712 516 läst · 11 013 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag förstår. Men jag pratar om hur jag själv gör och även när jag är noga med rengöring och lite smörj ibland, så kan det hända att något inte sitter med samma 120Nm tio mil senare. Jag tror jag är mer än nog kvalificerad för att göra rätt och ändå har det hänt….S Stefan1972 skrev:behöver inte vara i labbmiljö..........jag har ca 30 år bakom mig som allbilsmek. har även jobbat några år på stor däckfirma. Får än idag in bilar där de nyss bytt till andra hjul för säsongen och det slår aldrig fel. Det är alltid tjocka lager med ärg och skit på aluhjul. De borstar möjligen rent navet från skit men aldrig fälgar. Tar man en rundfil och drar över ytan så lossnar det alltid kakor med ärg och bös. Såklart saker och ting lossnar ibland då.........
jag fick underkänt på det på min Honda Crv. felaktig drivlina tror jag det hette då den var godkänd med kardanaxel. JAg skulle kunnat regbesiktiga den så hade den blivit ok. Men bytte axel sen när jag fick den delen.D Dublin skrev:Kanske en udda fråga, men tror ni att en fyrhjulsdriven bil kan gå igenom besiktningen utan kardanaxel? Bakgrunden är att min Freemont har ett fel vid bakdiffen men den är möjlig att köra utan kardan alltså framhjulsdriven. Letar reservdelar men det kan ta ett tag och skulle vilja kunna använda bilen i mellantiden...
Vet en kille som har en +30 år 4wd pickup , kruxet är att den är reggad som en likadan fast 2 wd och något år äldre.D Dublin skrev:Kanske en udda fråga, men tror ni att en fyrhjulsdriven bil kan gå igenom besiktningen utan kardanaxel? Bakgrunden är att min Freemont har ett fel vid bakdiffen men den är möjlig att köra utan kardan alltså framhjulsdriven. Letar reservdelar men det kan ta ett tag och skulle vilja kunna använda bilen i mellantiden...
Men han skruvar bara bort främre kardanstången så är allt ok på bes.
S70 2.5 -99
Har en bekant som har ovanstående bil
Den vill inte alls gå på tomgång, får hålla fullrus för att kunna åka iväg.
Han har läst ut felkoder och verkstaden säger att det är nåt fel på datorn, vad visste han inte riktigt.
Han är från Polen så språket är det vissa problem med 😬
Någon som har tips på felsökning, vad bör jag börja med att kolla.
Ska kolla med verkstaden vid tillfälle och se om dom sparat felkoder.
Har en bekant som har ovanstående bil
Den vill inte alls gå på tomgång, får hålla fullrus för att kunna åka iväg.
Han har läst ut felkoder och verkstaden säger att det är nåt fel på datorn, vad visste han inte riktigt.
Han är från Polen så språket är det vissa problem med 😬
Någon som har tips på felsökning, vad bör jag börja med att kolla.
Ska kolla med verkstaden vid tillfälle och se om dom sparat felkoder.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 738 inlägg
Fel på datorn. Hmm, skulle kolla trotteln iallafall.nino skrev:S70 2.5 -99
Har en bekant som har ovanstående bil
Den vill inte alls gå på tomgång, får hålla fullrus för att kunna åka iväg.
Han har läst ut felkoder och verkstaden säger att det är nåt fel på datorn, vad visste han inte riktigt.
Han är från Polen så språket är det vissa problem med 😬
Någon som har tips på felsökning, vad bör jag börja med att kolla.
Ska kolla med verkstaden vid tillfälle och se om dom sparat felkoder.
MathiasS skrev:
N Niq skrev:Om vi utgår från att du har elvärmare så finns det väl inga rörliga delar förutom kupéfläkten? Eller sitter det någon cirkulationspump för kylvätskan?
Så då måste det väl antingen vara en kabel som blir varm eller så har något kommit i kontakt med själva värmaren om du har en strålningsvärmare eller sådan som sitter utanpå blocket så kan ju något ha kommit loss och lagt sig mot den. Det kan ju vara skräp som hamnat där också. Men det är väl att kolla att alla kablar sitter fast i alla skarvstycken och att ingen kabel eller förgrening känns varm. Kolla också där kabeln går igenom torpedväggen intill kupén. Om där saknas skydd så kan plåten skava kabeln.
Verkar ju onekligen som om man kommer åt den här skiten underifrån. Det gjorde det ännu mer tråkigt.M Myckling skrev:
Jag ska se om jag hittar lite glykol i något uthus att värma på rejält och undersöka om jag känner igen doften. Ska även försöka snoka och se om jag kan komma på om det är slangvärmare eller blockvärmare (tror det senare, är en calix-kontakt och det verkar vara det som de rekommenderar till modellen). Dessvärre kan jag inte höra om det är en pump eller något fräsande då man verkar ha satt kupéfläkten fast monterad utan möjlighet att stänga av och den viner något fruktansvärt.
I värsta fall lämnar jag in den. Så sjukt värdelöst att ha en kall bil när man ska ut och köra minst två gånger om dagen. Då kan jag be dom montera ett grenuttag till fläkten istället för idiotlösningen som är nu.
Hade liknande bekymmer på en golf en gång. Då var det spjället. Riktigt trött på tomgång och gick i värsta stunden knappt att hålla igång ens med idogt gasande. Till slut hamnade den i link-mode och det var ren flax att jag lyckades köra den till verkstaden utan att bli ståendes på vägen.G Greger_08 skrev:
Den modellen går inte att läsa med en vanlig obd-läsare, men man kan få ut felkoder via kontakten med hjälp av en bygling och en voltmeter, det kommer att pulsa ut en 3?siffrig kod, som man sen får göra googlefu på.
Det finns även en kabel o program där man får ut koderna i klartext "Volfcr" tror jag det heter.
Det finns även en kabel o program där man får ut koderna i klartext "Volfcr" tror jag det heter.