712 204 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Antingen har jag missat skrytandet här i tråden eller missförstått att du är för förarstödsystem.F frasen_36 skrev:VAR har jag skrivit att det är negativt med anti-system?
Eller vill du bara missförstå?
Jag har inget emot förbättringar och har faktiskt en hel del själv.
Vad jag däremot vänder mig emot är det omogna och manligt pojkaktiga skrytandet om alla finesser som får en del att tro att de är just odödliga.
Omogna förare kommer vi aldrig ifrån.
Jag är glad om så många som möjligt av alla ovana, trötta och omotiverade förare har så mycket säkerhetshjälpmedel som möjligt för att slippa råka illa ut för deras missar.
Är på samma sätt glad att vi har en bil som kan rädda upp oväntade situationer den dagen jag eller min sambo råkar ut för nån av ovanstående förare.
Är på samma sätt glad att vi har en bil som kan rädda upp oväntade situationer den dagen jag eller min sambo råkar ut för nån av ovanstående förare.
OK. En fördel med fälgkorset är arr det är kompakt antar jag. En annan fördel är att det bra att komma en bit ut från skärmkanten, så man kommer åt ordentligt. Dessutom går det utmärkt att använda förlängare om man vill.P Prodigys skrev:
Men största fördelen jämfört med att dra med
är stabiliteten. Fälgkorset är betydligt stabilare eftersom det är ett tvåhandsverktyg. man drar med ena handen och trycker med den andra. Det blir superstabilt.P Prodigys skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Men du har halva hävstången jämfört med ett lika stort handtag. Fälgkors är kass tycker jagO skrev:OK. En fördel med fälgkorset är arr det är kompakt antar jag. En annan fördel är att det bra att komma en bit ut från skärmkanten, så man kommer åt ordentligt. Dessutom går det utmärkt att använda förlängare om man vill.
Men största fördelen jämfört med att dra med
är stabiliteten. Fälgkorset är betydligt stabilare eftersom det är ett tvåhandsverktyg. man drar med ena handen och trycker med den andra. Det blir superstabilt.
Men då är det väl mera av ett stort intresse för de bilmodellerna? Jag som i yngre år tyckte det var roligt att fuska lite med skogsåka blir mera imponerad av dagens bilar för det, det kan lyfta en meter över "knäppor" och landa knappt utan ett gung med fullt driv. Samtidigt som man körde en lastbil med rak bensinsexa, treväxlad låda och självklart med att dubbeltrampa växling.😉galento skrev:Jodå all modern teknik är nog inte så illa vad gäller säkerhet , har midjebälten och
enkrets bromssystem + trummor runt om i två här och det är nog inte optimalt i en
bil som väger 2.2 ton . Tvåkrets bromssystem står på önskelistan.
Har alltid gillat dessa gamla bilar.
Märker inte om jag skulle möta en polare i värsta Volvon , men skulle han i komma
en gammal amerikanare så blir gubben fokuserad och får ståpäls 😎😉😂.
Ett långt ledat handtag med rätt hylsa är mer stabilt. Och du har all hävstång direkt utan tillsatser.O skrev:OK. En fördel med fälgkorset är arr det är kompakt antar jag. En annan fördel är att det bra att komma en bit ut från skärmkanten, så man kommer åt ordentligt. Dessutom går det utmärkt att använda förlängare om man vill.
Men största fördelen jämfört med att dra med
är stabiliteten. Fälgkorset är betydligt stabilare eftersom det är ett tvåhandsverktyg. man drar med ena handen och trycker med den andra. Det blir superstabilt.
Fälgkors gav jag upp för 10 år sen eller något, Ligger ett ledhandtag i varje bil med reservhjul =)
Att man inte kommer ut från skärmkanten helt med ledhandtag är inget problem, en hand över hylsan och den andra handen lossar man med, pga hävstången så behöver man knapp kraft om man inte lämnat in bilen hos knackarolle.
Kör med teleskopskaft vid hjulbyte, lossar med helt utdraget och drar fast med inskjutet skaft det blir tillräckligt bra "känslamoment". Själva skuvandet får en enkel mutterknackare fixa och till har man två bra hylsor till vardera.
Jo som du skriver Anders så gillar man bilmodellerna och mkt annat också inomA AndersS skrev:Men då är det väl mera av ett stort intresse för de bilmodellerna? Jag som i yngre år tyckte det var roligt att fuska lite med skogsåka blir mera imponerad av dagens bilar för det, det kan lyfta en meter över "knäppor" och landa knappt utan ett gung med fullt driv. Samtidigt som man körde en lastbil med rak bensinsexa, treväxlad låda och självklart med att dubbeltrampa växling.😉
motorhobbyn på 2 , 3 och 4 hjul 😃. Bilar , mc , traktorer , lastbilar mm. Ja otroligt
att de kan köra så med rallybilarna och fullt ös vid landning. Det finns väldigt mkt
att se på . Vad var det för lastbil du körde , åkte en del när man var smågrabb med
grusbilar och det var ju en riktig höjdare att få åka med.
https://www.facebook.com/reel/264411686471246
Såhär man får göra när man ska lägga om till sommardäck till våren ..
Såhär man får göra när man ska lägga om till sommardäck till våren ..
Men det kompenseras av att man använder dubbelt så många händer. Vilket dock beror på två saker. Hur stora verktygen är och hur bra man kommer åt med två händer.Johannes Carlsson skrev:
Den största fördelen med fälgkors ar väl stabiliteten man har med två händer brett isär.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Du blir ändå svagare med ett fälgkors, det går inte att komma ifrån.O skrev:
Nja... Två händer isär och kortare hävstång är stabilare än en lång hävstångR Rkarlsson skrev:
Om man drar fast fälgarna med korrekt moment räcker en mycket kort hävstång.R Rkarlsson skrev:
👍Jag med! Dessutom har jag med rätt hylsa😇R Rkarlsson skrev:
Det finns olika bilar...R Rkarlsson skrev:
👍Jag brukar alltid byta hjulen själv. Använder batteridriven mutterdragare/knack och momentdrar alltid med momentnyckel. Det rekommenderas verkligen. Den som aldrig provat drar garanterat alldeles för hårt. För "säkerhets skull".R Rkarlsson skrev:
Det var inom det militära började med tgb 912 (intercom till flaket med vattenslang och trattar😎) sedan blev det ett antal olika t.ex Volvo Brage och Starke, m.fl.galento skrev:Jo som du skriver Anders så gillar man bilmodellerna och mkt annat också inom
motorhobbyn på 2 , 3 och 4 hjul 😃. Bilar , mc , traktorer , lastbilar mm. Ja otroligt
att de kan köra så med rallybilarna och fullt ös vid landning. Det finns väldigt mkt
att se på . Vad var det för lastbil du körde , åkte en del när man var smågrabb med
grusbilar och det var ju en riktig höjdare att få åka med.
Men som kompensation fick jag köra upp för lastbilskort.
Har en gammal Yamaha XJ600 stående, men inte körd på 15-20 år.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg