Manganbangan Manganbangan skrev:
Ser det ut sådär på ett ställe kanske någon behörig elektriker ska se över resten av huset med? Bra postat, hoppas det löser sig.
Ja det är planen, för den här lilla resan har gjort mig både oroad och förbannad. Men också tacksam, för jag lär mig otroligt mycket! Jag tänkte renovera ett av badrummen längre fram i tiden och gissa då om det blir nya trådar i forumet 😅 Och tack 🤠👍

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Passa på att ge pumpen egen grupp och brytare med inbyggd lampa så ser du om den slocknat utifall att den stoppat.

Inte så dumt med brytare till uttaget på insidan egentligen. Särskilt om man har klåfingriga barn eller grannar med hönshus.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
L Livslärlingen skrev:
Okej..
Nu dag och nya utmaningar.
På farstukvisten sitter det ett eluttag dit även utomhusbelysningen är kopplad, samt pumpen till gråvattnet (fråga mig inte varför, det här är föregående ägare som knopat ihop).
Invändigt styr jag utebelysningen med en vanlig "lampknapp" (det är en dubbelknäppt).
Men nu till min fråga/fundering..
Utebelysningen måste alltid vara på för att pumpen ska pumpa och för att jag ska kunna använda eluttaget utvändigt. Invändigt är det bara en av dom två knapparna som gör något, dvs tända utebelysningen.

Varför?
Och hur skulle jag (rent teoretiskt) göra för att lösa problemet?

På bilden är det sladdarna nedifrån som går till pumpen och sladdarna ovanifrån går till belysningen.
Sådär ja, ok. Ring till en elfirma omg. så fixar de till detta elände....

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Passa på att ge pumpen egen grupp och brytare med inbyggd lampa så ser du om den slocknat utifall att den stoppat.

Inte så dumt med brytare till uttaget på insidan egentligen. Särskilt om man har klåfingriga barn eller grannar med hönshus.
Ingen dum idé alls faktiskt! Som det ser ut nu finns det elektriker på plats under nästa vecka och då är det bara att tömma alla hinkar med guld som jag äger rakt ner i det här "lilla" projektet 😬😅

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M -MH- skrev:
Alla nya uttag utomhus sedan 1996. Detta ser ganska nytt ut, men visst. Det kan vara gjort innan.
Detta är delvis lite okänt för många, eller så tänker man inte på det. Mig själv inräknad.

Sen var jag på väg och protestera och säga att det var 1994.
Men google satte mig på rätt spår, föreskriften kom 1994, men övergångsregler gällde till 1996.

https://www.elsakerhetsverket.se/fr...for-vagguttag-utomhus-och-for-gruppledningar/

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Ta hjälp av elektriker, skulle tro att en jordfelsbrytare också skall finnas eftersom pumpen arbetar i fuktig miljö.

Mikael_L
Stammens Stammens skrev:
skulle tro att en jordfelsbrytare också skall finnas eftersom pumpen arbetar i fuktig miljö.
Nej, det spelar ingen roll.
Fast ansluten och skyddsjord räcker, och skyddsjord är troligen ett krav även med JFB, så skyddsjordning är alltså ett övergripande krav.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som fasen är byglad med den svarta
kabeln till jord !
Då bör man inte vidröra jordblecken.

• Gilla
Livslärlingen
  • Laddar…
Uttaget är trasigt på flera sätt!
Ta hjälp av en elektriker och be denne byta uttaget och dra rätt kablar för ditt önskemål.
Enligt lagen får du inte utföra detta utan behörighet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E ehsdala skrev:
Ta hjälp av en elektriker och be denne byta uttaget och dra rätt kablar för ditt önskemål.
Ja, det framgick ganska snart från alla tips/råd att det här är helt utanför mitt område. Tack 👍🤠

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Livslärlingen skrev:
Okej..
På farstukvisten sitter det ett eluttag dit även utomhusbelysningen är kopplad, samt pumpen till gråvattnet (fråga mig inte varför, det här är föregående ägare som knopat ihop).
Invändigt styr jag utebelysningen med en vanlig "lampknapp" (det är en dubbelknäppt).
Utebelysningen måste alltid vara på för att pumpen ska pumpa och för att jag ska kunna använda eluttaget utvändigt. Invändigt är det bara en av dom två knapparna som gör något, dvs tända utebelysningen.

Varför?

På bilden är det sladdarna nedifrån som går till pumpen och sladdarna ovanifrån går till belysningenTa
L Livslärlingen skrev:
Okej..

Varför?

På bilden är det sladdarna nedifrån som går till pumpen och sladdarna ovanifrån går till belysningen.
Det är en okunnig "hemma fixare" som har gjort en livsfarlig installation utan kunskap. Ta dit en elektriker efter som du inte har kunskaper om el.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du måste troligen byta elkabeln dit ut till en 4g1,5 (en med 4 ledare, en mer än du har nu).
Om du tänker göra det själv, ta råd här, så vi kan ge dig tips om rätt sort, t.ex. EKRK är helt fel val.

Du verkar ha en dosa eller så, någonstans, som den vita kabeln från uttaget går till.
Den som ställer en sådan fråga skall inte lösa det själv.

Mikael_L
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Varför då?
Måste man födas med kunskapen, eller hur tänker du?

edit:
Eller du menar kanske att man inte får ställa frågan OM man tänker lösa det själv - det går bra att köra med trial & error och hoppas att det till sist funkar BARA man inte frågar.
Tja, det låter i alla fall väldigt MANLIGT ... :)

• Gilla
  • Haha
Dilato och 12 till
  • Laddar…
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Det är bra att ställa frågan så TS vet vad som ska beställas av den som ska göra installationen till slut.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E ehsdala skrev:
Förstår dig men samtidigt måste man kunna få diskutera detta på forumet. Svaret kan inte alltid vara "ring elektriker". Blir inte så mycket forum då.

Jag tror i alla fall att Byggahus har förbättrat elsäkerheten. Hemmapul gör folk oavsett. Det är bättre om de gör det rätt.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.