26 282 läst · 79 svar
26k läst
79 svar
Lampan är tänd men ingen är hemma
Självbyggare
· Västmanland
· 61 inlägg
Ja det är planen, för den här lilla resan har gjort mig både oroad och förbannad. Men också tacksam, för jag lär mig otroligt mycket! Jag tänkte renovera ett av badrummen längre fram i tiden och gissa då om det blir nya trådar i forumet 😅 Och tack 🤠👍Manganbangan skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 929 inlägg
Passa på att ge pumpen egen grupp och brytare med inbyggd lampa så ser du om den slocknat utifall att den stoppat.
Inte så dumt med brytare till uttaget på insidan egentligen. Särskilt om man har klåfingriga barn eller grannar med hönshus.
Inte så dumt med brytare till uttaget på insidan egentligen. Särskilt om man har klåfingriga barn eller grannar med hönshus.
Sådär ja, ok. Ring till en elfirma omg. så fixar de till detta elände....L Livslärlingen skrev:Okej..
Nu dag och nya utmaningar.
På farstukvisten sitter det ett eluttag dit även utomhusbelysningen är kopplad, samt pumpen till gråvattnet (fråga mig inte varför, det här är föregående ägare som knopat ihop).
Invändigt styr jag utebelysningen med en vanlig "lampknapp" (det är en dubbelknäppt).
Men nu till min fråga/fundering..
Utebelysningen måste alltid vara på för att pumpen ska pumpa och för att jag ska kunna använda eluttaget utvändigt. Invändigt är det bara en av dom två knapparna som gör något, dvs tända utebelysningen.
Varför?
Och hur skulle jag (rent teoretiskt) göra för att lösa problemet?
På bilden är det sladdarna nedifrån som går till pumpen och sladdarna ovanifrån går till belysningen.
Självbyggare
· Västmanland
· 61 inlägg
Ingen dum idé alls faktiskt! Som det ser ut nu finns det elektriker på plats under nästa vecka och då är det bara att tömma alla hinkar med guld som jag äger rakt ner i det här "lilla" projektet 😬😅S Småbrukaren skrev:
Detta är delvis lite okänt för många, eller så tänker man inte på det. Mig själv inräknad.M -MH- skrev:
Sen var jag på väg och protestera och säga att det var 1994.
Men google satte mig på rätt spår, föreskriften kom 1994, men övergångsregler gällde till 1996.
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...for-vagguttag-utomhus-och-for-gruppledningar/
Självbyggare
· Västmanland
· 61 inlägg
L Livslärlingen skrev:Okej..
På farstukvisten sitter det ett eluttag dit även utomhusbelysningen är kopplad, samt pumpen till gråvattnet (fråga mig inte varför, det här är föregående ägare som knopat ihop).
Invändigt styr jag utebelysningen med en vanlig "lampknapp" (det är en dubbelknäppt).
Utebelysningen måste alltid vara på för att pumpen ska pumpa och för att jag ska kunna använda eluttaget utvändigt. Invändigt är det bara en av dom två knapparna som gör något, dvs tända utebelysningen.
Varför?
På bilden är det sladdarna nedifrån som går till pumpen och sladdarna ovanifrån går till belysningenTa
Det är en okunnig "hemma fixare" som har gjort en livsfarlig installation utan kunskap. Ta dit en elektriker efter som du inte har kunskaper om el.L Livslärlingen skrev:Okej..
Varför?
På bilden är det sladdarna nedifrån som går till pumpen och sladdarna ovanifrån går till belysningen.
Den som ställer en sådan fråga skall inte lösa det själv.Mikael_L skrev:
Varför då?Imin Rudenlöv skrev:
Måste man födas med kunskapen, eller hur tänker du?
edit:
Eller du menar kanske att man inte får ställa frågan OM man tänker lösa det själv - det går bra att köra med trial & error och hoppas att det till sist funkar BARA man inte frågar.
Tja, det låter i alla fall väldigt MANLIGT ...
Förstår dig men samtidigt måste man kunna få diskutera detta på forumet. Svaret kan inte alltid vara "ring elektriker". Blir inte så mycket forum då.E ehsdala skrev:
Jag tror i alla fall att Byggahus har förbättrat elsäkerheten. Hemmapul gör folk oavsett. Det är bättre om de gör det rätt.