Om luftmängdsmätaren strular kan det bli den effekten, har haft det på en Volvo, den styr bränslemängden.
 
Är det bara att byta lmm och spjäll eller man man mäta upp / kontrollera?
 
Det är för dyrt att byta på chans. Jag föreslår lite googling på jagrullar.se så tror jag du hittar 25tusen andra med liknande symptom och lite mer exakta förslag på lösningar. Men, hela resan börjar med att läsa felkoder.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är för dyrt att byta på chans. Jag föreslår lite googling på jagrullar.se så tror jag du hittar 25tusen andra med liknande symptom och lite mer exakta förslag på lösningar. Men, hela resan börjar med att läsa felkoder.
Vet inte hur exakt en snart 25år gammal bil är när det gäller felkoder?
Men absolut ska jag se om jag får tag på dom.
 
nino nino skrev:
Vet inte hur exakt en snart 25år gammal bil är när det gäller felkoder?
Men absolut ska jag se om jag får tag på dom.
Lika exakt som idag! Det kommer mycket ur bilarna från den tidsperioden, speciellt om man använder tillverkarnas verktyg.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det bara att byta lmm och spjäll eller man man mäta upp / kontrollera?
Jag skulle börja med att göra rent lmm och spjällhuset och alla sensorer där. Om du då märker någon skillnad så är du troligen på rätt spår. Kolla alla luftkanaler och luftfilter.
Läs ur felkoderna. Nu har du ju möjlighet att motivera inköp av felkodsläsare
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K Keld skrev:
Den modellen går inte att läsa med en vanlig obd-läsare, men man kan få ut felkoder via kontakten med hjälp av en bygling och en voltmeter, det kommer att pulsa ut en 3?siffrig kod, som man sen får göra googlefu på.
Det finns även en kabel o program där man får ut koderna i klartext "Volfcr" tror jag det heter.
Tänker du inte på ännu äldre volvo nu? Jag har inte haft S70 men v70 från 98 och 99 och dom har haft obd2 kontakter som jag använt en billig obd läsare från biltema i.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag skulle börja med att göra rent lmm och spjällhuset och alla sensorer där. Om du då märker någon skillnad så är du troligen på rätt spår. Kolla alla luftkanaler och luftfilter.
Läs ur felkoderna. Nu har du ju möjlighet att motivera inköp av felkodsläsare
Nu är det ju inte min bil så inköp är jag inte så sugen på 🙂
Ska fråga om fel kom efter han bytte luftfilter.
Vet att en vacuum anslutning gick sönder vid luftfilterbehållaren, den limmade jag åt han men inte en aning om han stoppade tillbaka slangen...
Verkar var så att just -99 kan ha både vajer och elektroniskt spjäll, ska kolla det med
 
richardtenggren
Som sagt, frun hade en S80 2,5t i vår ungdom, den fick också problem med spjället, känns rimligt kanske?
Vill minnas att jag läste ut felkoden med Vol-fcr.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tänker du inte på ännu äldre volvo nu? Jag har inte haft S70 men v70 från 98 och 99 och dom har haft obd2 kontakter som jag använt en billig obd läsare från biltema i.
Det skiljer lite mellan motormodeller, hade själv en V70-98 som inte gick med OBD2-läsare. Det satt en fysiskt obd2-port men den pratade inte "OBD".
 
nino nino skrev:
Nu är det ju inte min bil så inköp är jag inte så sugen på 🙂
Ska fråga om fel kom efter han bytte luftfilter.
Vet att en vacuum anslutning gick sönder vid luftfilterbehållaren, den limmade jag åt han men inte en aning om han stoppade tillbaka slangen...
Verkar var så att just -99 kan ha både vajer och elektroniskt spjäll, ska kolla det med
Du behöver en till någon av dina bilar förr eller senare😀
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K Keld skrev:
Det skiljer lite mellan motormodeller, hade själv en V70-98 som inte gick med OBD2-läsare. Det satt en fysiskt obd2-port men den pratade inte "OBD".
Ok dom jag haft att göra med har det fungerat med obd. Men det är ju ett begränsat antal.
 
N Niq skrev:
Du behöver en till någon av dina bilar förr eller senare😀
Det är ju iof sant, men svårt att motivera ett sånt köp just nu
 
nino nino skrev:
Det är ju iof sant, men svårt att motivera ett sånt köp just nu
Man köper kanske inte diagnosprylar till polarnas bilar, men Aliexpress is your best friend när det gäller dessa saker.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K Keld skrev:
Det skiljer lite mellan motormodeller, hade själv en V70-98 som inte gick med OBD2-läsare. Det satt en fysiskt obd2-port men den pratade inte "OBD".
Det finns flera varianter på obd. K-lina, CAN och protokollskillnader som gör att i vissa fall så får man inte ut något eller bara från nåt enstaka system med den billigaste läsaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.