Walle85
Har du tur kan du använda nuvarande kablar för att dra ny nätverkskabel, kan behövas något att smörja med för bättre glid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Walle85 Walle85 skrev:
Har du tur kan du använda nuvarande kablar för att dra ny nätverkskabel, kan behövas något att smörja med för bättre glid.
Precis, dumt att dra ur dem bara 🤭
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
P
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Bara av nyfikenhet, bakom telefonjacket fanns sladdar som liknade nätverks sladdarna, är detta något som ni hade sparat/använt, eller kan jag slita ut dessa och försöka dra nätverkskabel genom väggen?
Som sagt.
Dra inte ut dem direkt utan först ta reda på hur det är kopplat.
Gissar att du inte har "trådtelefon" så ta bort kontakterna men spara kabeln.
Koppla ett litet batteri till en kabel. Mät med en multimeter på alla andra platser.. Repetera så får du bild på var du kan dra mellan för punkter. Och som sagt så är de ofta placerade i serie men det går att lösa med lite switchar vid uttagen. Något uttag är det inkommande. Inte omöjligt att det går ut i elskåpet på fasaden.

Sen när du vet hur du vill dra så använder du telekabeln till dragtråd för ethernetkabel.
Alternativt så kan man använda existerande kabel till någon sensor.... Men troligtvis inte
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Ser väldigt skumt ut speciellt att du inte hittar någon nätverkcentral.

Jag rekommenderar att du struntar i router helt och hållet och köper ett mesh system med wifi 6. Är de en stationär dator som behöver kopplas in så inskaffa nätverkskort med wifi till datorn.

Meshen kopplar du direkt in i modemet.
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
R r4sta skrev:
Ser väldigt skumt ut speciellt att du inte hittar någon nätverkcentral.

Jag rekommenderar att du struntar i router helt och hållet och köper ett mesh system med wifi 6. Är de en stationär dator som behöver kopplas in så inskaffa nätverkskort med wifi till datorn.

Meshen kopplar du direkt in i modemet.
Det är redan utrett hur det är kopplat/draget.
TS har uttag på tre ställen, på två är det enkeluttag, på det tredje är det dubbeluttag.

Dubbeluttaget aggerar patchpanel.
Alltså, ena uttaget i dubbeluttaget går till ena enkeluttaget, å andra dubbeluttaget går till andra enkeluttaget.


TS har inget modem, utan det är en bredbandsdelare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
C Cerb skrev:
Fungerar svinbra. Gör alltid så när jag spårar gamla telerör etc.
Alternativt kan man blåsa med en kompressor, det låter rätt bra det också 👌👍
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Tack igen för bra svar, det låter klokt att utnyttja kabeln till att ev dra nya.

Och om jag inte skrev det tidigare så är lösningen framgångsrikt testad idag. Tro det eller ej, jag har lärt mig en hel del om både nätverk och mitt underliga hus i den här tråden 👍
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
P
Det är inte så underligt.
När vi byggde förrförra huset 2004 så var det så långt gånget i bygget så jag hann bara just begära att just få tre eth uttag. Ett dubbelt och två enkla... Nej inte TS hus då vårat dubbla satt på insidan av yttervägg, bredvid första teleuttaget som just gick till elskåpet. Detta för just ADSL som var det som gällde då. Vi drog eth till stora sovrummet och vardagsrummet. Tänkt för spelkonsol... 😇
Telefonuttag hade man dock i varenda rum. Till och med i tvättstugan men de gick i serie i hela huset..

Så alla hus har sina knirks... Du lär dig känna det med åren.
 
  • Gilla
Holmen74 och 2 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Bara av nyfikenhet, bakom telefonjacket fanns sladdar som liknade nätverks sladdarna, är detta något som ni hade sparat/använt, eller kan jag slita ut dessa och försöka dra nätverkskabel genom väggen?
Det är två saker som är intressant på den bilden.
Det är två rotdosor (eller sinildosor 🙄 ) som monteras utifrån i efterhand.

Det är två kablar/rör(eg slang) till dosan till vänster. Då bör den ena vara inkommande (kanske de lösa trådarna) och kabeln går till nästa uttag. Det bör alltså finnas ett telefonjack till att utnyttja för nätverk. 😀
 
  • Öppna vägguttag med synliga trådar och anslutningar, överstrukna markeringar, oavslutad installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Mats-S
Walle85 Walle85 skrev:
Har du tur kan du använda nuvarande kablar för att dra ny nätverkskabel, kan behövas något att smörja med för bättre glid.
En gammal elektriker lärde mig en gång i forntiden att Yes diskmedel fungerar utmärkt för att få ledningarna att glida bättre i rören när det är tight, har testat det några ggr och det fungerar perfekt :)
 
Mats-S
Off topic apropå Televerket, minns deras orange Duetter som körde land och rike kring. Notera skylten på panelen, max 125 mil mellan rundsmörjningarna :)

Gammal orange bil med "TELE"-text, steger på taket, parkerad inomhus, retro, nostalgisk, klassisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fordonsinstrumentbräda, orange, 240-emblem, varningsetikett, körsträckebegränsning, mätare, retro, föråldrade etiketter och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
En gammal elektriker lärde mig en gång i forntiden att Yes diskmedel fungerar utmärkt för att få ledningarna att glida bättre i rören när det är tight, har testat det några ggr och det fungerar perfekt :)
Problemet är att diskmedlet torkar och blir som klister när man nån gång i framtiden vill dra ut eller byta kablarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Man kan väl sätta vattenslangen till röret så blir det smidigt igen?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Kommer förstås leta, men intenolådorna på bilden är det enda jag hittat i nätverks väg i hela huset.
Hej
fick fiber indraget för några år sedan. Installatörens ansvar slutade vid att sätta in omvandlaren från fiber till elektrisk signal. Därefter fick vi bygga själv. Kan det vara tänkt så hos er också?
Det mesta går på Wifi från routern men jag har också två fasta anslutningar från en switch. Dessa är dock dragna "löst" så att säga då jag inte har några väggfasta kontakter.
 
richardtenggren
useless useless skrev:
Problemet är att diskmedlet torkar och blir som klister när man nån gång i framtiden vill dra ut eller byta kablarna.
Framtidssäkring av jobb!
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.