P PappasHammare skrev:
Som jag misstänkte..
Det är inte så att detta dubbla sitter inärheten av ett gammalt telefonuttag? Sånt "gristryne" uttag? ([länk]). Att jag frågar är för man kanske hade ADSL en gång i tiden + att Wifi var inte direkt bra.

Men gör nu som Useless säger och prova uttagen.
Jag gissar att vardera uttaget i det dubbla går till varsitt enkla utttag.

Dvs Om det stämmer så kommer du behöva en kabel från fibern till WAN på Asus och sen kablar från Asus till detta dubbla.
Stämmer bra, det sitter precis bredvid ett gammalt hederligt telefonjack.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Är det inte bättre å kolla med säljaren innan man börja riva?
Nä, det är fusk. Då måste man ju interagera socialt med någon...😬
 
Då är det ju löst. Dubbeluttaget går garanterat till varje enkeluttag. Då är det bara att koppla ihop så ena änden kopplas med routern och andra med datorn som ska ha trådat ethernet. Är båda dessa i enkeluttag får du brygga i dubbeluttaget eller sätta en switch där.
Lycka till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då går det säkert en sladd vardera till de andra uttagen därifrån.
Det är enkelt att testa: Låna Asus-burken en stund och anslut den med två sladdar till båda hålen i uttaget. Sen tar du datorn och ansluter i ett av de andra rummen så ser du vilken lampa som tänds på Asusen.
Detta har jag gjort, eller försökt. Asus är ansluten i WAN och LAN1. Jag pluggade in datorn i enkelkontakten på övervåningen och ser då att dioden i form av jordklot/internetsymbol lyser.
 
  • Trådlös router med antenn, sladdar, ouppklarat vägguttag, parkettgolv, del av möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nä, det är fusk. Då måste man ju interagera socialt med någon...😬
Säljaren hade inte så mycket matnyttig information att komma med tyvärr.
 
  • Wow
Klass0n
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Då är det ju löst. Dubbeluttaget går garanterat till varje enkeluttag. Då är det bara att koppla ihop så ena änden kopplas med routern och andra med datorn som ska ha trådat ethernet. Är båda dessa i enkeluttag får du brygga i dubbeluttaget eller sätta en switch där.
Lycka till.
Dvs routern sitter kvar, ihopkopplad med inteno-boxen likt tidigare. Sen går en kabel från routerns LAN1 in till dubbelporten i sovrummet. Sedan bör det finnas internet i ex enkelkontakt på övervåningen? Tack för många bra svar.
 
P
Gott..
Så det verkar fungera eller?
Då är det bara att skaffa långsladd från fiber till Asus..

Men det finns en sak som kanske kan göra det lite lättare.
Finns det ett telefonuttag inärheten av fibernomvandlaren?
Att jag frågar är att du skulle kunna ta bort telefonuttagen inkl kabel och dra ethernetkabel där istället.
Telefonen gissar jag inte används längre eller kommer inom kort vara passé.

Nu är det ju tyvärr så att telefonuttagen var kopplade i serie men det går att använda slangen/rören i alla fall lite mellan olika punkter om man är lite smart.
Men innan du drar telekabeln så ta reda på vilken som går var + att du kan använda telekabeln till dragtråd för ethernet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Dvs routern sitter kvar, ihopkopplad med inteno-boxen likt tidigare. Sen går en kabel från routerns LAN1 in till dubbelporten i sovrummet. Sedan bör det finnas internet i ex enkelkontakt på övervåningen? Tack för många bra svar.
Ja fast du behöver koppla ihop de båda uttagen i dubbeluttagen med kabel.
 
optimizer optimizer skrev:
Ja fast du behöver koppla ihop de båda uttagen i dubbeluttagen med kabel.
Varför?
 
Du ska ha inkommande Internet i WAN och ditt interna nät i LAN kontakterna. Wide Area Network respektive Local Area Network. Routerns brandvägg ligger mellan dessa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför?
Han har ju router i ena enkeluttaget och datorn i det andra som jag förstår det. Uttagen i dubbeluttaget kommunicerar inte utan kabel.
 
optimizer optimizer skrev:
Han har ju router i ena enkeluttaget och datorn i det andra som jag förstår det. Uttagen i dubbeluttaget kommunicerar inte utan kabel.
TS skrev: "från routerns LAN1 in till dubbelporten i sovrummet."
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Gott..
Så det verkar fungera eller?
Då är det bara att skaffa långsladd från fiber till Asus..

Men det finns en sak som kanske kan göra det lite lättare.
Finns det ett telefonuttag inärheten av fibernomvandlaren?
Att jag frågar är att du skulle kunna ta bort telefonuttagen inkl kabel och dra ethernetkabel där istället.
Telefonen gissar jag inte används längre eller kommer inom kort vara passé.

Nu är det ju tyvärr så att telefonuttagen var kopplade i serie men det går att använda slangen/rören i alla fall lite mellan olika punkter om man är lite smart.
Men innan du drar telekabeln så ta reda på vilken som går var + att du kan använda telekabeln till dragtråd för ethernet.
OK ska Asus stå vid dubbelkontakten alltså. Och ha en extra kabel från ex LAN1 till en av dubbelkontakterna? Tyvärr inget telefonjack, däremot så sitter inteno-box och dubbelkontakt på var sin sida på samma vägg, så man kan ev borra ett hål så behövs inte lika lång sladd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS skrev: "från routerns LAN1 in till dubbelporten i sovrummet."
Haha. Jag fattade som att han skulle flytta tillbaka routern till fiberomvandlaren igen.
Missförstånd. En skiss underlättar på hur TS vill placera sina enheter.
 
P
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
OK ska Asus stå vid dubbelkontakten alltså. Och ha en extra kabel från ex LAN1 till en av dubbelkontakterna? Tyvärr inget telefonjack, däremot så sitter inteno-box och dubbelkontakt på var sin sida på samma vägg, så man kan ev borra ett hål så behövs inte lika lång sladd.
Du kan göra vilket som. Det som är viktigt för Asus funktion är att Inteno-boxen är ansluten till WAN kontakten på Asus och sen två kablar från LAN uttag på Asus till dubbeluttaget. För jag antar att Asus har 4st LAN kontakter eller??

Sen om nu dubbeluttaget sitter i sovrummet så kan det vara trevligare att ha Asus på andra sidan för att slippa lysdioderna i sovrummet.
Du kan ju borra ett hål så att man kan få in en eller två kablar mellan Asus och Inteno.
Men tills du gjort det kan du ju ha asus i sovrummet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.