29 877 läst · 155 svar
30k läst
155 svar
Omöjligt att hitta bra metallborr - ingen kan hitta?
Kan du tänka dig att länka till en sådan borr du tycker fungerar? Har köpt några små metallborrar på hornbach men inget som fick mig att jubla….lunnabo skrev:Kör till Hornbach.
De har utmärkta metallborr i 2 mm, 3 mm och 4 mm.
Borrar emellanåt i fasad med olika typer av rostfritt varav en del är riktigt tuffa att borra i.
Metallborr har märkning som visar vilken kvalitet de har.
HSS är en märkning som.inte tål mer än mjukare metall.
PZ-märkning är mycket bättre.
Ska man borra några hål för husbehov då och då så tycker jag gott Irwin med 112° ? spets duger gott, rätt billiga och jag tycker dom håller bra.
Har nog aldrig slitit ut en borr, blir mer att dom försvinner 😄
Har nog aldrig slitit ut en borr, blir mer att dom försvinner 😄
Besserwisser
· östergötland
· 2 072 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 072 inlägg
När jag skulle borra många hål i 4 mm cortenplåt, förborrade jag med en sådan borr https://www.hornbach.se/p/metalborr-dewalt-dt5043-qz-extra2-4-2mm-1-styck/10551681/
En startgrop med körnare får borret att skära enklare. Mindre än 4 mm tycker jag är svårt att borra på frihand utan att knäcka borret. Som alla redan sagt är skärvätska, lågt varvtal och lagom tryck är tekniken att använda.
Borrade upp hålen med en vanlig HSS-borr.
En startgrop med körnare får borret att skära enklare. Mindre än 4 mm tycker jag är svårt att borra på frihand utan att knäcka borret. Som alla redan sagt är skärvätska, lågt varvtal och lagom tryck är tekniken att använda.
Borrade upp hålen med en vanlig HSS-borr.
När man borrar i metall är det jätteviktigt att borren verkilgen skär bort spånor hela tiden. Spånorna transporterar bort cirka 80% av värmen som utvecklas. Sedan ska man kyla bort resten. Det kan man göra med skärvätska, olja eller vatten.
Jag tror vanligaste felet en amatör gör är att ha för högt varvtal(skärhastighet) och för litet tryck i kombination med obefintlig kylning. Då blir det nästan inga spånor och borren blir jättevarm jättefort. Det kan gå på några sekunder att förstöra borren.
Rostfritt brukar dessutom väldigt lätt deformationshårdna om man gör felet ovan. Då blir det nästan omöjligt att borra vidare.
Jag tror vanligaste felet en amatör gör är att ha för högt varvtal(skärhastighet) och för litet tryck i kombination med obefintlig kylning. Då blir det nästan inga spånor och borren blir jättevarm jättefort. Det kan gå på några sekunder att förstöra borren.
Rostfritt brukar dessutom väldigt lätt deformationshårdna om man gör felet ovan. Då blir det nästan omöjligt att borra vidare.
Redigerat:
Bara öva mera 😉F fsn skrev:
Min kollega som jobbat i 2 år knäcker borrar hela dagarna.
Jag som jobbat i 40 knäcker sällan nån.
Här om dagen gav jag honom uppdraget att borra ur 20 st 3,2 poppnintar "ha inte av borren nu"
Efter 7 poppnintar och 2 avbrutna borrar tog jag över jobbet då vi bara hade en borr kvar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 719 inlägg
Blir borret varmt tappar det skärpan
Böjer man borret knäcks det av
Jag har ett billigt borrkitt från classe som hållt i över 15 år. Borrar inte supermycket i metall men ändå, på med lite WD40, börjar det ryka kör man för snabbt Känns som slöseri att köpa dyra borr om man ändå tänker misshandla dom.
https://www.clasohlson.com/se/Metal...D-EPy5ysFmjy1ejiip11jQY4jgJSWD9BoC3TgQAvD_BwE
Inte lika bra som de bättre från Bosch, DeWalt och Dormer etc. men det ska duga för mer än några hål
Böjer man borret knäcks det av
Jag har ett billigt borrkitt från classe som hållt i över 15 år. Borrar inte supermycket i metall men ändå, på med lite WD40, börjar det ryka kör man för snabbt Känns som slöseri att köpa dyra borr om man ändå tänker misshandla dom.
https://www.clasohlson.com/se/Metal...D-EPy5ysFmjy1ejiip11jQY4jgJSWD9BoC3TgQAvD_BwE
Inte lika bra som de bättre från Bosch, DeWalt och Dormer etc. men det ska duga för mer än några hål
Ett bekymmer med att använda skruvdragare är att man inte håller borret rakt. Ju hårdare material man borrar i desto viktigare att hålla borret rakt. Håller man skruvdragaren snett så går oftast borret av när det väl skurit några varv. Sedan får inte materialet svikta det minsta, det bör helst sitta i ett skruvstäd i en arbetsbänk - annars tappar borret gärna skäret.
Jag borrade i härdad stålplåt i en tråd här i forumet och det enda som fungerade var kakelborr. Tack för tipset, ni som tipsade om detta.
Annars är ju en pelarborr det ständiga tipset för att borra bra och effektivt utan att slita ut borren...
Jag borrade i härdad stålplåt i en tråd här i forumet och det enda som fungerade var kakelborr. Tack för tipset, ni som tipsade om detta.
Annars är ju en pelarborr det ständiga tipset för att borra bra och effektivt utan att slita ut borren...