Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I Stockholm har vi motorvägar där man kör av på höger sida.
Det finns också motorvägar där man kör av till vänster...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stämmer inte. Med den mängd bilar vi har i Stockholm skulle det inte fungera om man kör lika kasst som resten av landet
Men så fungerar ju inte trafiken i Stockholm jättebra heller. Med den logiken indikerar det att man kör sämre än resten av landet.
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 1 till
  • Laddar…
Folk från norra landsändan vet åtminstone hur man kör i vinterväglag - det kan man verkligen inte säga om stockholmarna!
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 2 till
  • Laddar…
Ett fenomen som jag erfarit ofta är på motorväg.
Jag ligger i högerfil och håller hastighetsgränsen, närmar mig en avfart. blir ikappkörd av en BMW och några hundra meter före avfarten kör denne om mig och direkt sniker in tätt framför mig och kör av på avfarten.

Varför kunde denne inte bara väntat kvar i samma fil som vi båda redan ligger i, varför måste det köras om utan att man vinner något på det?

Det är nog något genetiskt fel på dom, dom tål inte att ligga bakom andra bilar.

Det är nog samma män som f*n inte tål att "ta order" av en kvinnoröst i navigatorn 😉
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 6 till
  • Laddar…
Och så finns ju alla sinnesslöa som vid infart i en rondell blinkar vänster och kör till höger. Undrar om sådana finns bara i min landsända.
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ett fenomen som jag erfarit ofta är på motorväg.
Jag ligger i högerfil och håller hastighetsgränsen, närmar mig en avfart. blir ikappkörd av en BMW och några hundra meter före avfarten kör denne om mig och direkt sniker in tätt framför mig och kör av på avfarten.

Varför kunde denne inte bara väntat kvar i samma fil som vi båda redan ligger i, varför måste det köras om utan att man vinner något på det?

Det är nog något genetiskt fel på dom, dom tål inte att ligga bakom andra bilar.

Det är nog samma män som f*n inte tål att "ta order" av en kvinnoröst i navigatorn 😉
De kanske har bråttom till afterwork?
 
B b8q skrev:
Folk från norra landsändan vet åtminstone hur man kör i vinterväglag - det kan man verkligen inte säga om stockholmarna!
Tvärt om vi kör i konstant nollväder med underkylt väglag eller regn som fryser till is. Ni kör på konstant snö. Mycket enklare
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tvärt om vi kör i konstant nollväder med underkylt väglag eller regn som fryser till is. Ni kör på konstant snö. Mycket enklare
Haha du är bara för rolig! Fler saker som Stockholmare är bättre på än boende norrut:

- gruvdrift
- renskötsel
- vattenkraft
- köra scooter
- tåla mygg
- dricka sprit
- åka skidor

Svara inte gärna på detta, blir ändå ignorerat.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Katrin Lundstedt-Enkel och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
håller hastighetsgränsen
Kort fråga, håller du hastigheten genom att hålla 110 på mätaren?

Det är diskussioner titt som tätt hemma i byns facebook-grupper om hur fort det går på vägarna. Jag håller alltid hastigheten genom byn och har blivit omkörd EN gång på 10 år. Andra påstår att de blir omkörda var och varannan gång de kör genom byn.

Men då har jag kontrollerat vad hastighetsmätaren i min bil visar och vet att 43 är 40 i verkligheten. Kör man bakom min käre far i hans gamla Toyota med farthållaren på 40 så går det inte mer än 34km/h... Många bilar har justerat mätaren så den visar alldeles för mycket, om den hade råkat visa för lite blir det ju ett jävla väsen om folk åker dig på fortkörning. Noterade detta första gången för 20 år sen när samme far alltid höll 135 på motorvägen hem, för det var det tempot folk höll. Körde man i 110 var det livsfarligt. När jag sen körde samma sträcka insåg jag att tempot enligt GPS egentligen var runt 114...

Jag undrar hur många bilister som ligger i 110 på mätaren och svär över alla jävla idioter som bara blåser förbi, för att inte tala om lastbilar som alla verkar ligga en bit över 100 :)

Åter till omkörning strax före avfart på motorväg. OM man hamnar bakom en som 1000 meter före avfarten lägger sig i (enligt GPS) 100 så inser man att när man väl kört av och inte har omkörningsfält länge så kommer man ligga bakom denne snigel hela vägen hem. Då kör man om före avfarten.

Så om detta händer dig ofta, kolla din hastighetsmätare mot en GPS på en lång rak väg. Saker som bilmärke, däckdimensioner och slitage påverkar ganska mycket! Har man visare som visar 10% för lite, däck som är 4% mindre dimension (max +/-5% är lagligt), slitna så kan det skilja mycket.

Och som vanligt, om du har EN bil bakom dig på en väg så är det han som kör för fort, har du många så är det du som kör för sakta :)
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Haha du är bara för rolig! Fler saker som Stockholmare är bättre på än boende norrut:

- gruvdrift
- renskötsel
- vattenkraft
- köra scooter
- tåla mygg
- dricka sprit
- åka skidor

Svara inte gärna på detta, blir ändå ignorerat.
Åka utför är vi garanterat bättre på.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
B b8q skrev:
Folk från norra landsändan vet åtminstone hur man kör i vinterväglag - det kan man verkligen inte säga om stockholmarna!
Jag skulle säga att båda sorter finns i Stockholm, dvs de som kan och de som inte kan. De som inte kan gör så att även de som faktisk kan inte längre kommer fram. Lägg till några långtradare som står och spinner vid uppförsbackarna och blockerar dem så är kaoset ett faktum.

Jag har vänner som flyttat från Norrland, Luleå, Boden, Haparanda etc, som säger att den halka som kommer i Stockholm är mer förrädisk än den i Norrland. Jag har åkt taxi några gånger i Luleå, när snön legat så hög på sidan av vägen så det var omöjligt att se om det kom något bil på korsande väg. Det hindrade inte chauffören från att köra som att det var sommarväglag med fri sikt. Nu gick det ju bra för att det är så lite trafik, men jag har inte kännt att det var en bra förare de gångerna, hur mycket inföding han än var.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle säga att båda sorter finns i Stockholm, dvs de som kan och de som inte kan. De som inte kan gör så att även de som faktisk kan inte längre kommer fram. Lägg till några långtradare som står och spinner vid uppförsbackarna och blockerar dem så är kaoset ett faktum.

Jag har vänner som flyttat från Norrland, Luleå, Boden, Haparanda etc, som säger att den halka som kommer i Stockholm är mer förrädisk än den i Norrland. Jag har åkt taxi några gånger i Luleå, när snön legat så hög på sidan av vägen så det var omöjligt att se om det kom något bil på korsande väg. Det hindrade inte chauffören från att köra som att det var sommarväglag med fri sikt. Nu gick det ju bra för att det är så lite trafik, men jag har inte kännt att det var en bra förare de gångerna, hur mycket inföding han än var.
Jag kan hålla med om att det är större behov av dubbdäck i Stockholm än i Norrland, pga is och underkylt regn.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kort fråga, håller du hastigheten genom att hålla 110 på mätaren?
Jag använder GPS( telefonen med DigiHUD APP) som hastighetsmätare, jag vet att min mätare visar 10 km för lågt vid 110 medan den visar rätt vid 40.
Jag har också dashcam (Blackvue DR650s 2-channel) med GPS som mäter rätt, så jag VET hur fort jag kör.
 
Redigerat:
F
D Dilato skrev:
Ett fenomen som jag erfarit ofta är på motorväg.
Jag ligger i högerfil och håller hastighetsgränsen, närmar mig en avfart. blir ikappkörd av en BMW och några hundra meter före avfarten kör denne om mig och direkt sniker in tätt framför mig och kör av på avfarten.

Varför kunde denne inte bara väntat kvar i samma fil som vi båda redan ligger i, varför måste det köras om utan att man vinner något på det?

Det är nog något genetiskt fel på dom, dom tål inte att ligga bakom andra bilar.

Det är nog samma män som f*n inte tål att "ta order" av en kvinnoröst i navigatorn 😉
Kan det vara svårt att förstå. Först är det analysen, du kör i helt laglig fart på motorväg. Sannolikheten att du fortsätter i samma anda, eller ännu saktare är överhängande. En omkörning på motorväg är absolut att föredra då risken i princip är noll. Alltså helt rätt.
 
F fsn skrev:
Kan det vara svårt att förstå. Först är det analysen, du kör i helt laglig fart på motorväg. Sannolikheten att du fortsätter i samma anda, eller ännu saktare är överhängande. En omkörning på motorväg är absolut att föredra då risken i princip är noll. Alltså helt rätt.
Sannolikheten att jag fortsätter i samma fart är 100%, farten har varit samma länge och min farthållare ser till att den så förblir.

Chansen att den som kör om för att sedan direkt köra av motorvägen framför nosen på mig vinner någon tid är noll.

Det enda som kan hända är att man sparar drivmedel och undviker skapa en situation genom att inte köra om för att direkt köra av på avfarten framför nosen på mig.

Men sånt förstår inte BMW-ägare, planera färden, visa hänsyn finns inte i deras huvud.
Detta är ett välkänt faktum
https://teknikensvarld.expressen.se...-sarklass-samst-trafikvett-enligt-svenskarna/
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=107365
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.