkskabeln. Prova att dra i den försiktigt så får familjen hjälpa till att lyssna efter rassel från kabel gärna i närheten av normcentralen (elskåpet). I värsta fall kommer du att upptäcka att uttagen saknar kabel och är inte inkopplade alls.
 
  • Gilla
Limpan Lars och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Är det draget i vp-rör alt. slang är det superenkelt att spåra. Bara att sätta dammsugaren mot röret och sedan gå och lyssna i väggen vart andra änden på röret finns.
Har inte testat detta själv, men lät som ett bra sätt.
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du kan alltid öppna ett nätverksuttag och plocka fram nätverkskabeln. Prova att dra i den försiktigt så får familjen hjälpa till att lyssna efter rassel från kabel gärna i närheten av normcentralen (elskåpet). I värsta fall kommer du att upptäcka att uttagen saknar kabel och är inte inkopplade alls.
Det underliga är att nätverksuttagen alla sitter i andra ändan av huset. Men det hindrar ju inte att jag provar på metoden.
 
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Det underliga är att nätverksuttagen alla sitter i andra ändan av huset. Men det hindrar ju inte att jag provar på metoden.
Kanske är orsaken att wifi't var för dåligt där?
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.