712 929 läst · 11 020 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Ska man analogt med detta införa användning av obligatoriska skyddsvästar eftersom skjutningar blivit så vanliga??A AndersS skrev:Är idag en "ickefråga", snart är det standard på alla bilar. Har kört i många år med de systemen (styrning, automatisk farthållning, autobroms, etc) och ser det som en självklarhet vid nästa byte av bilarna vi har. Då man väl kan kallas "lite äldre" så uppskattar jag utveckling och vill inte ha tillbaka de gamla bilar jag började med från 60-talare och framåt.😉 För mig finns nostalgi, men inte det jag sedan vill välja för dagens bruk.
Nej eftersom det inte skulle ha någon mätbar påverkat på antalet dödade. De som behöver väst har redan. Annat är det med autobroms och ABS. Där har det ju en positiv effekt vilket alla biltillverkare redan insett och anpassat sig till, med någon enstaka undantag.F frasen_36 skrev:
Det är mätbart så fort ett enda liv - eller skada undvikits.MathiasS skrev:
nej?F frasen_36 skrev:
Så länge du ej har "positionsljus" i dina extraljus finns inga andra krav. De får lysa med helljuset.
Nej, de ska slockna med ord helljus.
Vet inte när, men de kravet verkar ha försvunnit. Jag har aldrig kopplat in en brytare på någon av mina bilar. Kanske aldrig varit ett krav utan bara en "stark" standard!??F frasen_36 skrev:
Och skulle det bli krav på knapp skulle jag rycka säkringen vid besiktningen Om man inte använder XBB Dongle eller liknande där det lätt går att sätta in knapp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är praktiskt att kunna stänga av dem separat eftersom man annars ibland måste blända av tidigare och får köra mer på halvljus, men det har aldrig varit ett krav.Tokslut skrev:
Instämmer - det är praktiskt av flera skäl, därför har jag det. Men jag bara undrade om det var ett krav. Men det verkar således inte vara det.Fotografen skrev:
Just helljus är väl i stort sett oreglerat i sverige med tanke på mängd, riktning och styrka. Enda kravet är såvitt jag vet att man ska blända av vid möte.F frasen_36 skrev: