D Dr Benz skrev:
Jag har redan fått svar som jag är nöjd med. Börjar man googla lite så pratar många tjocklekar mkt större än 300mm men förstår nog inte riktigt vad det innebär. Man tror att man bara kan tjocka på hur mycket som helst men inte vad det egentligen ger. Både för och nackdelar.
Man får ju tänka på att jämföra äpplen och päron också. Säger någon 500mm på vinden så gissar jag att man oftast pratar om lösull.....inte skivor.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man får ju tänka på att jämföra äpplen och päron också. Säger någon 500mm på vinden så gissar jag att man oftast pratar om lösull.....inte skivor.
Ok så lösull kräver mer volym för samma värde men man får fördelen att täcka in hörnor och annat svåråtkomligt bättre? Trodde att värdet för samma tjocklek var det samma. För skivor och lösull.
 
D Dr Benz skrev:
Ok så lösull kräver mer volym för samma värde men man får fördelen att täcka in hörnor och annat svåråtkomligt bättre? Trodde att värdet för samma tjocklek var det samma. För skivor och lösull.
Om jag minns rätt är det nog ungefär dubbelt i höjd om du blåser ut lösull.


....och min privata slutsats av det är att jag undrar om det verkligen är så spretigt i hur mycket man lägger på vinden idag. Jag tror alla gör ungefär lika när man bygger nytt, om man skalar bort undantagen....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag minns rätt är det nog ungefär dubbelt i höjd om du blåser ut lösull.


....och min privata slutsats av det är att jag undrar om det verkligen är så spretigt i hur mycket man lägger på vinden idag. Jag tror alla gör ungefär lika när man bygger nytt, om man skalar bort undantagen....
Nja kanske inte. Det är bara uppfattningen jag har fått. Och om det då skiljer så mycket på lösull och skivor så förklarar det ju i stort sett det hela.

Mycket matnyttigt kom fram till mig i denna tråden. Så här vill jag ha det på forumet 😊.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
är ju långt ifrån en expert men kan komma med högst anekdotiska "bevis":

vi har ett elementhus från -79. ca 25-30 cm glasull i tak.
blåste in lösull och fyllde upp till 60cm.

Har hittills sänkt 3 grader i bergvärmepannan och måste nog sänka en till eftersom ingen av oss kunnat sova på flera nätter pga värmen... Trodde aldrig att det skulle göra sådan skillnad, och speciellt inte eftersom vi bor i ett "renstängsel med tapet" som dom kallas... det drar från hörn och lister osv, innergolvet ligger på 5cm frigolit ovanpå betongen med mera med mera fuskbygge deluxe.
Blev ett helt annat klimat inne nu efter detta.

och det var tack vare en påstridig men snäll försäljare som knackade dörr! grupprabatt 120kvm vind 27000 efter rot.

Det kommer att ha betalat sig på typ 10 år. Så det är ju alltid det man får väga upp det hela emot. Om det blir en normal vinter. Blir det som i vintras så är det väl betalt på ett par månader! :D
 
  • Gilla
Isakare och 6 till
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag minns rätt är det nog ungefär dubbelt i höjd om du blåser ut lösull.


....och min privata slutsats av det är att jag undrar om det verkligen är så spretigt i hur mycket man lägger på vinden idag. Jag tror alla gör ungefär lika när man bygger nytt, om man skalar bort undantagen....
Hmm, så stor skillnad tror jag inte att det är.

Googlade runt lite och 300-350mm mineralull motsvaras av ca 500mm lösull.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
"ungefär"
 
Man kan ju också välja att splitta isoleringen mellan takbjälklaget och yttertaket. Då får du en lätt isolerad kallvind, som blir lite som en extra bufferzon.

Någon som vet hur man kan räkna på hus stor skillnad det gör, eller test som gjorts?
 
Som jag förstått det ska man väl inte heller förringa vikten av att ha en hyggligt hel ångbroms/ångspärr innan en kallvind extraisoleras. Om ingen isolering ligger där idag så går det ju enklare, men att direkt extraisolera med "kass" ångbroms kan innebära fuktproblem på kallvind.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Jag har byggt nytt hus och då har jag lagt skivor på 195 mm. Kommer att lägga 95 mm på rulle med papper på utsidan nästa vinter. Fårse hur mycket det gör. Just nu klarar 1 kW fläkt att värma huset på 90 kvadrat. 30 cm i golv, 145 i vägg och 195 tak med kallvind.
 
R
F fisgris8 skrev:
Jag har byggt nytt hus och då har jag lagt skivor på 195 mm. Kommer att lägga 95 mm på rulle med papper på utsidan nästa vinter. Fårse hur mycket det gör. Just nu klarar 1 kW fläkt att värma huset på 90 kvadrat. 30 cm i golv, 145 i vägg och 195 tak med kallvind.
Oj 😮1kw för att värma 90m2 vad har du för temperatur ute, inne?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Vi har ett hus från -72, ökade isoleringen i väggarna från ca 100 mm till 145 mm samt isolering på vinden från 145+45 mm till 145+95 mm (takstolarna bygger 145 mm), vinden fick helt nya Isover skivor.

Tidigare ägaren uppgav att huset förbrukade ca 20 000 kWh per år, förra året landade vi på ca 14 000 kWh. Eftersom jag inte har egna siffror sedan innan vi tilläggsisolerade så får jag utgå från att man försöker att visa så låga siffror som möjligt när man säljer huset samt att merparten av diffen bör vara uppvärmning på vintern då elpriset är högre. Så vi känner oss nöjda med det "lilla" vi la till. Kanske kommer att lägga ett lager till med isolering på vinden i framtiden, men vill se hur detta ser ut i något år innan vi tar det beslutet.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Oj 😮1kw för att värma 90m2 vad har du för temperatur ute, inne?
Haha ja lite imponerade😁
Sover där en natt/nätter ibland då jag inväntar andra saker innan jag flyttar in helt så kan inte säga exakt statistisk men runt 5-8 grader ute. Ibland kallare under nattens lägsta. Brukar sova med fläkten igång på styrka 1 kW och håller en ganska jämn temp på 17-18 grader.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man kan ju också välja att splitta isoleringen mellan takbjälklaget och yttertaket. Då får du en lätt isolerad kallvind, som blir lite som en extra bufferzon.

Någon som vet hur man kan räkna på hus stor skillnad det gör, eller test som gjorts?
Men då måste du ju stänga ventilerna till kallvind och göra den helt tät. Annars isolerar du bara mot himlen och ingen nytta.

Då måste man bygga om taket och vinden på ett helt annat sätt. Kan inte se att det skulle ge någon fördel…?
 
H henche skrev:
Som jag förstått det ska man väl inte heller förringa vikten av att ha en hyggligt hel ångbroms/ångspärr innan en kallvind extraisoleras. Om ingen isolering ligger där idag så går det ju enklare, men att direkt extraisolera med "kass" ångbroms kan innebära fuktproblem på kallvind.
Inga problem med ångbroms/spärr. Det ev håligheter som fanns är lagade när jag satte andralagret med gips. Så det är under kontroll.

Men en kallvind har ju en viss genomströmning av luft som kan bära med sig fukt utifrån också.

Ingen isolering ännu men man kan ju inte lägga ångbroms/spärr ovanifrån. Hanbjälkarna är ju ivägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.