MultiMan
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Nätverket i mitt hus börjar kännas mer och mer konstigt ju mer jag läser era kommentarer. På min bild så kommer fibern in genom golvet och går sen in i inteno-boxen som är min switch (?). Precis bredvid borde det alltså sitta en patchpanel som kopplar in på de fasta uttagen, men det gör det inte.

Även om jag hittar en patchpanel någon annanstans i huset så behöver denna panel få kontakt med fibern för att uttagen ska kunna användas?
Som jag redan skrivit tidigare så är i alla fall där jag bor alla "normala" fiberinstallationer i befintliga villor precis vad du har, varken mer eller mindre. Inbyggt trådat nätverk med uttag och patchpaneler får man fixa själv. Bygger man helt nytt hus är det andra standarder och tillval man kan få.

Så inget konstigt alls med vad du har. Normalt sett är Intenon en tjänstefördelare där 1 port (med 1 tilldelad IP-adress normalt numera) är för vanligt internet, 1 för TV-box, osv. Routern med brandvägg och internt nätverk (LAN (local area network) med WiFi och kabelanslutet ethernet) där du kan ansluta enheter fritt står man själv för (eller den som säljer ditt internetabonnemang) och måste anslutas i rätt uttag på Inteno, samt WAN-porten (Wide area network) på routern.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Nätverket i mitt hus börjar kännas mer och mer konstigt ju mer jag läser era kommentarer. På min bild så kommer fibern in genom golvet och går sen in i inteno-boxen som är min switch (?). Precis bredvid borde det alltså sitta en patchpanel som kopplar in på de fasta uttagen, men det gör det inte.

Även om jag hittar en patchpanel någon annanstans i huset så behöver denna panel få kontakt med fibern för att uttagen ska kunna användas?
Det finns en tråd i detta forum som heter "Mats nätverksskola" https://www.byggahus.se/forum/threads/mats-naetverksskola.23919/

Inteno switchen är fiberleverantörens avlämningspunkt. De skall kunna felsöka fram till denna. Din Wan-anslutning på routern kopplas till en LAN port i denna. De flesta operatörer tillhandahåller bara en LAN port med internetanslutning.

Din router har även en switch med LAN portar. De portar i patchpanelen du vill ansluta mot internet kopplas mot switchen och skapar då ett LAN som dina datorer i huset kan kommunicera över.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Så inget konstigt alls med vad du har. Normalt sett är Intenon en tjänstefördelare där 1 port (med 1 tilldelad IP-adress normalt numera) är för vanligt internet, 1 för TV-box, osv.
Det kan bero på vilken leverantör man valt också. Min nuvarande kopplar man in TV-boxen och telefon i egen router men väljer jag annan leverantör ska det in 3 olika enheter direkt i tjänstefördelaren. Så att börja med bara 1 sladd i tjänstefördelaren brukar vara bäst :)

Edit: Lite för sent ute
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Hur ser nätverksuttagen ut i huset.

Kan det vara telefonjack med rj11 uttag istället för rj45 uttag för nätverk. I så fall så finns det ju ingen patchpanel någonstans utan telefonslingan är seriekopplad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Hur ser nätverksuttagen ut i huset.

Kan det vara telefonjack med rj11 uttag istället för rj45 uttag för nätverk. I så fall så finns det ju ingen patchpanel någonstans utan telefonslingan är seriekopplad.
Ibland används dessutom RJ45 för telefoni också...
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
fast hur många näverksuttag har du? kan ju vara att nån har fulkopplat och använt dom gamla telerören och sen satt dit nätverks uttag mao har du ingen patchpanel utan tanken varit att vid varje punkt ska det sitta en switch för att koppla ihop uttagen och vid behov få trådad nätverk från switchen.

Kan vara värt att kolla runt i bekanstakaps kretsen om nån har koll på hur nätverk fungerar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur många nätverksuttag har du? Har du något nära där du får in fibern och ställt routern? Jag tror nu dina nätverksuttag bara är nätverkskablar dragna i väggen mellan två uttag. Gäller bara hitta vilka två som hör ihop. Detta skulle förklara brist på central patchpanel. Rita annars gärna en enkel skiss på huset med var du får in fiber och var nätverksuttagen är placerade så kan vi nog luska ut hur dragningen är tänkt och om det finns logisk plats för ev. panel. Kan gammalt ADSL (telefonledning) kommit in någon annanstans än där fibern kommer idag?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är nog så tyvärr...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har två på nedervåningen och ett på övervåningen, bifogar en bild.
I ikeo skrev:
fast hur många näverksuttag har du? kan ju vara att nån har fulkopplat och använt dom gamla telerören och sen satt dit nätverks uttag mao har du ingen patchpanel utan tanken varit att vid varje punkt ska det sitta en switch för att koppla ihop uttagen och vid behov få trådad nätverk från switchen.

Kan vara värt att kolla runt i bekanstakaps kretsen om nån har koll på hur nätverk fung
optimizer optimizer skrev:
Hur många nätverksuttag har du? Har du något nära där du får in fibern och ställt routern? Jag tror nu dina nätverksuttag bara är nätverkskablar dragna i väggen mellan två uttag. Gäller bara hitta vilka två som hör ihop. Detta skulle förklara brist på central patchpanel. Rita annars gärna en enkel skiss på huset med var du får in fiber och var nätverksuttagen är placerade så kan vi nog luska ut hur dragningen är tänkt och om det finns logisk plats för ev. panel. Kan gammalt ADSL (telefonledning) kommit in någon annanstans än där fibern kommer idag?
 
  • Elektronisk komponent inmurad i vägg, kablar synliga, oavslutat installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
Kan ett av uttagen nere vara dubbelt kanske? I såfall har du din patchpanel med två anslutningar där.
 
  • Gilla
Ander s
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Som jag redan skrivit tidigare så är i alla fall där jag bor alla "normala" fiberinstallationer i befintliga villor precis vad du har, varken mer eller mindre. Inbyggt trådat nätverk med uttag och patchpaneler får man fixa själv. Bygger man helt nytt hus är det andra standarder och tillval man kan få.

Så inget konstigt alls med vad du har. Normalt sett är Intenon en tjänstefördelare där 1 port (med 1 tilldelad IP-adress normalt numera) är för vanligt internet, 1 för TV-box, osv. Routern med brandvägg och internt nätverk (LAN (local area network) med WiFi och kabelanslutet ethernet) där du kan ansluta enheter fritt står man själv för (eller den som säljer ditt internetabonnemang) och måste anslutas i rätt uttag på Inteno, samt WAN-porten (Wide area network) på routern.
Jag kollade nu när jag kom hem: i inteno boxen sitter kabeln i vänstraste LAN uttaget, ej i WAN, i routern sitter samma kabel i uttag med blå ram och internetsymbol, ej i något LAN uttag, så det borde vara rätt. Provade även att dra en kabel från routerns LAN 1 till ett av vägguttaget utan effekt. Och ingen patchpanel har hittats.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Det där ser ut att vara telefonjack.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 6 till
  • Laddar…
Walle85
Funkar det att gå ut på internet via wifi är allt sett till din router och fiberbox och mediaomvandlare korrekt kopplat. Så det som återstår då är att koppla in nätverksuttag till lan på routern. Förutsatt att du hittar andra änden 😊
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Walle85
D Daniel 109 skrev:
Det där ser ut att vara telefonjack.
Jag är beredd att hålla med, men svårt att se på en så lågupplöst bild (som jag ser i mobilen iaf).
 
  • Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Om du trycker på den så får du bilden i full upplösning.
 
  • Gilla
Walle85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.