Verkar vara en tidig -99 då den är registrerad i maj.
Så då är det Vol-fcr tydligen som gäller

OBD2 standarden kom väl 1996? Så det hängde nog mer på vilken läsare/programvara som användes känns det som

Men kravet kom först 2001 i Europa.
Men hur som helst har man en volvo 98-99? med falsk OBD2 kontakt så kan man läsa ut koder med hjälp av en bygling o voltmeter/led. Och jag tror att man kan aktivera vissa saker oxå typ tomgångsventil o spridare.
Liknande det sättet man kunde på b21 b23, med kontakten i motorrummet.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Verkar vara en tidig -99 då den är registrerad i maj.
Så då är det Vol-fcr tydligen som gäller
Om bilen har wire till gasspjället är det VolFcr. Om det är ett elektroniskt gasspjäll är det Vida/Dice.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Men kravet kom först 2001 i Europa.
Men hur som helst har man en volvo 98-99? med falsk OBD2 kontakt så kan man läsa ut koder med hjälp av en bygling o voltmeter/led. Och jag tror att man kan aktivera vissa saker oxå typ tomgångsventil o spridare.
Liknande det sättet man kunde på b21 b23, med kontakten i motorrummet.
Aha, jag har åkt Jänk för länge, de implementerade det direkt. Skönt att slippa "OBD1" kablage till läsaren.

Bästa hjulmuttern, just denna till Toyota.
En välanvänd bult med mutter, tvättbricka på asfalterad yta, närbild, industriellt föremål, förlorad eller bortkastad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hålder på med en dragkrok jag inre förstår mig på.
På första bilden ser ni ett vitt streck, det är positionen för låskolven.
På nästa ser ni klacken som låskolven tar mot.
På 3e håller jag en mejsel där låskolven hamnar när själva draget gått i lås och visar grönt.
Kolven borde vara på andra sidan om klacken för att låsa, man öppnar genom att vrida motsols.
Blev så glad när jag efter 3 timmar fick låset att fungera, men nu låser ju inte skiten iaf 😡
Nyckel i låscylinder, skruvmejslar i bakgrunden, möjligtvis på en arbetsbänk.
Skapa konto
En bild som visar närbild på verktyg, troligtvis en borrchuck, fäst i skruvstäd, med fokus på spännmekanism och spiralfjäder.
Skapa konto
Närbild på ett elektriskt komponent med kablar och skruvmejsel, verktyg och oreda i bakgrunden.
Skapa konto

Angående dragkroken har jag beställt ett nytt vred med lås, det måste saknas nått på det jag har.
Hittade nytt på V-parts, att det står Volvo på nyckeln till en Lexus får jag leva 😉

De slits. Värdelös konstruktion. Något i plastlocket som slutar funka, minns inte exakt nu. Har samma skit och haft samma problem.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Det var elektroniskt spjällhus på S70in
Det är bytt för 1-2år sen, kan dom skita igen så fort?
Lite osäkert om det var renoverat eller begagnat

nino nino skrev:
Det var elektroniskt spjällhus på S70in
Det är bytt för 1-2år sen, kan dom skita igen så fort?
Lite osäkert om det var renoverat eller begagnat
Det är en defekt grundkonstruktion i spjällmotorn/styrning/givare. Så är det bytt till en begagnad orginal kan det vara kass.

Det var en renoverad från atech2 så den bör vara ok, ska kolla om det är en rengöring som behövs

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur det var. Men där är väl någon sensor som sitter just före spjället. Om den blir smutsig eller går sönder så kan man få liknande symptom. Det borde väl inte sättas igen av smuts på den tiden men jag skulle ändå börja med att kolla luftvägarna är rena inklusive filter.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja det skulle ju kunna vara nåt sånt.
Han hade haft väldigt mycket löv, sand och skit i luftburken, slangen till intaget från fronten hade hoppat lös så det hade väl yrt in massa, frågan är ju om han gjorde rent när han bytte filter..
Bild av ett bil motorrum med kabel, beläggning av frost, och en bärbar starthjälp ansluten.
Skapa konto

nino nino skrev:
Ja det skulle ju kunna vara nåt sånt.
Han hade haft väldigt mycket löv, sand och skit i luftburken, slangen till intaget från fronten hade hoppat lös så det hade väl yrt in massa, frågan är ju om han gjorde rent när han bytte filter..
[bild]
När är all annan service gjord som tex tändstiftsbyte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.